Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

SVD i ny svid

TEXT Joel Westerholm
Annons

Projektet har internt haft namnet SVD 3.0, då det är den tredje versionen av SVD i tabloidform. Utvecklingen startade förra hösten och arbetet har skett inne i huset under ledning av formchefen Anna W Thurfjell.

– Den stora övergripande orsaken var att vår chefredaktör Lena K Samuelsson kände att det var bråttom, hon ville behålla positionen som tidningen som alltid uppdateras. Unbder arbetet har vi tänkt väldigt mycket på dna-koden, att Svenska Dagbladet ska vara en tidning som är väldigt lätt att komma in i och att den förknippas med kvalitet, säger Anna W Thurfjell.

En punkt som de arbetat mycket med är skillnaden mellan helg och vardag.

– Vi har tänkt mycket på vilken typ av journalistik vi vill ha på helgen. Då vill man ha det lustfyllda, och vill inte bara ha de snabba nyheterna utan vill veta något mer.

Under arbetet har tidningen även tagit fram ett nytt typsnitt, som kallas Sueca, tillsammans med typsnittsdesignern Mário Feliciano. Målet med typsnittet är att förstärka det unika med SVD, samt ge en modernare känsla och högre läsbarhet.

– Jag kände att en viktig punkt att jobba med var typografin, den kändes lite gammal. Vi har tittat runt men jag fastnade för Mário Feliciano. Han har en europeisk känsla, men är samtidigt modern och han är också snabb, det kan ju ta flera år att ta fram ett typsnitt.

Arbetet inleddes med att Mário Feliciano fick tidningen skickad till sig.

– Han har tittat på vårt språk, ordkombinationer i svenskan skiljer sig från andra språk. Och även om det är en familj han tagit fram är det inte så att alla typsnitt är lika varandra. Jag tycker att det varit väldigt roligt att arbeta med det.

Typsnittsfamiljen har en rad olika stilar och vikter, för att kunna ge olika ton i olika delar av tidningen.

Här kan du se exempel på Sueca.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop