Budskapet
— Det första jag brukar fråga en kund är, vad ni vill kommunicera med er trycksak? Då får jag snabbt klart för mig vilken typ av papper de behöver för att matcha syftet med produkten, säger Thomas Borggren på grafiska koncernen och tryckeriet Taberg Media Group.
Valet av papper har stor betydelse när det gäller upplevelsen av en färdig trycksak. Ett rustikare papper för tankarna till råhet och natur. Ett trippelbestruket papper ger en originallik bildåtergivning och signalerar en mer glamorös känsla. Oavsett vilket papper du väljer är det en fördel att inleda dialogen tidigt med tryckeriet för att få in alla önskade aspekter som yta, tjocklek och färgnyans. Thomas Borggren menar att det är avgörande att förstå att papperet i sig väcker olika känslor när man tar i det och känner dess doft.
— Papper är ett material som du kan känna igen bara genom att dofta på det. En varumärkesmanual bör innehålla ett avsnitt om papper så att inte pappersvalet går stick i stäv med varumärkets uttalade profil.
Pappersrådgivare Björn Blanck hos grossisten Papyrus Sverige strävar alltid efter att höja värdet på en trycksak genom valet av papper. Om kunden inte väljer rätt så skapas ingen harmoni i budskapet. Han menar att chansen att utnyttja papperets språk går förlorat.
— Jag brukar rita upp en axel där en originallik bildkvalitet och en råhet i känslan står mot varandra. Kunden kan på så vis se åt vilket håll de lutar och vilka kompromisser som är nödvändiga att göra, vill de exempelvis ha en råhet i ytan så rasar egenskaperna för en hög bildkvalitet. Men de vinner samtidigt andra egenskaper. Obestrukna papper med lite gulaktig ton är till exempel optimalt för text, säger han.
Hos Norrbacka tryckeri i Stockholm jobbar Kristina Åkerberg. De använder sig av den klassiska trycktekniken boktryck1 och papperet i sig är en stor del av kommunikationen i slutprodukten. [fakta id=”37840″]
— Jag tar valet av papper på allvar. Det är en viktig bärare av budskapet tillsammans med formgivningen och trycket. En kund får gärna komma till oss för att se och känna på de papper som finns i de provböcker vi har här. Att ta sig den tiden kan ha stor betydelse för slutresultatet och vara viktiga minuter för att hitta rätt, säger hon och fortsätter:
— Våra kunder anser många gånger att det är viktigare att det blir rätt papper än att ta ett som redan finns här på plats. Det gör det också till en fördel att höra av sig till oss i tid så vi hinner se om papperet finns tillgängligt och att det går att beställa hem.
Miljön [fakta id=”37836″]
Miljöaspekten är en allt viktigare komponent att ta hänsyn till i valet av papper – inte minst med tanke på avsändarens varumärke. Pappersgrossister har tagit in många miljövänliga alternativ, bland annat finns det papper med hög bulk i sortimentet så att kunden kan få lägre ytvikt och bättre miljövärden.
— Papper är miljövänligt i sig jämfört med de flesta andra material och vi borde använda det till fler produkter. I dag finns det många bra alternativ så att du kan få en inspirerande trycksak, säger Björn Blanck på Papyrus.
För att minimera trycksakens påverkan på miljön har TMG tagit fram verktyget Ecomark som åt kunden beräknar trycksakens miljö- och klimatpåverkan. Men trenden med sjunkande priser på papper och överproduktion, menar Thomas Borggren, kan snart vara över.
— Jag tror att vi får vänja oss vid högre priser på papper framöver. Det beror på att konkurrensen om råvaran skärps. Men det är inte heller någon naturlag att skogsråvara måste användas till pappersmassa och papper i framtiden.
Norrbacka tryckeri har FSC-märkta papper. Förkortningen står för Forest Stewardship Council, en organisation för certifiering som bland annat främjar miljöanpassat och livskraftigt bruk av skogen runt om i världen.
— Jag tycker att det är viktigt att välja ett papper med tanke på miljön och jag framhåller alltid miljöaspekten till våra kunder. Vi har även returpapper och det kan vara uppskattat för att det åldras fint, säger Kristina Åkerberg.
Fallgropar
Ett gammalt uttryck inom tryckeribranschen lyder: det finns alltid tid att trycka om, men en extra korrvända finns det däremot inte tid till. Thomas Borggren berättar att om beställaren inte ser till att få ett provtryck kan tryckresultatet bli en obehaglig överraskning. Ibland kan kombinationen tryckfärg och papper ställa till det. Exempelvis kan färgen sjunka in i ett obestruket papper på grund av ytråheten. En allt för dålig opacitet kan också ställa till problem, det vill säga om baksidan lyser igenom papperet.
– Du testar papperets tekniska värden i ett provtryck och undviker på så sätt fallgroparna. Det kostar lite extra, men annars är det ett lotteri. Du bör i alla fall beställa ett digitalt provtryck som simulerar den färdiga trycksaken på papperet du valt. Den tryckfärdiga filen ska, förutom anpassas till tryckeriets system, även justeras efter typen av papper, säger han.
Kristina Åkerberg håller med om att det är viktigt att kunden är med och övervakar den inledande fasen i tryckprocessen. Men för deras del, eftersom de trycker boktryck, handlar det inte om att göra ett provtryck.
— Det blir allt för kostsamt och klichén är då redan gjord. Istället bjuder vi in kunder till tryckintaget. De får vara med och se om trycket blir som de förväntat sig i tryckhårdhet och färgnyans, säger hon och fortsätter:
— Vi trycker med en färg i taget och det som kan ställa till det är exempelvis om man väljer ett allt för mörkt papper och på det ska ha en ljus pms-färg i originalnyans. Vi kan lösa det genom att trycka med folie istället, men det är något som vi måste diskutera oss fram till.
Ett allt för grängat papper kan det också bli problem med om man har en fin och detaljrik typografi, då kan strukturen i ytan störa trycket. Handgjorda papper kan i sin tur ha en ojämn pappersmassa som gör att trycket inte blir jämt. Det är sådana papper som hon behöver titta på för att se om trycktekniken, formen och papperet matchar bra.
På Norrbacka tryckeri kan de ta in papper med ytvikter från 70 till runt 1 000 gram, men de flesta bestrukna papper faller ofta bort i urvalet.
— Bestruken kartong kan funka. Men det är obestrukna papper och designpapper som fungerar bäst och som kommer till sin rätt med boktryck, säger Kristina.
Papperspriset kan det vara bra att inte stirra sig helt blind på. Om det blir en bättre produkt, det vill säga att effekten av trycksaken genererar ökade intäkter i slutändan, kan det trots allt vara en lönsam investeringskostnad. Men det går att komma långt med ett enklare papper.
— I dag finns det en massa bra papper att välja bland, det måste inte vara det lyxigaste eller dyraste valet. Bara man ser till att göra något extra så att mottagaren får den där kicken när de tar emot trycksaken och blir inspirerade till att ta del av budskapet, säger Björn Blanck och fortsätter:
— Ett vanligt misstag är att kunden tittar mer på kronor och ören istället för att välja den papperskvalitet som gör att trycksaken når upp till den önskade effekten. Ofta är valen likriktade och jag ser att många kunder gör i alldeles för hög utsträckning som de alltid gjort.