Swedish Illustrators & Graphic Designers

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2023-02-17
Illustratörcentrum står bakom den kanske enda telefonkatalog man behöver – ”Swedish Illustrators & Graphic Designers”. På sina 400-500 färgsprakande och spektakulära sidor trängs svenska kreatörer med sina alster och olika typer av spetskompetenser. Varje år ger de ut en ny upplaga av den egenproducerade katalogen, som på sina 10 år fått en självklar plats i varje grafisk designers och uppdragsgivares bokhylla.
Illustrationer av: Monika Mikucka / Elin Andersson.
Caroline Agné. Foto: Jenny Gustafsson.

Illustratörcentrum är idag Sveriges största förmedlare av yrkesverksamma bild- och formskapare och verkar som länken mellan frilansare och uppdragsgivare. När de gav ut den första katalogen 2012 var det för att kunna erbjuda medlemmarna en plattform utöver webben att kunna visa upp sina alster tillsammans med kontaktinformation på ett smidigt sätt. 

– Lite som en bild- och formkontaktbok med över 200 kompetenser inom illustration, grafisk form och animation. Den har en tydlig indelning i olika kreativa områden för att lättare hitta den frilansare som söks. Vi vill att katalogen ska inspirera beställare att beställa bild och form, och kunna vända sig till oss för rådgivning kring beställarprocessen, säger Caroline Agné, verksamhetsledare på Illustratörcentrum.

Illustrationer av: Marek Skupinski / Aina von Segebaden.

De första utgåvorna av katalogen hade samma grafiska form, men sedan 2018 har Illustratörcentrum istället bjudit in olika grafiska designers varje år som fått formge omslaget. De får sedan själva välja ett designkoncept att utgå ifrån, som blir det grafiska ramverket för innehållets mångfald av kompetenser och stilar.

Ateljé Grotesk bakom årets koncept
Bakom designen för årets katalog står Moa Sundkvist och Jennifer Bergkvist på Ateljé Grotesk, med layout av Mika Kastner. Som visuellt koncept valde de att låta det typografiska &-tecknet stå i centrum.

Atelje Grotesk. Foto: Sebastian Larsson.

– Tecknet är både en symbol för skapandet som binder medlemmarna samman och en representation för den länk som Illustratörcentrum utgör mellan frilansare och uppdragsgivare, säger Moa.

– Vi visste tidigt i processen att vi ville lyfta typografi och dess illustrativa egenskaper på omslaget till Swedish Illustrators & Graphic Designers 2023, och det kalligrafiska &-tecknet blev en bra representation av vår idé. Katalogens tryck, bindning och materialval har också varit viktiga delar för oss att jobba med, för att ytterligare framhäva formgivningens lekfulla karaktär, säger Jennifer.

Illustrationer av: Sanna Haverinen / Camilla Frantzell.

I en tid då det mesta sker på nätet kan man fråga sig varför en fysisk katalog egentligen behövs. Just därför menar Caroline Agné att katalogen är viktigare än någonsin. 

– Vi upplever att det finns ett behov av en fysisk trycksak att bläddra i, känna på och återkomma till. Katalog- och bokformatet är också ett klassiskt medium för bilder och bokformgivning, som är ett hantverk vi vill stärka och fortsatt lyfta fram. Katalogen som producerats av Illustratörcentrum i över tio år är också ett viktigt och spännande tidsdokument för olika illustratörer och grafiska formgivare som medverkat under åren, men också för branschen i stort, säger hon.

Illustrationer av: Gabriella Roberg/ Jojo Falk.

Katalogen som fundament
I samband med varje års katalogrelease anordnas föreläsningar för att lyfta fram bild- och formskapande inför en större publik. Några av de tidigare föreläsarna har varit multikonstnären Liv Strömquist, illustratören och konstnären Jesper Waldersten och serietecknaren och konstnären Nina Hemmingsson. Detta menar Caroline är en viktig aspekt då aktiviteterna kopplade till katalogen möjliggör ytterligare kontaktytor mellan medlemmar och beställare.

Illustrationer av: Anna Lena Mayor Ekeblad.

– Bland annat hölls ett samtal mellan Stina Wirsén, illustratör, författare och konstnär, och Rojin Pertow, chefredaktör på Galago, i ett digitalt samtal kring illustrationens och formens potential och roll i vårt samhälle som i högre grad än någonsin är styrt av bildkommunikation.

– Vårt uppdrag, som statligt finansierad förmedling, innefattar att synliggöra medlemmarnas fantastiska kompetenser och samtidigt långsiktigt stärka medlemmarnas ställning på arbetsmarknaden. Katalogen innehåller därför även de viktigaste byggstenarna för hur du beställer illustration, grafisk form och animation, som förmedlas till tusentals beställare varje år, säger Caroline.

Illustrationer av: Henning Lindahl / Matilda Petersson.

2012 Omslagsillustration: Emma Löfström, Grafisk Design: Lisa Zachrisson
2013 Omslagsillustration: Henning Lindahl, Grafisk Design: Lisa Zachrisson
2014 Omslagsillustration: Therese Larsson/Rithuset för Läkerol, Grafisk Design: Lisa Zachrisson
2015 Omslagsillustration: Emma Rendel, Grafisk Design: Lisa Zachrisson
2016 Omslagsillustration: Kristian Ingers, Grafisk Design: Lisa Zachrisson
2017 Omslagsillustration: Saga Bergebo, Grafisk Design: Sofia Scheutz/Lisa Zachrisson
2018 Omslagsillustration: Helena Davidsson Neppelberg, Grafisk Design: Sofia Scheutz/Lisa Zachrisson
2019 Omslagsdesign: Studio Parasto Backman (Layout inlaga Lisa Zachrisson/Jana Pesicova)
2020 Omslagsdesign: BankerWessel (Layout inlaga Mika Kastner)
2021 Omslagsdesign: Nina Ulmaja (Layout inlaga Mika Kastner)
2022 Omslagsdesign: Bukett Grafik (Layout inlaga Mika Kastner)
2023 Omslagsdesign: Ateljé Grotesk (Layout inlaga Mika Kastner)