Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Teori-Kolla! 2010

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Med en kärntrio bestående av projektledaren Linda Johansson och designduon Hjärta Smärta har Svenska Tecknares årliga tävling Kolla! blivit både mer digital och mer teoretisk.

– Vi digitaliserar hela anmälan. Tidigare har man skickat pannåer kors och tvärs i Sverige. Pannåerna har sedan använts i utställningen. Nu kommer även utställningen att se annorlunda ut, säger Linda Johansson när vi talas vid i slutet av januari.

När detta skrivs kan hon inte ge fler detaljer om hur den utställning som följer på Kolla!-dagen i april kommer att utformas. Men vad vi  vet är att du redan nu ska kunna se samtliga inskickade bidrag på tävlingssajten Kolla.se, alltså inte bara de nominerade och vinnarna.

– Att alla bidrag visas är en följd av frågan: "Vad görs inom grafisk design, illustration och rörliga medier i Sverige i dag?" Vi ser det som en chans att ge alla bidrag en plattform att synas på.

Varför ska man tävla i Kolla?

– Vi vill visa och diskutera svensk illustration och grafisk design. Att delta i tävlingen ger kreatörer en plats att synas och en chans att visa vad man gör. Vi trycker ju varje år en katalog och producerar en utställning med bidragen i fokus. Utställningen hoppas vi även ska på turné utomlands i vår. Tävlingsavgiften är en väl investerad peng för en marknadsföringskanal. Se på musikindustrin med sina galor. Det är ett bra sätt att profilera sig på. 

Förra årets slarvades webbdesignen bort i kategorierna. Bland vinnarna fanns knappt några webbbaserade bidrag. Hur har ni löst det i år?

– Vi har utökat kategorierna. Nu finns det en kategori som heter digital identitetsdesign. Sedan har vi gjort speciella kommunikationsinsatser för att få med mer film, reklamfilm, musikvideo och motion graphics.

Hur har ni valt ut juryn?

– Juryn i år är väldigt svensk. Förra året var det en ganska internationell jury. Nu har vi lite inslag från utlandet, till exempel Tomas Mankovsky som har arbetat i London de senaste fem åren och är känd för sina filmprojekt och uppfinningar. Sedan är även teoretiker, författare och en gallerist med i juryn. Genom det har vi försökt få in olika perspektiv. Katalogen kommer att innehålla mer texter där olika frågeställningar behandlas. Genomgående eftersöker vi innehållet i hur vi talar om grafisk design och illustration.
 
Blir det ett "teori-Kolla!"?

– Jo lite. Grafisk design-världen kan behöva mer diskussion mellan formgivare och teoretiker.

Om man jämför med konsten eller arkitekturen så finns det ju inte så mycket tradition av att teoretisera grafisk design i Sverige.

– Det är inte så många som skriver om grafisk design här, men det kan bli en början till någonting. Det är i branschens egenintresse att det diskuteras mer. I konstvärlden finns ju ingen gräns för hur mycket man kan skriva och teoretisera och analysera. Jag önskar att det fanns en större arena för hur vi talar om design och illustration.

Kolla!-dagen går av stapeln i slutet av april. Läs mer: kolla.se

Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop