Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13696

Utställningen genomförs trots branden

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Carl Fredrik Reuterswärd, Non-Violence

Natten mellan 15 och 16 mars brann Grafikens Hus ned, natten innan utställningen Tryck med Carl Fredrik Reuterswärds grafik hade sin vernissage. Nu ska dock utställningen genomföras på nytt, på Ljungbergmuseet.

– Det känns fantastiskt att kunna visa utställningen med Reuterswärds grafiska blad trots det som hänt. Det här är verkligen en av fördelarna med grafik – att de grafiska bladen fanns i upplagor, vilket göra att The Carl Fredrik Reuterswärd Art Foundation kunnat rekonstruera nästan hela utställningen, säger Nina Beckmann, vd på Grafikens Hus, i ett pressmeddelande.

Utställningen kommer att visas i början av November 2014, på Ljungbergmuseet i Ljungby. I kombination med utställningen kommer Grafikens Hus ta emot en gåva från Carl Fredrik Reuterswärd Art Foundation för att ersätta den samling grafiska verk av Reuterswärd som förstördes i branden. Även Ljungbergmuseet kommer att donera grafiska verk av Ann Margret Dahlquist Ljungberg och Sven Ljungberg till det nya Grafikens Hus.

– Jag hörde Christina Jutterström, ordförande i Grafikens Hus styrelse, dagen efter branden säga att utställningen med Carl Fredrik Reuterswärd ska genomföras till varje pris, men att det var oklart var och när. Min första tanke var att det självklart skulle ske i Ljungbergmuseet. Museet har en stark koppling till grafiken genom Sven Ljungberg, som var en trägrafikens mästare. Och dessutom hade Sven en god relation med Carl Fredrik Reuterswärd, som besökte museet för ett antal år sedan, berättar Pontus Ljungberg, museichef på Ljungbergmuseet.

– Tack vare denna typ av samarbeten ser jag hur Grafikens Hus kommer kunna fortsätta att vara en viktig aktör i kultursverige även utan byggnad. Vi kommer dyka upp överallt med både utställningar, workshop och konstsamtal genom en c/o verksamhet. Med tanke på den hemska branden som förstörde vårt hus så känns detta mobila arbetssätt väldigt lovande och spännande, säger Nina Beckmann.  

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop