Maiqen visades upp som prototyp på Formex under kategorin Young Designers första gången i januari och inredaren och formgivaren Linda Åkesson från Adniil Interior har sedan dess färdigställt produkten. Tanken med Maiqen är flera QR-koder som tillsammans gör ett motiv. Innehållet för QR-koderna och motivet kan ändras och anpassas beroende på kund.
Ett exempel är Maiqen the Fox, en tavla med en bild på en räv, skapad av drygt 40 QR-koder med länkar till olika sagor. Tanken är att att barnet själv får välja en QR-kod som sedan genererar en saga till en smartphone eller surfplatta.
”Maiqen kan vara kopplad till hemsidor, specifika sidor på sidan, erbjudanden, musikvideos, erbjudanden, uppdrag, godnattsagor, bilder, texter, anteckningar, spel. m.m Kommunikationsplattform: Hela tänket bygger på faktum att internet är i var mans ficka. Tillgänglighet: En länk mellan företag och kunden. Sammanfattning: Maiqen är en kombination av kommunikation och inspiration.” skriver Linda Åkesson på Maiqens hemsida.