Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13841

Sveriges yngsta reklambyrå

TEXT Camilla Buch
Annons

Reklambyråns uppdrag är att skapa reklam som ska engagera andra ungdomar – mer specifikt ska de skapa reklam får tre olika gymnasieskolor inför gymnasievalet 2015.

– Vi ställde oss frågan: vem kommunicerar bäst med ungdomar i åldern 15-16 år? Och kom fram till att det gör såklart ungdomar själva. Därför har vi startat Sveriges yngsta reklambyrå. Ungdomarnas utmaning är att nå fram genom dagens mediebrus och marknadsföra våra gymnasieskolor mot unga. Deras jobb blir med andra ord att kreera såväl annonser och reklamfilm som material för sociala medier och öppet hus-tillfällen, säger Linda Blom, kommunikationschef på Kunskapsförbundet, i ett pressmeddelande.

Fem ungdomar kommer att arbeta på den nya byrån mellan 28 juli och 15 augusti. Handledare från kommunikationsbyrån Cordovan Communication kommer att finnas på plats under tiden.

– Att jobba med formgivning och design är någonting som jag verkligen har drömt om. En anställning på Sverige yngsta reklambyrå är det perfekta steget mot en sådan karriär. Trots min ringa ålder har jag en del erfarenhet av arbetslivet och tror att jag kan tillföra mycket till Sveriges yngsta reklambyrå. Jag har redan en massa idéer som jag vill dela med mig av, säger Markus Petterson,17 år, i ett pressmeddelande.

– Vi tror på ungdomarnas potential och kreativa förmåga att skapa kommunikation som kan nå fram genom dagens mediebrus. Dessutom erbjuder vi fem ungdomar sommarjobb och en riktigt bra erfarenhet inför framtiden, säger Linda Blom.

Dessa är ungdomarna som kommer att jobba på den nya reklambyrån:

Emma Häll Henriksson, 19 år – går andra året på estetiska programmet och driver både en blogg och en egen podcast. Hon har med andra ord jobbat mycket med både text, bild och redigering.

Markus Pettersson, 17 år – beskriver sig själv som en framtida designchef på Apple. Gjorde en egen webbplats när han sökte jobbet på Sveriges yngsta byrå som imponerade stort på Kunskapsförbundet.

Karim Fakih, 19 år – ägnar sin fritid åt att jobba med både film och foto. Bland annat jobbar han åt ett filmteam som regissör, kreativt ansvarig och marknadsförare. Via Sveriges yngsta reklambyrå vill han möta andra kreativa människor, utveckla sina kunskaper samt lära känna reklambranschen som han i framtiden vill jobba i.

Johan Gunnarsson, 15 år – älskar att uttrycka sig kreativt. Han spelar piano, tar dramalektioner, och tycker om att fota/spela in film. Det största intresset är att rita/måla, både för hand och med hjälp av Photoshop/Illustrator. Han har själv startat ZantosDesign där han visar sina alster och även säljer sin design som tryck på olika produkter.

Maja Meuller, 17 år – gillar att uttrycka sin kreativa sida i form av foto, media, musik, skrift, målning, bakning och matlagning. Sveriges yngsta reklambyrå ser hon som en chans att vara kreativ och samtidigt hjälpa till och nå ut till andra ungdomar.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera