Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Typografi
13303

Sveriges egna typsnitt

TEXT Camilla Buch

Söderhavet har tillsammans med typsnittsformgivaren Stefan Hattenbach skapat ett typsnitt för Sverige.

Annons
Logotyp för användning i Japan.
Logotyp för användning i Japan.

Typsnittet Sweden Sans har skapats av Söderhavet tillsammans med Stefan Hattenbach som ett led i att skapa en gemensam visuell identitet utomlands. Typsnittet är en renodlad sans serif med en del detaljer som gör typsnittet unikt.

– Vi kom fram till att vi ville ha en sans serif tidigt, det är en bra grund som går ihop med andra typsnitt. Det måste också fungera bra i löpande text, och det gör Sweden Sans, berättar Jesper Robinell, design director på Söderhavet.

– Vi ville också ha ett unikt typsnitt, det fick inte vara för likt till exempel Helvetica eller andra sans serifer. I Sweden Sans är till exempel ringen över å ifylld och den har monobesläktade karaktärsdrag som fötter på i och j, säger Jesper.

– Det finns egenheter i typsnittet, fyller Stefan i.

Typsnittet ska användas i officiella sammanhang när Sverige ska representeras utomlands. Det används även i officiella samband hemma i Sverige, som på Sveriges officiella hemsida som lanseras i början av november.

– Vi använder den tydligaste svenska identitetsbäraren, d.v.s. flaggan, i all Sverigekommunikation – i originalproportioner och originalfärger så som den sett ut sedan 1600 talet. Men då den används i många andra sammanhang så krävdes en mer unik identitetsbärare som ordbild. Så föddes Sweden Sans, säger Jesper.

– Vi ville göra ett eget typsnitt när det kommer till Sveriges visuella profil dels för att slippa rättigheter och ägande och dels för att många länder länge arbetat med egna typsnitt och varit starka på den marknaden, och dit har vi inte kommit i Sverige än, fortsätter Jesper.

– Skandinavien är ju känd för sin enkla design när det kommer till exempelvis möbler, och vi tog inspiration från det. Vi gjorde ett enkelt, funktionellt typsnitt som vi kände representerade Sverige, säger Stefan.

Typsnittet Sweden Sans har också gjorts för det arabiska alfabetet, och de har tittat på att eventuellt anpassa det för kinesiska.

– Det blir ju samma typsnitt med ett andra bokstavsformer. Det är ju svårare på ett sätt, när man inte kan det språket och det alfabetet, och inte helt känner till hur den ”korrekta” bokstavsformen ska se ut. Samtidigt är det en spännande utmaning, säger Stefan.

Under skapandet av typsnittet var det mycket diskussion kring detaljerna i arbetet. Stefan och Jesper hade långa mejlkonversationer om typsnittets form, till exempel diskuterades gemena r.

– Vi hade först en tanke om att ha en längre snabel på gement r, men vi mejlade fram och tillbaks och den kortades med varje mejl.

Det är inte förrän på senare tid som företag och organisationer börjat skapa egna typsnitt, men enligt Jesper blir den trenden större.

– Tekniken är ju så klart snabbare nu, och priset för ett egenritat typsnitt har gått ner. Man har också börjat intressera sig mer för typografi på byråerna, tror jag.

– Sen har det ju marknaden för typsnitt på webben ökat. Tidigare var det typsnitt för tryck och en handfull typsnitt ritade för skärm. Nu ser marknaden helt annorlunda ut och med ett mycket större utbud finns det fler möjligheter, säger Stefan.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop