Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tryckeriernas bästa tips: Så undviker du tryckfel

TEXT Pernilla Norin
Annons

»Hallå, det ser konstigt ut på sidan fem«.

Bli inte förvånad om det ringer från tryckeriet när du skickat ditt material. Trots att du var säker på att allt var korrekt kan ett irriterande misstag ha smugit sig in. Men med några smarta knep slipper du lägga tid på att spåra felkällor och sparar både tid och pengar.

De flesta stora tryckerier ägnar mycket tid åt felsökning. En erfaren produktionsledare ser med blotta ögat stavfel, felplacerade färgplattor eller färger som inte verkar stämma. Men oftast är det själva tekniken som strular då överföringen av filerna krånglar. Främst är det kunder som inte har den senaste versionen av de digitala systemen som kan få problem. Filerna kan vara feldöpta eller så har kunden en gammal version av Indesign. Ett annat fel är att kunden inte har klickat i fyrfärgsseparation, säger en av projektledarna.

Tryckeriernas digitala system är så utvecklade att de automatiskt varnar om något är fel när materialet lämnas. Är bilder under 300 dpi, eller om länkar saknas så syns det direkt i systemet. Men trots alla säkerhetskontroller upptäcker tryckerierna missar varje dag. Vi har bett dem ge sina tips på hur man undviker misstagen.

Vad kan gå snett – och hur du undviker det

Allt digitalt material verkar inte hänga med till tryckeriet. Hur ska jag göra?

  • Använd funktionen »Preflight« i Indesign under Arkivmenyn som hjälper till att kontrollera och samla ihop länkar och typsnitt.
  • Kontrollera att alla länkar är uppdaterade.
  • Skapa komprimerade filer med exempelvis Stuffit för Mac och Winzip för pc.

 
Hur vet jag att bilderna har tillräckligt utfall?

Dra ut tre millimeters utfall på bilder, objekt och linjer utanför sidans yta.

Hur ska jag göra för att bilderna ska funka i tryck?

  • Upplösningen bör vara 300 dpi för tryck på obestruket papper och 350 dpi för tryck på bestruket papper.
  • Dubbelkolla att du inte har dragit upp bilderna för mycket. Bilderna kan förstoras max cirka 110 procent för svartvita och 130 procent för cmyk-bilder. Undvik också att förminska bilderna för mycket eftersom de kan förlora kvalitet då också. Undvik också jpeg som är en förstörande komprimering, tiff-lzw är bättre för bildkomprimering.
  • Använd tryckeriets egna icc-profiler för att tryckanpassa bilderna.
  • Ologiska bildnamn försvårar reproarbetet vid omlänkning av bilder. Döp aldrig om bilder efter layout.

Hur ska jag göra för att färgerna ska bli bra?

  • Kolla att färgerna vid fyrfärgsjobb är i cmyk-läge.
  • Kontrollera att ingen text eller linje i svart ligger i färgens »passmärken«.
  • För dekorfärgsjobb ska pms användas.

Hur ska jag spara Illustratorbilder?

Spara i formatet »Illustrator eps« eller ».ai« eller ».pdf«. Inkludera typsnitt när du sparar i eps-format.
Även om dokumentet bara ska tryckas i svart ska du välja cmyk i arkiv-dokumentfärgläge i Illustrator.
 
Måste jag skicka med typsnitten?

Skicka alltid med typsnitt för både skrivare och skärm. Ange vilka stilar som används i arbetsdokumentet.
Använd äkta varianter av typsnitten.
 
Måste jag ta bort allt material på sidan om layouten?

Ja. Ta bort sidor, bilder och objekt i dokumentet som inte används, innan det skickas till tryck.

Formgivarnas egna checklistor

För att minimera risken för misstag och spara tid är det bra att ha en egen checklista. Här är checklistan för det senaste materialet som fyra formgivare skickat till tryckeriet.

Agnes Dunder
Grafisk designer på Per Boström Design

Checklistan för omslaget till tidningen Modern Psykologi:
 

  • Återanvänd rätt. Det som är tänkt att underlätta när man börjar med ett omslag är oftast det som sätter krokben när man ska skicka det till tryck. Det vill säga att man har återanvänt ett gammalt omslag. Dubbelkolla därför alltid att det är rätt nummer, månad, returvecka och att det inte ligger kvar någon gammal puff eller rubrik. Och glöm inte designen, återanvänd designgrepp, men se också till att förnya dig.
  • Testa streckkoden. Om du inte kan låta streckkoden vara och vill fixa till den så kan det vara bra att testa om den verkligen fungerar innan den går i tryck. Går den att läsa av?
  • Stava dig igenom rubrikerna. Det bästa brukar egentligen vara att låta någon utifrån kolla igenom rubrikerna för första gången, då märker man om rubriken och puffarna fungerar och är rättstavade. Har man inte tillgång till en sådan person kan man läsa igenom rubrikerna bokstav för bokstav.
  • Rätt sak på rätt plats. Kontrollera att alla länkarna i dokumentet är de rätta och att bilderna har rätt färgprofil innan du gör en pdf.
  • Skriv ut. Även om skrivaren har gått varm under produktionen så lönar det sig att skriva ut den tryckfärdiga pdf:en också för att kolla utfall och annat. Man hittar alltid något.
  • Skicka. Men glöm inte att kontrollera med tryckeriet att allt ser rätt ut.
  • Glöm och gå vidare. Fel uppstår hela tiden, men världen

går inte under för det.

Bitte Granlund & Maria Svedberg
Grafiska formgivare, Happy Book

Checklistan till omslaget för barnboken »Iris Karlssons värsta sommar«, skriven av Elin Lindell:
 

  • Stämmer alla mått? Be gärna att få en pärmskiss från tryckeriet. Kolla ryggbredden en extra gång, den kan ibland ändras i sista stund. Undvik att lägga text och andra viktiga element för nära ryggen så att de hamnar i bigningen.
  • Har bilderna rätt utfall? Detta är viktigt att tänka på redan när man börjar jobba med omslaget. Det händer ofta att kunden skickar bilder som inte räcker till i storlek.
  • Har bilderna rätt upplösning? I normalfallet bör det vara 300 dpi för färgbilder och gråskalebilder, 1200 dpi för streck (svartvita bilder utan gråtoner).
  • Har bilderna rätt färgrymd? Kolla med kunden/tryckeriet om de vill ha bilderna sparade som rgb eller cmyk.
  • Se upp med Truetype-fonter, de kan krångla.
  • Gör en utskrift av omslaget innan du skickar iväg det. Vår erfarenhet är att man ofta ser saker på en utskrift som man missat på skärmen. En del kunder vill också att man bifogar en utskrift tillsammans med dokumenten.
  • Har du använt rätt färger? Se upp så att du inte av misstag har använt en pms-färg till en fyrfärgstrycksak.
  • Om kunden vill att du gör en tryck-pdf: se till att använda rätt pdf-förinställning för jobbet. Fråga kunden/tryckeriet.
  • Om du lämnar ett öppet dokument: se till att få med alla typsnitt och länkade bilder. I Indesign bör man använda funktionen Packa. Då görs också automatiskt en enkel preflight.
  • Be att få kolla ett provtryck. Tänk också på att laminatet som läggs på bokomslag ofta gör bilden mörkare.

Jesper Weithz
Grafisk formgivare på Revoluform

Checklistan till Situation Sthlm:
 

  • Sök och kolla så att alla w i dokumentets text ska vara där. (I och med att man går in och ut ur översiktsläge i Indesign är det lätt hänt att det hamnar w lite här och var i dokumentets text.)
  • Sök efter xxx. (Jag är noga med att oavsett vad jag ska markera, rubriker, bildtexter, namn eller siffror som saknas samt i markerings text à la Lorem Ipsum, att alltid skriva dit xxx också. Så gör jag en xxx-sök när jag är klar med allt och kan då hitta grejer vi missat på redaktionen.)
  • Sök och ersätt dubbla mellanslag med enkla.
  • Sök efter mellanslag + punkt och ersätt med enbart punkt.
  • Gör samma sak som i nummer 3 men med kommatecken.
  • Sök efter mellanslag kort divis (bindestreck) och mellanslag. Kolla om det är ett bindestreck som råkat få ett mellanslag före sig eller ett lång divis (tankestreck) som blivit för kort.
  • Sök efter enkel- och dubbelprimtecken (även kallade för fot- och tumtecken), ’ och ", och ersätt med enkla och dubbla citattecken. Sök också efter anglosaxiska enkla och dubbla citattecken – som är upp och ned-vända – och ersätt till svenska.
  • Sök efter fristående ´ som förmodligen är tänkt att vara apostrof (̓), och rätta till det.
  • Sök och ersätt tre punkter med tecknet anpassat för tre punkter (alt + punkt på mac).
  • Kolla att alla sidhänvisningar stämmer i innehållsförteckningen. Det värsta som kan hända i en tidning är fel där – eller i ett korsord. I alla fall enligt den sortens petnoga läsare som inte drar sig för att ringa eller mejla och påpeka fel. Flera gånger.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop