Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Svenska Bedow vinnare i German Design Awards

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

mikeller2

I måndags avslöjades vinnarna av prestigefyllda German Design Awards. 2 250 bidrag i 11 olika kategorier hade skickats in, och svenska designkontoret Bedow plockade hem pris i förpackningskategorin. Bidraget var en etikett till en ölflaska de designat för danska bryggeriet Mikkeller.

– Bara att få ställa upp i German Design Awards känns förnämt eftersom deltagande sker genom inbjudan. Att sen bli utvald som en av de elva som vinner i varje kategori känns än mer smickrande, säger Perniclas Bedow, creative director på Bedow.

Juryn består av idel tyska designprofiler med typografen Erik Spiekermann i spetsen.

– Spiekermann är en härlig karaktär och att han har bedömt ens arbete känns kul. Och vad som också var kul är att många mindre designstudios är belönade, det känns modernt att premiera den grupp som ofta är de som driver branschen framåt. I övrigt så var det lite mycket gubbar i juryn måste jag säga – det känns inte lika modernt, säger Bedow.

Hur tänkte ni när ni skapade etiketten?
– Vår uppgift var att tolka de fyra årstiderna visuellt och Mikkellers uppgift var att tolka årstiderna smakmässigt. Mikkel bryggde fyra säsongsanpassade öl med, för årstiden, passande smak och ingredienser. Vi tryckte etiketterna med en värmekänslig färg där en symbol förändras beroende på ölens temperatur – precis som årstidernas temperatur förändras. För vårölen så blev till exempel en snöflinga blir till en sol när etiketten blev varm.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop