Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Trenderna inom visuell kommunikation

TEXT Jonas Mattsson
Annons
  1. Vilka trender kan du se inom visuell kommunikation under 2009?
  2. Hur använder du grid?
  3. Vilka är dina favoritförtexter?

Per Boström
Art director och partner, Oktavilla

Per Boström är aktuell med årets första nummer av Språktidningen, liksom ny form till tidningen Laga lätt.

1. 2009 börjar vi blanda cyan, magenta gult och svart och får fram helt nya färger. Christian Schwartz fortsätter att dominera typsnittsvärlden. Hans typsnitt Graphik, Publico och inte minst Guardian-serien kommer att leta sig till Sverige och slå stort. Även Scout från Fontbureau lär dyka upp. Men den starkaste trenden kommer att vara lågkonjunkturen. Vi kommer att söka trygghet i formspråket.
 
2. Eftersom jag mest designar tidningar arbetar jag oftast utifrån en tolvspaltsgrid. Den ger mig störst frihet.
 
3. Min favorit bland förtexter är de till filmen Dead Man on Campus (tyvärr är inte filmen lika bra). Annars har jag alltid gillat förtexterna till James Bond-filmerna, speciellt From Russia With Love.

Anders Printz
Senior konsult, Academedia

Anders Printz har just lagt sista handen vid vinjetten till Academedias online video-kurser.

1. Inom visuell kommunikation tror jag att multiplattformsdesign slår igenom på riktigt. Live video i hd-kvalitet och realtidspublicering kommer att bli det som gäller för online-verksamhet. 2009 blir även minimalismens år, typografi väljs framför symboler och visuella trender blir extremare och kortare än under 2008.

2. I foto och film brukar jag använda mig av en 3 × 3-grid – »Rule of Third« – för att få en bra början på en lyckad komposition när jag fotar och filmar. I Indesign har jag mallar i olika format med grid som är uträknad med det gyllene snittet.

3. Förtexterna i filmen Seven. Typografin är handskriven, precis som i mördarens böcker i filmen. Varför? Det var första gången jag tappade hakan av en förtext och den har apats efter i snart 15 år.

Christina Bolander
Art director, Hammarqvist Design

Just nu formger Christina Bolander för Ica Bokförlag och Svenska Sagor. Hon bloggar på capforum.idg.se/bloggar/hammarqvistdesign.

1. Influenser från svensk hemslöjd, folklore med bland annat kurbitsmålning i ny mix! Likaså typografi och form från arabvärlden såsom porträtterat i boken »Arabesque: Graphic Design from the Arab World and Persia«. I övrigt fortsatt grafiskt svartvitt, med färger som plommon, blåbär, skön mossgrön och mindre metallfärger. Medaljongmönstertrenden sover nu äntligen Törnrosasömn.

2. Det börjar i mitt huvud, sedan ned i skissform i mitt block och slutligen i datorn. För mig är det grundlära i form och typografi med tanken om balans och harmoni.
 
3. Saul Bass är tveklöst kung. Se på »North by Northwest«, »Anatomy of a murder« och »Psycho« – banbrytande grafiskt uttryck med dåtidens teknik. Underbart! Kyle Cooper på Imaginary Forces och svenska Dallas är andra prinsar.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop