Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
1591

Svenskt konstprojekt på månen

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Illustration av ett falurött hus på månen – världens första konstprojekt på månen. Bild: Sara Medina Lind

Månhuset är ett världens första konstrprojekt på månen, startat av Mikael Genberg. Tillsammans med ett team av rymdingenjörer och experter har Mikael arbetat med projektet i cirka tio år, och nu ska de starta en Kickstarter-kampanj för att kunna realisera projektet.

Uppskjutningen och månlandningen är planerad till oktober 2015, och det röda huset med vita knutar ska tas upp till månen av det amerikanska rymdbolaget Astrobotic.

– Med Månhuset kan Sverige skriva historia och sätta ett avtryck på den internationella scenen. Vi ser fram emot att samarbeta med Månhuset och att bidra till Sveriges första ”Apollo moment”. Endast tre nationer i världen har tidigare landat på månen, det är på väg att förändras, säger John Thornton, vd för Astrobotic.

Månhuset startade en crowdfundingkampanj i slutet av maj i år, och den kommande Kickstarterkampanjen ses som ett komplement till denna.

– När jag var i Kalifornien 2008 och diskuterade Månhuset med representanter för NASA var den spontana reaktionen ”Wow, The Moonhouse is the American dream, but in Swedish”. Genom Kickstarter kan vi på ett effektivt sätt nå ut till människor över hela världen, inte minst svenskättlingar boende i USA och andra personer med anknytning till Sverige, som vill främja och stärka det svenska kulturarvet globalt. Men även nå andra människor med intresse för alltifrån konst och kultur till teknik, vetenskap och rymden. Målet på Kickstarter är 250 000 USD, summan det kostar att färdigställa Prototyp 1, men vi hoppas att Kickstarter tar Månhuset längre än så, att det tar sig hela vägen till månen, säger Mikael Genberg.

  • Klicka för större bild. Infografik om Månhuset, dess konstruktion och resa till månen. Källa: Månhuset
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop