Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12651

”Vi måste tänka på människorna”

TEXT Camilla Buch
Annons

Vad ska du prata om på CAP & Design Live i Göteborg den 21 maj och i Stockholm den 29 maj?

– Mobilen har utvecklats till att bli en stor imponerande skärm för digitalt innehåll, och har i och med det förlorat mycket annat som hör till mobiltelefoni. Den är inte bra att hålla i handen, att prata i eller att skriva på, men de är bra att titta och peka på. Har vi nått världens ände när det kommer till smartphones? Är de den optimala produkten? Jag kommer prata om framtidskoncept. Idag handlar mobilt om mobilitet, man förväntar sig att ha allt i telefonen, men vi saknar de bästa lösningarna.

Vilka är utmaningarna med att utveckla dagens mobiltjänster?

– Det finns många utmaningar, såklart. Den största utmaningen är att man inte fokuserar på behovet bakom en app, till exempel. Företag "måste ha en app", men de utformar den inte efter ett behov från användaren. Det blir sällan genomtänkt.

Vad tycker du att man borde kunna göra med sin telefon?

– Vad som helst. Jag ser inga begränsningar, allt är otroligt spännande just nu. Man måste sätta sig in i människors vardag och tänka på problemlösning. En smartphone idag är en tjänsteplattform, men samtalsfunktionen, till exempel, är sämre, och det ser jag som en stor förlust. Jag vill inte byta ut bra täckning mot en smalare, bredare telefon.

Vad bör enligt dig vara fokuspunkten för mobil utveckling?

– Människor, användarna. Vad är det för tjänst som erbjuds? Vi måste tänka på människorna, alltid. Vilket behov finns det bakom idén?

Du beskriver oss som titta-peka-generationen. Hur menar du då, och vilka är för och nackdelarna med detta?

– Den fysiska produkten är en jättestor skärm utan kännbara knappar. Skärmen är fenomenal, men kompromissen blir att det inte finns tydliga knappar till användningsområdet. Jämför med en ordentlig kamera som har alla möjliga knappar och reglage snabbt tillgängligt, sådant finns inte i smartphones idag. Kvaliteten på telefonkamerorna tycker jag räcker långt, men det behöver inte betyda att vi ska nöja oss.

Läs mer och anmäl dig till CAP&Design Live här!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop