Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

SVT svidar om

TEXT Camilla Buch

Precis efter SVT:s 60-årsjubileum kunde en uppmärksam tittare se en ny logotyp i företagets kanaler. Små ändringar förvisso, men som tydde på någonting större. Den nya logotypen bara en del av ett helt nytt designsystem som kommer att rullas ut och utvecklas framöver.

Annons

svt_logo_2016

– Det nya designsystemet har sin grund i rörlig bild och navigation, som ska göra det lättare för publiken att navigera i vårt utbud och förtydliga SVT som avsändare, berättar Sabina Rasiwala, som är kommunikationsdirektör på SVT.

Logotypen har framför allt förenklats och kondenserats och är ritad för att kunna animeras. Stjärnblomman som tidigare synts i vissa sammanhang är borttagen och istället har de arbetat för att hitta ett verktyg för att underlätta i navigeringen.

– Vi befann oss fram till nu i en organisk tillvaro där grafiska element vuxit fram över tid. Stjärnblomman har till exempel funnits i corporate, sport och nyheter, men inte i Play. Den har varit svår att förhålla sig till för att den är ganska statisk och inte är färgkodad. Den gör heller inget jobb för logotypen, snarare blockar den om vi vill förtydliga att det handlar om SVT Nyheter eller SVT Sport, och svår att jobba med i corporate fortsätter Sabina Rasiwala.

svt_logoanimation_open-close2

Istället har slashen tagits fram. Snedstrecket är taget från V:et i SVT, och kommer fungera som en central del i identiteten, för att avskilja och förtydliga och som utgör basen i mönster. Utöver logotypen har en ny färgskala och ett nytt typsnitt, Publik sans, tagits fram. Färg kommer att ta ett steg tillbaka till förmån för fotografisk bild, rörlig och stillbild.

– Typsnittet är specialritat för oss i samarbete med Essen International, och ska främst fungera i digitala miljöer. Vi har höga krav på synbarhet och läsbarhet, så det har varit en viktigt del i utvecklingen.

I dag har den avskalade grundplattformen börjat implementeras, men i framtiden ska det nya designsystemet, framtaget tillsammans med Happy FB, göra det lättare för SVT att bygga vidare och utveckla identiteten över tid.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop