Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Stort intresse för Typografi i dag

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

IMG_5730

Igår bjöd Biblis och Stockholms typografiska gille in till en eftermiddag med diskussioner om typografins situation i Sverige – och hur det är ställt med typografiundervisningen på landets lärosäten. Det verkar onekligen som ett brännhett ämne; Kungliga bibliotekets hörsal var fullsatt.

Text: Redaktionen


Hörsalen på Kungliga biblioteket får enligt brandföreskrifterna hålla 150 personer. Under gårdagens event var man troligtvis nära att spränga den gränsen. På agendan, som verkade intressera många, stod typografins situation i Sverige – och utbildningens roll för fältets utveckling i synnerhet.

Eftermiddagen inleddes av Lars E. Pettersson, vars artikel ”Dags för en typografisk utbildningskommission?” som publicerades i Biblis inspirerade evenemanget. Dessutom hade fyra verksamma formgivare bjudits in för att berätta om sin syn på typografin idag.

Stefania Malmsten inledde genom att konstatera att typografin är förankrad både i nuet och dåtiden – och en grundbult i den grafiska utbildningen. Sedan tog Peter Ström från Konst & Teknik vid med en snabb genomgång av webbtypografins historia och förutsättningarna idag.

– Bör inte det här vara utgångspunkten när vi pratar typografi nu för tiden? Bör vi inte förhålla oss till det nya? Och borde inte det vara en del av utbildningen? frågade han. 

Angela Tillman Sperandio, grundare av Hall of Femmes och kommunikationschef på Arkdes, lyfte upp vikten av kunskapsutbyte – att lära av både det nya och det gamla. Samtidigt som Nina Ulmaja, designansvarig och formgivare på Albert Bonniers förlag, konstaterade att det har skett ett slags textualisering av utbildningarna, där praktiskt tillämpande har fått stå tillbaka till förmån för teoretiskt lärande, och att Sverige ligger efter när det gäller typografiska kunskaper.

Sedan fick representanter från HDK, Konstfack, Berghs, Beckmans och Forsbergs ge sin bild av typografins plats i utbildningen. Och de flesta var överens om att det har varit – och fortfarande är – en betydande del av kurserna.

– Man kan gå igenom ganska enkla verktyg och sortera in det under ett ben: text. Men det är inte bara text man jobbar med, typografi tangerar många områden som en student möter, sade Marcus Gärde, lektor i grafisk design på Beckmans.

Mot slutet av dagen  var det dags för en kort debatt  ungefär 30 minuter – med samtliga talare. Diskussionen höll sig dock inte enbart till just typografin och dess kvalitet idag, utan även tankar om att utbildningarna måste inkludera ett kritiskt resonemang som lär studenterna att argumentera för sin design – och därigenom utbilda beställare och kunder.


Reflektion

Spännande att det äntligen börjar diskuteras typografi. Jag har emellanåt hamnat i diskussioner om typografi, men då i små grupper. Det är som så mycket annat en diskussion om tyckande, vad som är bra och vad som är dåligt. Det ger egentligen inte så mycket då man oftast är överens.

Jag hade stora förväntningar inför gårdagens typografidiskussion på KB. En till brädden fullsatt hörsal bådade gott. Men det var först under den sista halvtimmen som debatten förväntades komma igång. Den kom aldrig igång, kanske de sista fem minuterna. Men det rann ut i sanden. Tråkigt, tycker jag – den röda tråden kom på villovägar.

Debatten hade också mått bra av en tydligare och vassare moderator. Nu var detta visserligen bara ett tillfälle, men jag hoppas att det kommer att bli fler – och då med fler skolor representerade från hela landet. Jag hoppas att en utbildningskommission blir tillsatt och att frågan hålls vid liv. Jag hoppas också att webbtypografin kommer att lyftas in i den traditionella typografiska världen, eller finrummet om man så vill.

Jag ser fram emot nästa sammankomst med en tydligare agenda och mer diskussion. Debatten behövs!

//Carina Nilsson, chefredaktör CAP&Design

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop