Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Print
37834

Välj rätt papper

TEXT Anna Henriksson

Valet av papper är avgörande för din trycksak. Ett budskap kan försvagas eller inte ens nå fram om papperet har fel karaktär. Så vilka aspekter bör vägas in för att hitta det perfekta valet? Och hur undviker du att trycksaken hamnar i pappersinsamlingen?

Annons

skanna0008

Budskapet

— Det första jag brukar fråga en kund är, vad ni vill kommunicera med er trycksak? Då får jag snabbt klart för mig vilken typ av papper de behöver för att matcha syftet med produkten, säger Thomas Borggren på grafiska koncernen och tryckeriet Taberg Media Group.

Thomas Borggren.
Thomas Borggren.

Valet av papper har stor betydelse när det gäller upplevelsen av en färdig trycksak. Ett rustikare papper för tankarna till råhet och natur. Ett trippelbestruket papper ger en originallik bildåtergivning och signalerar en mer glamorös känsla. Oavsett vilket papper du väljer är det en fördel att inleda dialogen tidigt med tryckeriet för att få in alla önskade aspekter som yta, tjocklek och färgnyans. Thomas Borggren menar att det är avgörande att förstå att papperet i sig väcker olika känslor när man tar i det och känner dess doft.

— Papper är ett material som du kan känna igen bara genom att dofta på det. En varumärkesmanual bör innehålla ett avsnitt om papper så att inte pappersvalet går stick i stäv med varumärkets uttalade profil.

Pappersrådgivare Björn Blanck hos grossisten Papyrus Sverige strävar alltid efter att höja värdet på en trycksak genom valet av papper. Om kunden inte väljer rätt så skapas ingen harmoni i budskapet. Han menar att chansen att utnyttja papperets språk går förlorat.

— Jag brukar rita upp en axel där en originallik bildkvalitet och en råhet i känslan står mot varandra. Kunden kan på så vis se åt vilket håll de lutar och vilka kompromisser som är nödvändiga att göra, vill de exempelvis ha en råhet i ytan så rasar egenskaperna för en hög bildkvalitet. Men de vinner samtidigt andra egenskaper. Obestrukna papper med lite gulaktig ton är till exempel optimalt för text, säger han.

Hos Norrbacka tryckeri i Stockholm jobbar Kristina Åkerberg. De använder sig av den klassiska trycktekniken boktryck1 och papperet i sig är en stor del av kommunikationen i slutprodukten. 

1 Trycktekniken boktryck använder sig av upphöjda klichéer i metall som färgas in och trycks på pappersarket. Likt en stämpel trycks formen mot ytan. Högtryck är ett annat ord som beskriver tekniken. Tyska uppfinnaren Johannes Gutenberg utvecklade boktryckartekniken med rörliga typer för varje bokstav under 1450-talet.

— Jag tar valet av papper på allvar. Det är en viktig bärare av budskapet tillsammans med formgivningen och trycket. En kund får gärna komma till oss för att se och känna på de papper som finns i de provböcker vi har här. Att ta sig den tiden kan ha stor betydelse för slutresultatet och vara viktiga minuter för att hitta rätt, säger hon och fortsätter:

— Våra kunder anser många gånger att det är viktigare att det blir rätt papper än att ta ett som redan finns här på plats. Det gör det också till en fördel att höra av sig till oss i tid så vi hinner se om papperet finns tillgängligt och att det går att beställa hem.

Miljön 

Experterna

Kristina Åkerberg
Yrke Driver boktryckeri tillsammans med Thomas Asplund
Företag Norrbacka tryckeri
Ort Stockholm
Kunder i urval Reklambyråer, formgivare, arkitekter och bokförlag.
Sajt norrbackatryckeri.se

Thomas Borggren
Yrke Säljare
Företag Taberg Media Group
Ort Stockholm, Växjö, Malmö, Taberg, Göteborg, Laholm, Kumla, Jönköping
Kunder i urval Moderna Museet, Filippa K, Berns, Bukowskis, Klarna och Hope.
Sajt tabergmediagroup.se

Björn Blanck
Yrke Affärsutvecklare/utbildare
Företag Papyrus Sverige
Ort Stockholm
Kunder i urval Reklambyråer, förlag, marknadsavdelningar och inhousebyråer.
Sajt papyrus.com

Miljöaspekten är en allt viktigare komponent att ta hänsyn till i valet av papper – inte minst med tanke på avsändarens varumärke. Pappersgrossister har tagit in många miljövänliga alternativ, bland annat finns det papper med hög bulk i sortimentet så att kunden kan få lägre ytvikt och bättre miljövärden.

— Papper är miljövänligt i sig jämfört med de flesta andra material och vi borde använda det till fler produkter. I dag finns det många bra alternativ så att du kan få en inspirerande trycksak, säger Björn Blanck på Papyrus.

För att minimera trycksakens påverkan på miljön har TMG tagit fram verktyget Ecomark som åt kunden beräknar trycksakens miljö- och klimatpåverkan. Men trenden med sjunkande priser på papper och överproduktion, menar Thomas Borggren, kan snart vara över.

— Jag tror att vi får vänja oss vid högre priser på papper framöver. Det beror på att konkurrensen om råvaran skärps. Men det är inte heller någon naturlag att skogsråvara måste användas till pappersmassa och papper i framtiden.

Norrbacka tryckeri har FSC-märkta papper. Förkortningen står för Forest Stewardship Council, en organisation för certifiering som bland annat främjar miljöanpassat och livskraftigt bruk av skogen runt om i världen.

Kristina Åkerberg tillsammans med Thomas Asplund. Foto: Erik Wåhlström
Kristina Åkerberg tillsammans med Thomas Asplund. Foto: Erik Wåhlström

— Jag tycker att det är viktigt att välja ett papper med tanke på miljön och jag framhåller alltid miljöaspekten till våra kunder. Vi har även returpapper och det kan vara uppskattat för att det åldras fint, säger Kristina Åkerberg.

Fallgropar

Ett gammalt uttryck inom tryckeribranschen lyder: det finns alltid tid att trycka om, men en extra korrvända finns det däremot inte tid till. Thomas Borggren berättar att om beställaren inte ser till att få ett provtryck kan tryckresultatet bli en obehaglig överraskning. Ibland kan kombinationen tryckfärg och papper ställa till det. Exempelvis kan färgen sjunka in i ett obestruket papper på grund av ytråheten. En allt för dålig opacitet kan också ställa till problem, det vill säga om baksidan lyser igenom papperet.

– Du testar papperets tekniska värden i ett provtryck och undviker på så sätt fallgroparna. Det kostar lite extra, men annars är det ett lotteri. Du bör i alla fall beställa ett digitalt provtryck som simulerar den färdiga trycksaken på papperet du valt. Den tryckfärdiga filen ska, förutom anpassas till tryckeriets system, även justeras efter typen av papper, säger han.

Kristina Åkerberg håller med om att det är viktigt att kunden är med och övervakar den inledande fasen i tryckprocessen. Men för deras del, eftersom de trycker boktryck, handlar det inte om att göra ett provtryck.

— Det blir allt för kostsamt och klichén är då redan gjord. Istället bjuder vi in kunder till tryckintaget. De får vara med och se om trycket blir som de förväntat sig i tryckhårdhet och färgnyans, säger hon och fortsätter:

— Vi trycker med en färg i taget och det som kan ställa till det är exempelvis om man väljer ett allt för mörkt papper och på det ska ha en ljus pms-färg i originalnyans. Vi kan lösa det genom att trycka med folie istället, men det är något som vi måste diskutera oss fram till.

Ett allt för grängat papper kan det också bli problem med om man har en fin och detaljrik typografi, då kan strukturen i ytan störa trycket. Handgjorda papper kan i sin tur ha en ojämn pappersmassa som gör att trycket inte blir jämt. Det är sådana papper som hon behöver titta på för att se om trycktekniken, formen och papperet matchar bra.

Björn Blanck.
Björn Blanck.

På Norrbacka tryckeri kan de ta in papper med ytvikter från 70 till runt 1 000 gram, men de flesta bestrukna papper faller ofta bort i urvalet.

— Bestruken kartong kan funka. Men det är obestrukna papper och designpapper som fungerar bäst och som kommer till sin rätt med boktryck, säger Kristina.

Papperspriset kan det vara bra att inte stirra sig helt blind på. Om det blir en bättre produkt, det vill säga att effekten av trycksaken genererar ökade intäkter i slutändan, kan det trots allt vara en lönsam investeringskostnad. Men det går att komma långt med ett enklare papper.

— I dag finns det en massa bra papper att välja bland, det måste inte vara det lyxigaste eller dyraste valet. Bara man ser till att göra något extra så att mottagaren får den där kicken när de tar emot trycksaken och blir inspirerade till att ta del av budskapet, säger Björn Blanck och fortsätter:

— Ett vanligt misstag är att kunden tittar mer på kronor och ören istället för att välja den papperskvalitet som gör att trycksaken når upp till den önskade effekten. Ofta är valen likriktade och jag ser att många kunder gör i alldeles för hög utsträckning som de alltid gjort.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop