Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13763

Vernissage för Malmös designutbildningar

TEXT Camilla Buch
Annons

Form/Design Center arrangerar årets vårutställning för Malmöregionens design- och arkitektutbildningar. En av de medverkande utbildningarna är Malmö Högskolas Grafisk Design-utbildning, och de ställer ut under namnet Objectify.

”Objectify: Datorns hastighet är förförisk, upplevelsen av att tid sparas gör att vi allt för ofta krymper designprocessen. Det tål att reflektera över vad som går förlorat. I utformningen av årets examensutställning har vi därför valt att lyfta fram ett urval av alla olika redskap som finns tillgängliga för en grafisk designer. Redskap som hjälper oss att förverkliga våra tankar och idéer. Frågan är hur mycket vi påverkas av de redskap vi väljer att använda, om de är en förlängning av oss eller om det är vi som är en förlängning av dem.” skriver studenterna på sidan objectify.nu.

– Vi har gjort gemensam sak av vårens examensutställning i över tio år nu. Ett lyckat koncept att samla alla designutbildningar i regionen på samma plats. Både för att visa vad vi gör men också för att fira våra duktiga exjobbare med en hejdundrande fest. Att i år ställa ut på annan plats, i ett annat sammanhang, ger hela konceptet nytt blod och energi. Det är alltid nyttigt att ryckas ur invanda mönster. Rummen sätter förutsättningarna och det är givande att få större utrymme. Samtidigt, denna nyfunna frihet kommer med säkerhet att följas av den känsla som infinner sig på spännande resor. Borta bra men hemma bäst, säger Christel Brost, programansvarig på Grafisk Design vid Malmö Högskola.

De andra medverkande utbildningarna är:
Arkitektskolan, Lunds universitet
Industridesignskolan, Lunds universitet
Landskapsarkitektur, Sveriges lantbruksuniversitet Alnarp
Produktdesign, Malmö högskola
Visuell kommunikation, Malmö högskola

Utställningen har vernissage ikväll, 22 maj, klockan 18-21 på Mitt Möllan, då Form/Design Center renoverar sina lokaler. Mer om utställningen kan du läsa här.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop