Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Symbolisk makt hos Pangea

TEXT Jonas Mattsson
Annons

I morse presenterade de sina slutsatser om vad som hänt sedan sist. Det hela ägde rum på ett av de frukostseminarier som byrån håller med jämna mellanrum.

Av de 70 myndigheterna som ingick i Maktutredningens skrift Statens symboler från 1987 hade 50 procent bytt namn, 7 procent bolagiserats, 17 procent upphört eller uppgått i en annan myndighet och 26 procent var helt oförändrade.

När de som upphört eller bolagiserats sållats bort, visade det sig att 63 procent av myndigheterna hade skaffat nya logotyper.

Efter Pangea Designs rundringning för att ta reda på vad som har lett fram till mängden omprofileringar i myndighetssverige visade det sig att mycket drivits fram av den tekniska utvecklingen. Särskilt internet har ställt nya krav på hur en logotyp ska fungera.

En stor roll spelade även den armada av informatörer som anställts under perioden. Som Pangea Designs projektledare Anna Kagervall uttryckte saken:
– Vi blev inte hänvisade till vaktmästaren när vi ringde upp myndigheterna.

Andra orsaker till omprofileringar var att identiteten upplevdes som spretig, att myndigheten uppgifter eller målsättningar förändrades eller att myndigheten bytte namn.

Det visade sig även att de flesta omprofileringar hade förgåtts av ett omfattande arbete med myndighetens värdegrund. Även om det ibland har tagit flera år att implementera en ny profil, har detta ofta lett till att de anställda har en relativt god koll på den egna myndighets värdeord.

Migrationsverkets mustigt rödgula färgsättning som infördes vid millennieskiftet hänvisar exempelvis till att myndigheten ska framstå som »ett passionerat verk«. Hur den värdegrunden har slagit igenom utanför myndighetens dörrar är nog en annan fråga.

En miss som Pangea Design också upptäckt hos myndigheterna är att de flesta är väldigt dåliga på att utvärdera effekten av sitt profilarbete. En princip i en sådan utvärdering är enligt Pangea Design att göra en mätning precis före identitetsbytet, för att ha ett slags nollvärde när en uppföljande mätning görs efter bytet.

Bland de trender som kunde skönjas såg Pangea Design hur de nya logotyperna ofta är ordbilder utan symbol. Ofta är bygger de typografiska arrangemangen på »informella« gemena bokstäver, i linje med myndigheternas ökade krav på öppenhet och mer jämbördig kontakt med medborgarna.

Det här leder även till att myndigheterna upplevs som mer samtida och ofta blir lättare att känna igen, eftersom det ger större möjligheter till typografisk uppfinningsrikedom än de symboler som använts tidigare.
– Sätter du upp tio heraldiska sköldar på rad är det svårt att se skillnad på dem, poängterade Örjan Nordling, som är creative director på Pangea Design.

Men samtidigt finns en motsatt trend bland vad Pangea Design kallar »blåljusmyndigheter« som polisen, brandkåren, kriminalvården och så vidare. Där har myndigheterna i flera fall har återgått till heraldiska symboler.

Efter det havererade logotyparbetet med Försvarsmakten för något år sedan är heraldik något som Pangea Design har bankat skallen blodig mot väggen med. Och i morgonens presentation sipprade nog en del lärdomar från det projektet igenom.

Till det negativa anades en stelbenthet i den svenska heraldiska regleringen, som av allt att döma skulle behöva bli mer flexibel för att fungera i de nya medier där symbolerna ska fungera.

Till det positiva rekommenderade Örjan Nordling att även den nutida varumärkeskulturen skulle ta till sig heraldikens så kallade blasonering. Det innebär att det finns en skriftlig beskrivning av de element som ska ingå i en logotyp, men som kan varieras stilmässigt över tid, vilket även det privata näringslivet skulle kunna ha nytta av i sina ofta radikala omprofileringar.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop