Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
9150

Tradition och modernitet i Sveriges Radios nya logga

TEXT Sara Wilk
Annons


Sveriges Radios nya logotyper och färgpalett.

I går presenterade Sveriges Radio sin nya visuella profil för både chefer, medarbetare och press.

– Det gick strålande, säger en glad Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef på Sveriges Radio, när CAP&Design får tag på henne.

– Det var verkligen dags, kan man säga. Det är en helt ny medievärld nu jämfört med för tolv år sedan. Radio är mycket mer visuellt i dag och Sveriges Radio är mer publika, säger Rebecka Ioannidis Lindberg.

Kravet på den nya identiteten var från företagets sida att den skulle förmedla trovärdighet och modernitet. Det var designbyrån Happy F&B:s uppdrag att översätta ledorden till grafisk form.

– Den tidigare identiteten var lite av en designklassiker, så det har verkligen varit en stor utmaning. Men vi har prövat alla tänkbara vägar och vi valde den bästa, säger Anders Kornestedt, vd och kreativt ansvarig på Happy F&B.

SR-märket, som ritades av kalligrafen och bokstavskonstnären Karl-Erik Forsberg 1957, fortsätter att vara en central del i logotypen.

– Det finns en tillit till det märket som är bra att ta fasta på. Att skjuta in monogrammet i loggan är en enkel lösning, men också sympatisk, berättar Anders Kornestedt.

Typsnittet är specialritat utifrån SR-märket och innehåller bara gemener. Den visuella identiteten rullas ut redan i dagarna, men på de olika kanalerna kommer den att dyka upp först i höst.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop