Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
3523

Traditionskrav stoppar Försvarets nya logotyp

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Redan i höstas avbröts arbetet efter att Pangea hade presenterat ett förslag som fick Försvarets traditionsnämnd och Statsheraldikern att sätta i halsen. Arbetet lades på is för att återupptas i början av februari, då med traditionsnämnden och statsheraldikern med i projektgruppen. När arbetet nu avbryts för gott ligger notan på tre miljoner kornor.

Elisabeth Jansson på Försvarsmakten är projektledare för myndighetens profilarbetet.

Vad har hänt nu?
I fredags tog ÖB beslutet att vi ska behålla vårt nuvarande heraldiska vapen. Det innebär att den logotyputveckling som har pågått avbryts.

Vem tog initiativ till att lägga ned arbetet?
Det var ÖB.

Så det här är inget som ni har kommit fram till i arbetsgruppen?
Nej.

Hur har arbetet fungerat med både designbyrån Pangea, Statsheraldikern och Försvarets traditionsnämnd inblandade?
Det har fungerat bra. Vi har haft bra diskussioner och högt i tak. Men under varje möte har det stått klart att listan med skall-krav har blivit längre och längre.

Vad är det för krav?
– Det måste vara en sköld, det måste vara en kungakrona. Det får inte vara en bård och den får inte vara tredimensionell. Och så vidare.
– Om vi ska uppfylla de kraven går det inte att motsvara de förändringar som försvaret genomgår.

Så regelverket för hur logotypen får se ut gör att det inte går att skapa en logotyp som motsvarar hur försvaret ser ut i dag?
– Ja, det var därför som beslutet togs att avbryta arbetet. Vi är ju bundna till de här reglerna.

Tidigare talades det om ny logotyp, nu beskrivs projektet som jakten på ett nytt heraldiskt vapen. När snävades beställningen in?
– Det beslutet fattade ÖB i december, att den logotyp vi tar fram ska vara förankrad i den heraldiska traditionen.

Vad händer med resten av profilprogrammet?
– Det är inte så att allt arbete är förgäves, det är logotyputvecklingen vi lägger ner. Den gamla grafiska profilen är från 1995, och det finns många tillämpningar som inte en är med där, till exempel internet. Vi avbryter inte hela profilarbetet.

Varför kopplade ni inte in Försvarets traditionsnämnd och Statsheraldikern från början?
– Det råder delade meningar om hur inblandade de var. Vi hade kontakt med Statsheraldikern i juni 2005, där vi visade upp rundeln som presenterades i höstas. Under det mötet fick vi inga indikationer på att det var några problem med logotypen. Problemet var att vi inte var tillräckligt tydliga med att rundeln skulle användas istället för det heraldiska vapnet.
– Det bidrog till att vi trodde att vi hade med oss Statsheraldikern, trots att vi inte hade det.

Och Försvarets traditionsnämnd?
Inför arbetet djupintervjuade vi Christian Braunstein, som är sekreterare i Försvarets traditionsnämnd. Men de var inte med som en formell referensgrupp. Det var en miss, säger Elisabeth Jansson.
– Men det var inte heller så att Förvarsmakten satte igång det här arbetet utan att ta kontakt med Statsheraldikern. Så naiva är vi inte.

Mer på Capdesign.se
Försvaret återupptar profilarbete (2006)

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop