Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13841

Sveriges yngsta reklambyrå

TEXT Camilla Buch
Annons

Reklambyråns uppdrag är att skapa reklam som ska engagera andra ungdomar – mer specifikt ska de skapa reklam får tre olika gymnasieskolor inför gymnasievalet 2015.

– Vi ställde oss frågan: vem kommunicerar bäst med ungdomar i åldern 15-16 år? Och kom fram till att det gör såklart ungdomar själva. Därför har vi startat Sveriges yngsta reklambyrå. Ungdomarnas utmaning är att nå fram genom dagens mediebrus och marknadsföra våra gymnasieskolor mot unga. Deras jobb blir med andra ord att kreera såväl annonser och reklamfilm som material för sociala medier och öppet hus-tillfällen, säger Linda Blom, kommunikationschef på Kunskapsförbundet, i ett pressmeddelande.

Fem ungdomar kommer att arbeta på den nya byrån mellan 28 juli och 15 augusti. Handledare från kommunikationsbyrån Cordovan Communication kommer att finnas på plats under tiden.

– Att jobba med formgivning och design är någonting som jag verkligen har drömt om. En anställning på Sverige yngsta reklambyrå är det perfekta steget mot en sådan karriär. Trots min ringa ålder har jag en del erfarenhet av arbetslivet och tror att jag kan tillföra mycket till Sveriges yngsta reklambyrå. Jag har redan en massa idéer som jag vill dela med mig av, säger Markus Petterson,17 år, i ett pressmeddelande.

– Vi tror på ungdomarnas potential och kreativa förmåga att skapa kommunikation som kan nå fram genom dagens mediebrus. Dessutom erbjuder vi fem ungdomar sommarjobb och en riktigt bra erfarenhet inför framtiden, säger Linda Blom.

Dessa är ungdomarna som kommer att jobba på den nya reklambyrån:

Emma Häll Henriksson, 19 år – går andra året på estetiska programmet och driver både en blogg och en egen podcast. Hon har med andra ord jobbat mycket med både text, bild och redigering.

Markus Pettersson, 17 år – beskriver sig själv som en framtida designchef på Apple. Gjorde en egen webbplats när han sökte jobbet på Sveriges yngsta byrå som imponerade stort på Kunskapsförbundet.

Karim Fakih, 19 år – ägnar sin fritid åt att jobba med både film och foto. Bland annat jobbar han åt ett filmteam som regissör, kreativt ansvarig och marknadsförare. Via Sveriges yngsta reklambyrå vill han möta andra kreativa människor, utveckla sina kunskaper samt lära känna reklambranschen som han i framtiden vill jobba i.

Johan Gunnarsson, 15 år – älskar att uttrycka sig kreativt. Han spelar piano, tar dramalektioner, och tycker om att fota/spela in film. Det största intresset är att rita/måla, både för hand och med hjälp av Photoshop/Illustrator. Han har själv startat ZantosDesign där han visar sina alster och även säljer sin design som tryck på olika produkter.

Maja Meuller, 17 år – gillar att uttrycka sin kreativa sida i form av foto, media, musik, skrift, målning, bakning och matlagning. Sveriges yngsta reklambyrå ser hon som en chans att vara kreativ och samtidigt hjälpa till och nå ut till andra ungdomar.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop