Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Talar med egen röst

TEXT Per Torberger
Annons

Av Namroud Gorguis & Björn Stensson
Text av Per Torberger
Foto: Andreas Lind & Henrik Nygren Design

– Anna Qvennerstedt ringde mig från taxin på väg till flyget. Hon skulle till Mexiko, men sa att ”jag skriver på planet och skickar dig platinaäggsmotiveringen när jag kommer fram”. Jag tänkte att det där funkar väl inte, hon kan väl inte skriva en motivering mellan köttfärsen och kaffet.
– Men så mejlade hon när hon mellanlandade i Denver, eller var det var. När jag läste det fick jag tårar i ögonen. Jag blev så stolt, det var så jäkla vackert.

Fyra personer sitter kring konferensbordet på Henrik Nygrens kontor. Henrik själv, Björn Stensson, designstudent på Berghs School of Communication, Namroud Gorguis, student på Hyper Island och jag. Tre meter bort sitter projektadministratören och kontorschefen Felicia Helldén Rhodin vid ett av de tre grupperade skrivborden. Ur kaffekopparna stiger ångan upp i solstrålarna som letar sig in genom de högt placerade fönstren, ångskuggan faller på det nästan tomma, kaffebönsbruna Wegner-bordet.
En trappa upp sitter formgivarna Anna Rieger, Parasto Backman och Anton Gårdsäter, ytterligare en trappa upp sitter designbyrån Blidholm Vagnemark Design, där Henriks fru Susanna Nygren Barrett är creative director. Men trappan är igenbommad, Henrik Nygren Design är en avgränsad luftficka i det gamla bryggerihuset, ett hus som i dag logerar fler kreatörer än bryggeriarbetare.



Gert Wingårdhs bok "30 års arkitektur genom fyra decennier". Tillsammans med denna gavs också en textbok ut, med titeln "Crucial words", där ett antal skribenter reflekterar kring ord Gert Wingårdh ser som kärnvärden för sitt arbete.

Platinaägget är branschens erkännande efter över 20 års arbete som art director och grafisk designer. Varför han fick ägget kan Henrik själv inte riktigt svara på, säger han, men hänvisar till motiveringen och säger att ”kanske för att jag bevisar att man kan vara sig själv”.
Men det har han inte alltid varit: faktum är att han delvis kan tacka Lars Hall för att han hittade hem. För det var hos herrarna Lars och Jan, på legendariska Hall & Cederqvist, som Henrik tog de sista villande stegen i sin första kärriär.

Fick sparken från Hall & Cederqvist

Den första karriären började på LM Ericssons reklamavdelning, där han hade en släkting som jobbade. Därifrån gick han vidare till rena reklambyråer och efter åtta år satt han som art director på Sveriges då kanske bästa byrå.
– Hall & Cederqvist var ju rena rama himmelriket, det var dit alla ville komma, det var där du skulle jobba. Men så var det inte och blev det inte riktigt för mig.
– Jag hade alltid lite ont i magen på söndagskvällen, men jag visste aldrig varför. Och på byrån var jag aldrig mig själv. Det var bra, mycket bra, men det var inte jag.



Omslag till tidning som var en del av lanseringen av Baltic Center for Contemporary Art i Newcastle, England. Utöver tidningen gjordes också grafisk profil, annonser med mera.

Henrik Nygren fick sparken från byrån. Han var inte ensam, Sverige hade hamnat i sin första stora lågkonjunktur sedan 1970-talet, reklambranschen drabbades hårt. Så också Hall & Cederqvist, som lät massor av anställda gå.
– Efter Hall & Cederqvist blev det bokstavligen att göra sig av med hus och hem och börja om på nytt. Men det var nyttigt. Jag tror inte att man kan förvänta sig att allting ska falla på plats på en gång i livet. Varken i arbetslivet eller i livet hemma. Det tar sin tid att hitta sig själv och sin plats.

En fråga om överlevnad
Där slutade den första karriären, inom reklam. Och där inleddes den andra, inom grafisk design.
1991 var året Henrik öppnade egen låda. Då, från första början, handlade det inte så mycket om att göra sin egen grej som att överleva, säger han. Ingen plan, inga storstilade visioner, bara instinkt.
– Jag kan inte riktigt säga hur det gick till. Men plötsligt fick jag en rad jobb, vilket ledde till en massa utmärkelser. I början kunde jag kunde väl egentligen ingenting om grafisk design, men jag fick tidigt bekräftelser på att jag var rätt ute och så gick det vidare.
– Inte minst kändes det rätt. Och att jag hittat det jag sökt.



Henrik Nygren tog, tillsammans med Greger Ulf Nilson och Björn Kusoffsky, fram ett nytt grafiskt identitet för Moderna Museet i Stockholm 2004. Logotypen baserades på ett textat original från 1983 av Robert Rauschenberg.

Du hade ingen skolning och hoppade ganska abrupt från reklam till design: Var kom det ifrån?
– Det är väl som vanligt när man utsätts för någonting och bara har sig själv kvar att lyssna till. Inspirationen kom från de första uppdragen. Eftersom jag var ganska okunnig på historien inom grafisk form och så, så blev det … det enklaste, rakaste, ärligaste jag kunde göra. Då blev det också ett ganska plant tänk, ganska enkelt, det har jag fortfarande kvar. Jag använde i princip samma verktyg då som jag använder i dag. Något jag inte var medveten om då men som går att se nu i efterhand är att det blev en röd tråd mellan alla jobb.
– Om möjligheterna är färre, får du fantisera och hitta på mer på egen hand, ur eget huvud. Då brukar det också oftast bli rätt. Men det krävdes ett jävla arbete för att hitta dit, precis som det har krävts av alla som har kommit dit de vill.

Utställningskataloger för Färgfabrikens utställningar med titeln "Mottagarna av det Ljunggrenska konstnärspriset och formgivarpriset", 2002–2004.

Ärlighet, sökande. Sökandet efter sig själv, sin mening och sina mål, ärligheten att våga stå för den du är och det du vill göra. Henrik låter nästan som ekot ur en själv-coachnings-bok, men bevisar själv att det inte är klyschor han levererar. Han säger att han är stolt över och kan stå för nästintill vartenda jobb han gjort sedan han startade eget, att de i hans ögon har kvaliteter som gör att de håller fortfarande i dag. Med reklamjobben är det tvärt om: han skäms för det mesta.

"Ta ansvar för dig själv"

Ytterligare en bricka i det pussel som bildar Henrik Nygren: du kan inte sitta och vänta på att saker ska hända, du måste själv ta ansvar för att du hamnar där du ska.
–Hela livet handlar om det, man kan inte bara sitta och vänta. Du måste ligga på och se till att hitta det du vill. Ju mer vi söker, desto fler svar hittar vi.
Det är en av alla saker Henrik försöker förmedla till studenterna på Beckmans där han är lektor i typografi på halvtid, det är en maxim som har lett honom själv dit han är.



Dagstidningsannons för danska teknikkonsulten Carl Bro. Henrik gjorde även Eurosize-tavlor, film, DR-utskick med mera.

Själv kom han inte in på designskolorna han sökte under sin tidiga karriär: det blev en kvällskurs på Berghs, men mest lärde han sig på jobbet, säger han.
– Världen såg annorlunda ut då. Jag fick börja från början och jobba mig uppåt. I dag anställs man som art director redan när man kommer ut från skolan, men då fanns det assistenter till art directorerna, till och med till deras assistenter och alla började från början. Det tog längre tid än det tar i dag, men hade du öronen med dig lärde du dig ett och annat på vägen.
– Och det skulle ta tid. Det gick lagom tillväga, kan jag tycka så här i efterhand. Jag lärde mig en sak i taget och såg inte de olika yrkesrollerna som ett steg på vägen, utan som ett yrke i sig. Då var till exempelvis en art director i den ålder jag är nu, inte som i dag när de är mycket yngre men med samma stora ansvar. Det är varken bättre eller sämre, bara annorlunda.

Modigare studenter i dag
Tiden ja. Den är en annan viktig bit i Henriks filosofi. Saker och ting måste få ta tid, säger han. Tekniken har gjort att det går snabbare att göra många saker bättre, men det får inte betyda att tiden för eftertanke försvinner.
– Från första gången jag undervisade på Beckmans 1992 tills i dag ser jag en oerhörd skillnad i hur mycket mer eleverna vågar. Och vill och kan. I och med denna utveckling tror jag att det krävs tid, så att all våghalsighet, vilja och kunskap och avancerad teknik kommer till rätta på bästa vis. Det måste finnas tid att tänka till och smälta saker och ting också. Och kanske mest av allt i början.
– Någonstans på vägen har ställtiden mellan fråga och svar blivit kortare. Förr fanns det mer tid att fundera.

Har du något drömjobb?

– Jag har redan fått göra många av mina drömjobb. Jag tror inte att jag skulle bli mer överlycklig om någon ringde från MoMA i New York och bad mig göra en ny logotyp än om firman tvärs över gatan ringde och bad om samma sak.
– Jag har mitt drömjobb. Det finns inget jag drömmer om, utom kanske att få behålla det jag har byggt upp och få fortsätta leva det lyckliga livet jag har.
– Det här är ett liv. Det är ett arbete, men det är också det roligaste jag vet.

Var hittar du inspirationen?

–Hos personen och uppdragsgivaren själv, vid sidan av allt som omger mig i vardagen. Självklart finns det en massa jag inspireras av, men lösningarna i sig kommer oftast från personerna själva. Direkt eller mellan raderna.

Henrik säger att han ser grafisk design som ett mål eller verktyg för kommunikation, både med uppdragsgivaren när det gäller att hitta en lösning på ett problem, och när det kommer till att kommunicera detta till mottagaren.
– Men själva formgivningen är inte alltid det viktigaste i arbetet, det är mer en slutstation, ett verktyg att slutföra allt annat med man kommit fram till innan. Arbetet är som det Olle skrev om i boken Design=Ekonomi som kom ut 1964.

"Alla jobb är enkla"

Olle. Olle Eksell är en förebild som återkommer flera gånger i samtalet. Som precis nu.
– Olle skrev att formgivning handlade om att planera, sortera, sanera, organisera, kalkylera och sedan till sist formge. Vilket är lika enkelt att säga som svårt att göra.
– De jobb jag är absolut mest nöjd med, både med hur de har kommit till och hur de tagits emot, har varit och är enkla. Egentligen är alla jobb rätt enkla, om man går igenom det svåra först.



Grafisk profil för modevisningar och utställningar på varuhuset NK i Stockholm. I materialet ingick även en vernissagetidning.

Det enkla och rena är också något Henrik associerar med bland annat det svenska och nordiska.
– Mycket av den formgivning vi gör i Sverige är ganska förenklad och då kanske den blir något som känns ganska självklart. Vilket i sin tur att gör att formen och själva produkten kanske håller längre. Inte alltför sällan är hållbarheten längre då någon har haft modet att sanera.
Han jämför med filmer av Roy Andersson, säger att hans stil med bland annat långa sekvenser kräver mycket av innehållet för att fungera. Nämner hur Carl Malmsten tog med sig sina studenter till Alvaret på Öland för att överföra naturens egna färger till formgivningens. Den enkla och oftast självklara.
– Jag har varit i Japan några gånger, där behöver du inte gå in i en designbutik för att hitta vackra saker. Mycket vilar på en estetisk grund och känns på alla sätt och vis omhändertaget och noga uttänkt, även när det är påvert. Jag tror att det föds av den noggrannhet som finns i landet, och noggrannhet blir estetik.

Förordar praktik som karriärstart
Henrik Nygren inledde sin karriär utan utbildning, men tog tag i det senare. Han gick kursen på Berghs, gick Carl Fredrik Hultenheims Schola Antiqua och Master Class och tillbringade en sommar med bland annat Paul Rand i Schweiz i Yale Universitys regi. I dag har han ett halvtidslektorat i typografi på Beckmans.
Kanske är det hans egen historia som leder honom till slutsatsen, hur som helst skulle han gärna se att många fick en annan introduktion in i arbetslivet, efter skoltiden, än vad som sker i dag.
– Jag tror att flera skulle må gott av att avsluta studierna på en arbetsplats, som en praktik, i ett år eller så. Då skulle de få chansen att hitta sig själva och lära sig jobbet utan att på en gång få det övermäktiga ansvaret det handlar om. Det finns väl ingen annan bransch där man kan få så stort ansvar för både företag och ekonomi efter två eller tre år som i den här branschen? Vi behöver tid för att mogna, på alla plan.

Finns det något vi ska tänka på, något vi ska ta med oss ut i arbetslivet?
– Att vara dig själv, i alla avseenden.



Henrik Nygren var art director för magasinet Stockholm New 1993 till 2000.



Motiveringen platinaägget

Du får ursäkta att denna motivering skrivs av någon som inte vet så mycket om grafisk design. Kanske sysslar undertecknad med något angränsande. Fast vid närmare eftertanke. Fan vet om undertecknad ens gör det.

Du ger intryck av att göra allt så noggrant. Varje sak tycks göras på allvar. Som om det inte enbart var fråga om en logotyp, en bok, en utställning, ett magasin, ett frimärke, ett typsnitt, en film, en affisch, en förpackning. Man får bestämt intrycket att varje sammanhang är betydligt större och viktigare än så.

Du verkar vara något så ovanligt som en framgångsrik konsult med fullständig konstnärlig integritet. När det är så lätt att hemfalla till det aningslösa eller inställsamma visar du att det finns ett annat sätt. Man får nästan känslan av att kompromisser inte ens behövs i din värld. Därigenom är du en inspiration för reklambyråer likaväl som för varumärkeskonsulter och grafiska formgivare.
Det du gör är så sällsynt renodlat. Du står för något eget, och det verkar fungera om och om igen på nya sätt. Det fungerar dessutom internationellt. Och det kommer att fungera länge till.

Avslutningsvis. Det förefaller till råga på allt som om du tycker att detta är enkelt. Som om du sysslar med en disciplinerad och ångestfri verksamhet. Som om du rör dig glatt och obehindrat mellan olika tekniker. Som om du faktiskt tycker att det här är det roligaste du vet.

Men jag vet kanske inte alls vad jag pratar om. Jag är i alla fall väldigt glad över att just du får den här utmärkelsen. Den är mycket välförtjänt.

Välkommen in i Platinaakademien, Henrik Nygren.

Anna Qvennerstedt, Forsman & Bodenfors

Henrik Nygren , *1963
Titel: Art director/vd.
Utbildning: Berghs School of Design 1985–86, Schola Antiqua/CFH Master Class 1987–89, Yale Summer Program in Graphic Design för Paul Rand/Armin Hofmann, Brissago (Schweiz) 1995.
Karriär: Verksam på design- och annonsbyråer i Stockholm under åren 1983–91, de sista åren på Hall & Cederqvist. Därefter eget företag.
Har sedan 1992 undervisat på Beckmans Designhögskola, Berghs School of Communication, Konstfack, Forsbergs School of Design. Femårigt lektorat i typografi på Beckmans Designhögskola med start 2007.
Priser:
Platinaägget 2007, Berlingpriset 2007. Prisad i Guldägget, Utmärkt svensk form, Svensk bokkonst, och Art Directors Club of Europe.

Namroud Gorguis
Titel:
Interactive Art Director
Utbildning: avslutade under våren sin utbildning på Hyper Island i Stockholm. Tidigare design- och reklamstudier vid Texas Lutheran, marknadsföring på Växjö universitet.
Karriär: Comvision Public Relations 97–07.


Björn Stensson
Titel:
student på Berghs School of Communication, grafisk design
Utbildning: Berghs School of Communication (har just avslutat första året)
Karriär: har inte inletts ännu.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera