Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
14231

Svensk byrå vinnare i internationellt prestigefylld typografitävling

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

jonas_svedin_mattias_sahlen_WEB_RGB

 

Den Sundsvallsbaserade kommunikationsbyrån Accidens har som enda svenska byrå, tilldelats ett pris i den internationellt prestigefyllda tävlingen ISTD – International Typographic Awards i Bexhill on-Sea, East Sussex, Storbritannien.

 

Accidens prisades under fredagskvällen i årsredovisningsklassen för sitt arbete med Sundfrakts årsredovisning. Det goda samarbetet lyfts av byrån fram som en av de bakomliggande orsakerna till framgången.

– Jag upplevde ett väldigt stort förtroende från Sundfrakt genom hela processen och har följaktligen haft fenomenala förutsättningar för att göra ett bra jobb, berömer Mattias Sahlén, ansvarig Art Director för projektet som ligger bakom formidé och utförande.

International Society of Typographic Designers grundades i sin ursprungliga form 1928 och tävlingen man anordnar har högt internationellt anseende. Hos Accidens är man således mycket hedrad av utmärkelsen.

– Det känns fantastiskt att ISTD valt ut just oss bland alla magnifika bidrag. För mig, som halvmanisk typografifanatiker, är det så klart hedrande att juryns typografipampar anser att vårt material håller så pass hög internationell nivå, säger Mattias Sahlén.

– För mig känns det fantastiskt att vi som relativt ny och liten byrå kan visa på högsta klass från lilla Sundsvall. Min ambition när vi drog igång byrån ur en hundraårig tryckerihistorik var att sätta heder i kvalitet och det här väljer jag att se som ett kvitto på det, säger Jonas Svedin, byråchef på Accidens.

Den Londonbaserade designern Ian Cartlidge har erfarenhet från juryarbetet och menar att konkurrensen i tävlingen är stenhård.

– The standard of entries is noticeably higher than other awards I have judged. Knowing that you’re competing with the best work around and ISTD’s knack of assembling a team of fine international judges makes an ISTD Typographic Award a bit special.

Trots Accidens ungdomlighet som byrå sträcker sig samarbetet med Sundfrakt långt bak i tiden. Sedan Sundfrakts start 1961 har logistikleverantören anlitat Accidens som tryckeri. Ett samarbete som intensifierades i samband med att byråverksamhef

Om Accidens

Accidens har funnits i hundra år som tryckeri och ägts av samma familj i sextio år. För tre år sedan togs beslut om att starta en kommunikationsbyrå under samma varumärke för att erbjuda kunden en helhetslösning inom kommunikation.

Om ISTD

ISTD (International Society of Typographic Designers) grundades i sin ursprungliga form 1928 av Vincent Steer och är en internationell branschorganisation som arbetar med att skapa och upprätthålla normer för typografisk kommunikation. Syftet är att åstadkomma högsta möjliga standard för typografi. Medlemskap i organisationen är åtråvärt och ges till dem som genom deras arbete kan uppvisa en mycket hög typografisk standard samt en strävan efter att uppnå högsta möjliga kvalitet för visuell kommunikation.

sundfrakt_framsida_PRINT_CMYK-(1)


Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/svensk-byra-vinnare-i-internationellt-prestigefylld-typografitavling/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera