Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Uppdaterad grafisk profil för Umeå kommun

TEXT Camilla Buch
Annons

UKO_Logotyp

Ny logotyp och grafisk profil står på schemat för Umeå kommun. Den 16 mars börjar det nya utseendet införas successivt, digitala logotyper och mallar för grafisk produktion byts ut.

Den nuvarande logotypen med det gröna björklövet är inte tillräckligt läsbart i små format, och fungerar enligt kommunen dåligt i sociala medier. Den nya, uppdaterade logotypen är framtagen av Umeåbaserade byrån Plakat och ska bidra till att kommunen blir mer synlig och får större genomslagskraft.

Det är kommunstyrelsens arbetsutskott som beslutat att introducera den nya grafiska profilen, där lövet och den gröna färgen ska vara kvar i någon form, men med en mer modern och enhetlig identitet.

– Det är ingen tvekan om att den här logotypen syns bättre. Kostnaden är i sammanhanget väldigt blygsam, säger kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren, i ett pressmeddelande.

Bytet till den nya profilen kommer att ske efter hand, dekaler för fordon kommer bytas ut när kommunen behöver köpa nya fordon, och trycksaker får vänta tills nytryck behövs. Synligheten som ska komma med den nya profilen ska också locka och behålla arbetskraft inom kommunen.

– Med den uppdaterade logotypen tydliggör vi Umeå kommun, inte minst som arbetsgivare, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg.

UKO_Bil

 

Den tidigare logotypen:

umea-kommun

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]