Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tokig i mönster?

TEXT Lamin Kivelä
ÄNDRAD 2021-04-09 | PUBLICERAD 2021-04-09

Med avstamp i illustratören och modetecknaren Jane Barks produktion börjar Museum of Graphic Arts (Moga) nu även visa mönsterformgivare – som Wanja Djanaieff och Chiqui Mattson.

Annons

Regnet slår som små iskuber mot fönstren som vätter mot innergården till hemmakontoret på Sveavägen i Stockholm.

Då vi ringde upp John Bark i slutet av mars 2021, var det varmare. Sommarkulörer och solsken.

Tre av Jane Barks illustrationer. Foto: Inscannad.
Tre av Jane Barks illustrationer. Foto: Inscannad.

Sajten Moga startade för några år sedan och det är fortfarande Jane Barks barn som driver projektet – den grafiska formgivaren John Bark och Molly Bark, utbildad industridesigner men även illustratör och konstnär.

Förutom några tillfälliga utställningar, på till exempel Hotell C på Norrmalm i Stockholm är Moga ett helt digitalt museum. ”Inga väggar och tak”, som John Bark optimistiskt uttrycker det i telefonen.

– Det är ett sidoprojekt som växer hela tiden. Vi vill både sälja posters, signerade tryck och bilder, men även berätta någonting, förklarar han.

Utsnitt ur ett par mönster ritade av formgivaren Wanja Djanaieff. Foto: Martin Sundström.
Utsnitt ur ett par mönster ritade av formgivaren Wanja Djanaieff. Foto: Martin Sundström.

Webbutiken är en del av verksamheten. Den andra delen är att på något vis försöka fånga upp och bevara berättelserna bakom, om kreatörerna och deras arbete.

Grafiske formgivaren John Bark driver Moga tillsammans med systern och industridesignern Molly Bark. Foto: Pressbild.
Grafiske formgivaren John Bark driver Moga tillsammans med systern och industridesignern Molly Bark. Foto: Pressbild.

De trycker hos Mathias Saving och hans bror Markus Saving, på Konstexpo i Saltsjö-Boo, som använder Epson SC–P20000 bläckstråleskrivare och papper från det tyska pappersbruket Hahnemühle

Fine art kör de på Photo Rag 308 och posters trycker de på Photo Matt Fibre 200.

Förutom Moga arbetar det lilla tryckeriet också med gallerier som Absolut Art och Noa.

John Bark berättar att sajten för Moga kräver mycket tid och vi förstår att den inte ensamt betalar varken maten, taket över huvudet eller det där andra som behövs för att leva.

Men just nu är syskonen Bark nöjda med att det går runt.

– Vi får otroligt mycket trafik, men kanske inte säljer så mycket ändå. Då får de ju vara så, konstaterar John Bark.

Industridesignern Molly Bark driver Moga tillsammans med brodern och grafiske formgivaren John Bark. Foto: Pressbild.
Industridesignern Molly Bark driver Moga tillsammans med brodern och grafiske formgivaren John Bark. Foto: Pressbild.

De jobbar båda också med vitt skilda projekt som inte har så mycket med museet att göra. Som i förbifarten nämner John Bark att han åker till Jukkasjärvi för att bygga ishotell också.

Men annars har han tidigare bland annat formgivit tidningarna Dagens Nyheter och Fokus.

Även Molly Bark håller en bredd, från produktdesign till att ha ritat julfrimärken. Och andra jobb som illustratör.

Mönster de nu tar in på Moga har tidigare ofta bara funnits på tyg. För att göra tryckbara filer låter de fota av tygerna och där samarbetar de gärna med fotografen Martin Sundström.

Arbetsflödet med fotograf och tryckeri sitter numer så bra att de inte ens behöver provtrycka nya mönster innan de kör produktionen.

Vill du både se och lära dig mer om mönsterformgivare och deras arbeten, törs vi nästan lova att du efter någon timme på Mogas sajt kan gå från mönsterelev till redo för examen som mönstertokig.

Delar ur mönster av Chiqui Mattson. Foto: Martin Sundström.
Delar ur mönster av Chiqui Mattson. Foto: Martin Sundström.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop