Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tidsresan: En nypa salt

TEXT Sara Wilk
Annons

[Källa: Magnus Lagerberg, Nordic Sales Manager Retail, Akzo Nobel Salt. Bosse Källberg, General Manager Sverige, Akzo Nobel Salt.]

1930 ⁄ I början av 1900-talet var struma och andra jodbristsjukdomar fortfarande ganska vanliga i Sverige. Men någon gång under seklets första decennier kom man på idén att jodera något som alla äter lite av varje dag: saltet. På 1930-talet trädde så Jozo salt in på den svenska marknaden i en förpackning fulltecknad med produktens fördelar.

1940 ⁄ På den förpackning som syntes i butikerna under 1940-talet var ett barnansikte i centrum. En av anledningarna till det är att hjärnan hos barn med jodbrist riskerar att inte utvecklas normalt – ett faktum som användes i Jozos marknadsföring. På den här bilden syns det dessutom att det redan vid den här tiden hade introducerats en praktisk hällpip på kanten.

1950–1960-talen ⁄ Under mitten av 1900-talet rullade Jozos verksamhet på och förpackningen färgades av tidens tand och kulörer, notera också att barnansiktet fortfarande finns kvar i det högra hörnet. Den här utformningen hängde med ända fram till slutet av 1960-talet.

1970 ⁄ Det glada 1970-talets variant har tagit ett ganska långt kliv från sin föregån­gare och färgerna rött – som står för joderat salt – blått och vitt blir mer markanta. Den lilla stämpeln till vänster om loggan är en stiliserad bild av en pumpstation som används för att pumpa upp salt ur marken.

1980–1990-talen ⁄ Just den här förpackningen är en riktig klassiker som nog många känner igen väl. Den skulle komma att hänga med i mer än tjugo år och när det var dags att byta ut den blev det nästintill ramaskri – några av medlemmarna i företagets konsumentpaneler kände sig till och med personligt förolämpade.

2000 ⁄ I början av millennieskiftet gjordes en ordentlig modernisering av förpackningen, även om de klassiska färgerna hängde kvar. Tanken var att kartongen skulle synas bra i hyllan och att den röda vågen skulle föra tankarna till vatten – saltet utvinns trots allt från gamla hav. Loggan har också fått sig en uppryckning och blivit lite rundare och mjukare.

2009 ⁄ Den senaste förändringen ägde rum 2009, även om den inte var så omfattande för just hushållssaltet. I samma veva gjordes även bordssaltet om, från den raka plastburken till en timglasformad variant. På grund av det redesignades loggan, eftersom den tidigare gav ett allt för hårt intryck tillsammans med den kurvigare förpackningen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop