Vinnarna av Guldnyckeln 2021 står klara

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2021-10-22
Storslam för Ramboll och Garbergs när Guldnyckeln, som belönar framgångsrik datadriven kommunikation delades ut för 38:e gången. Prisutdelningen för tävlingen genomfördes digitalt, efter föregående års hiatus.

Under gårdagen hölls prisutdelningen för kommunikationstävlingen Guldnyckeln, som premierar datadriven kommunikation i sin bästa form.

Juryn som bedömer bidragen och slutligen korar vinnarna, består av 21 verksamma branschpersoner. Hälften kommer från byråsidan och hälften från uppdragssidan. Juryns ordförande var Mattias Andersson, grundare av Miltton Insights.

Juryn bedömer bidragen utifrån strategi, resultat och helhetsintryck. För att ta hem pris i Guldnyckeln gäller det att presentera en kampanj som levererar både kreativitet och innovation, där även faktorer som hantverk och effektivitet premieras.

Guldnyckeln arrangeras av Swedma (Swedish Data and Marketing Association) och har delats ut sedan 1982 med syftet att lyfta fram den bästa kommunikationen i en rad olika kategorier.

Förra året skulle således bli Guldnyckelns 38:e prisutdelning, men fick som de flesta andra event under 2020 ställas in till följd av pandemin. På grund av rådande omständigheter även i år sändes Guldnyckeln digitalt istället för fysiskt.

Bland vinnarna stod byråer som bland andra Volt, Tre, Det, Scream och House of Radon.

Tävlingens storvinnare blev dock Rambolls och Garbergs bidrag Happy Commuter. Utöver två guld och ett silver vann kampanjen tävlingens främsta pris – Diamantnyckeln, som varje år tilldelas det bidrag som oavsett kategori fått den högsta totala poängen av juryn.

Juryns motivering löd: ”I en tid när till och med guldfisken trumfar vårt attention span, är innovation den mest värdefulla resursen för att skapa relationer. Happy commuter är en kampanj som lever och bokstavligen andas. Med en innovativ idé och ett tydligt datadriv, förtjänas uppmärksamheten hos en krass målgrupp genom en sann show-don’t-tell-logik.”

Det är inte första gången kampanjen blivit uppmärksammad. Happy Commuter har tidigare vunnit första pris i 100-wattaren och belönats med silver i både Guldägget och Warc awards.

Nedan finner du alla bidrag, tillsammans med valör och jurymotivering.

DIAMANT – Happy Commuter

Årets Diamantnyckel – det finaste priset bland tävlingens samtliga guld, silver, och brons – går till det tävlingsbidrag som får den högsta totalpoängen av juryn, oavsett kategori.

Happy Commuter, Ramboll. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Happy Commuter, Ramboll. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Ramboll

Byrå: Garbergs och DVA

Ramboll

Linus Almqvist, kommunikationschef
Karin Nedersjö, varumärkes- och marknadsföringsansvarig
Mario Frost, web manager
Anna Nourani, content
Boel Bengtsson, pr/press
Viveca Nauckhoff Sylvan, internkommunikation
Carmen Wargborn, event
Sara Sundin, grafisk form

Garbergs

Joakim Landin, strateg/projektledare
Malin Boustedt, produktionsledare
Fredrik Sundqvist, copy
Ine Bryhn/Mattias Alfborger, art director
Lowe Steiner, designer
Maja Nylund, motion designer/designer

DVA

Johan Anstérus, producent
Anna Adamson, exekutiv producent
Marcus Wård, creative technologist
Gabriel Shock, foto/klipp

Growth Hackers

Linn Rane

Sammanfattning

Luftföroreningar i form av mikroskopiska partiklar och flyktiga gaser går inte att se med blotta ögat och det du inte kan se, kan du inte heller undvika.

För att stärka Rambolls varumärke i ögonen på uppdragsgivare, upphandlare och aspirerande ingenjörer bestämde vi oss för att visa den goda kraften i ingenjörsskap och utveckla ett digitalt verktyg som adresserade en av vår tids stora frågor – luften vi andas.

Happy Commuter är en teknisk innovation som i realtid för samman luftkvalitetsdata, meteorologiska data, satellitdata och trafikdata – och som översätter datan till ett luftkvalitetsindex som går att applicera hyperlokalt längs med vägrutter i Google Maps.

Vem som helst kan nu ta reda på vilken cykelväg eller promenadväg som har den renaste luften och därmed välja vad de andas.

Happy Commuter ökade Rambolls varumärkeskännedom med 430 000 personer på bara ett år. Det är en rekordökning motsvarande mer än 4% av hela svenska befolkningen.

GULD – BRANSCHKATEGORIER

GULD – Happy Commuter

Kategori: B2B

Happy Commuter, Ramboll. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Happy Commuter, Ramboll. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Ramboll

Byrå: Garbergs och DVA

Ramboll

Linus Almqvist, kommunikationschef
Karin Nedersjö, varumärkes- och marknadsföringsansvarig
Mario Frost, web manager
Anna Nourani, content
Boel Bengtsson, pr/press
Viveca Nauckhoff Sylvan, internkommunikation
Carmen Wargborn, event
Sara Sundin, grafisk form

Garbergs

Joakim Landin, strateg/projektledare
Malin Boustedt, produktionsledare
Fredrik Sundqvist, copy
Ine Bryhn/Mattias Alfborger, art director
Lowe Steiner, designer
Maja Nylund, motion designer/designer

DVA

Johan Anstérus, producent
Anna Adamson, exekutiv producent
Marcus Wård, creative technologist
Gabriel Shock, foto/klipp

Growth Hackers

Linn Rane

Sammanfattning

Luftföroreningar i form av mikroskopiska partiklar och flyktiga gaser går inte att se med blotta ögat och det du inte kan se, kan du inte heller undvika.

För att stärka Rambolls varumärke i ögonen på uppdragsgivare, upphandlare och aspirerande ingenjörer bestämde vi oss för att visa den goda kraften i ingenjörsskap och utveckla ett digitalt verktyg som adresserade en av vår tids stora frågor – luften vi andas.

Happy Commuter är en teknisk innovation som i realtid för samman luftkvalitetsdata, meteorologiska data, satellitdata och trafikdata – och som översätter datan till ett luftkvalitetsindex som går att applicera hyperlokalt längs med vägrutter i Google Maps.

Vem som helst kan nu ta reda på vilken cykelväg eller promenadväg som har den renaste luften och därmed välja vad de andas.

Happy Commuter ökade Rambolls varumärkeskännedom med 430 000 personer på bara ett år. Det är en rekordökning motsvarande mer än 4% av hela svenska befolkningen.

Juryns motivering

”I en tid när till och med guldfisken trumfar vårt attention span, är innovation den mest värdefulla resursen för att skapa relationer. Happy commuter är en kampanj som lever och bokstavligen andas. Med en innovativ idé och ett tydligt datadriv, förtjänas uppmärksamheten hos en krass målgrupp genom en sann show-don’t-tell-logik.”

Vinnarfilm, Ramboll, Garbergs och DVA

GULD – Stoppa bostadskaoset

Kategori: Samhällsservice, utbildning och ideellt

Stoppa bostadskaoset, Hyresgästföreningen. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Stoppa bostadskaoset, Hyresgästföreningen. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Hyresgästföreningen

Byrå: DET

Hyresgästföreningen region Stockholm

Elisabeth Hammarberg, kommunikationschef
Carin Lindell, kommunikatör
Max Karlsson, kommunikatör
Emelie Gårdeler, grafisk formgivare och kommunikatör
Ola Palmgren, förbundsstyrelsen
Mikael Karlsson, press- och medieansvarig

DET

Anna Sjöberg, strateg/projektledare
Cajsa Correa, produktionsledare
Maja Bergsten, planner
Christian Söderholm, art director
Mats Gardmo, copywriter
Katarina Borgedahl, content manager
Stefan Mantere, content producer
Mikael Sonnenberg, digital director
Ninna Borg, produktionsledare
Stefan Hansius, grafisk formgivare

Agent Bauer

Anders Lindén, Fotograf

Frank Agency

Mediebyrå

Rippler

PR-byrå

Trickle

Distribution

Sammanfattning

67 000 unga stockholmare bor hemma trots att de inte vill. I jakten efter ett eget boende möts man ofta av ocker, ovälkomna sexuella inviter, hot, svartkontrakt och undermåliga bostäder.

Den verkligheten bekräftades av en undersökning och erfarenheter från Hyresgästföreningens kundtjänst. I ett första skede dramatiserades detta för att få unga att dela med sig av sin bostadssituation.

Allt för att få igång deras engagemang och visa att Hyresgästföreningen arbetar för en förändring. Berättelserna strömmade in och blev ett självspelande piano, där varje vittnesmål genererade ännu fler.

Under parollen Stoppa bostadskaoset lyckades vi vända de ungas hopplöshet till ett kollektivt engagemang genom att få tusentals unga att dela med sig av sina upplevelser av den kaotiska bostadsmarknaden.

Många valde även att bli medlemmar i Hyresgästföreningen. Och media snappade upp budskapet och tog det vidare hela vägen upp till maktens korridorer och ett samtal med bostadsministern.

Juryns motivering

”Hur många bra kampanjer har vi sett med användargenererat innehåll? Det som låter så enkelt och bra i teorin är så otroligt svårt i praktiken. När någon lyckas och lyckas så här bra, ställer sig hela juryn upp, lyfter på hatten och skriker: Äntligen! Det här är en kampanj som får content att bli angeläget på riktigt. Tack!”

Vinnarfilm, Hyresgästföreningen och Det

GULD – Digitala Julvärdar

Kategori: Samhällsservice, utbildning och ideellt

Digitala julvärdar, Bris. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Digitala julvärdar, Bris. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Bris

Byrå: Volt

Bris

Anna Barbier, kampanjansvarig
Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef
Louisa Thorselius, digital strateg
Maria-Pia Cabero, ansvarig opinion och media

Svenska E-sportförbundet

Jonas Öberg, vice ordförande Svenska E-sportförbundet

Volt

Susanne Göthberg, produktionsledare
Jonas Brodén, projektledare
Arvid Nittve, copywriter
Jörgen Berglund, art director
Åsa Stjärnquist, grafisk formgivare
Samuel Skwarski, pr
Nora Strömberg, pr
Erika Borg, produktionsledarassistent

RBLS studio

Foto

Sammanfattning

Varje dag hör barn av sig till Bris för att berätta om ensamhet, utsatthet och våld. Även på julafton. Så när de flesta av oss insåg att julen 2020 inte skulle bli sig lik, förstod Bris att för många barn skulle den bli just det. En ensam och utsatt dag.

Därför ville Bris med små medel skapa en aktivitet som skulle kunna uppmärksamma allmänheten på alltför många barns situation, men som framför allt skulle kunna lysa upp julafton lite för de barn som behöver det mest – och dessutom sänka trösklarna för att våga höra av sig till Bris.

Resultatet blev Bris Digitala Julvärdar: en julaftonsaktivitet tillsammans med flera av landets mest populära gaming-profiler.

Juryns motivering

”Kommer ni ihåg Kotler? Produkt, Plats, Promotion, Pris lyder dom fyra P:na som varit grundbulten i marknadsföring i 50 år. 1. Har man en fantastisk produkt 2. Flyttar man ut den till målgruppen på årets mest kritiska dag 3. Och gör man det så bra att man får tonvis med press. 4. Ja då behöver man inte experimentera med sitt pris för att få vårt allra finaste pris.”

Vinnarfilm, Bris och Volt

GULD – KANALKATEGORIER

GULD – Google BAdWords

Kategori: Bästa användning av digital och sök

Google Badwords, Bris. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Google Badwords, Bris. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Bris

Byrå: Volt

Bris

Anna Barbier, kampanjansvarig
Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef
Bris Louisa thorselius, digital strateg

Volt

Melina Svéd, produktionsledare
Jonas Brodén, projektledare
Arvid Nittve, copywriter
Elisabet Fischer, copywriter
Jörgen Berglund, art director
Martina Larsson, pr
Samuel Skwarski, pr
Johanna Herlin, grafisk formgivare

Söderbergs agentur

Moa Hoff, illustratör

Sammanfattning

Barn söker efter hjälp på nätet hela tiden. De letar information, vill ställa frågor och hitta ett sammanhang. Med andra ord, de letar ganska exakt efter det som Bris erbjuder.

Men det är inte alltid barnen hittar till Bris och i värsta fall hamnar de i någon skum Flashbacktråd inte alls ämnad för barn. Därför har Bris köpt över 500 sökord baserade på vanliga sökningar för att fånga upp alla de barn som dagligen söker efter hjälp på nätet. Sökord andra företag inte köper, men som är relevanta för Bris.

Inför julen analyserade och jämförde vi siffror som senare sammanställdes till årets lista över hur barn sökt. Och dagen efter att Google gått ut med sin (tramsigare) lista över hur svenskarna sökt skiftade vi perspektiv och lade fokus till barnens situation istället.

Pr- initiativet förtjänade sin plats i unika inslag i Nyhetsmorgon, TV4 Nyheterna, Lilla Aktuellt, Aftonbladet och med genomslag i TT nåddes redaktioner i hela landet.

Juryns motivering

”När det brinner mycket så kan man anlägga moteld. Det kan tyckas helt ologiskt men fungerar faktiskt. Den vinnande kampanjen valde att göra just det: digital moteld mot en negativ utveckling på en av de plattformar som används av alla varje dag.”

Vinnarfilm, Bris och Volt

GULD – Abonnemangscheck. Nöjda kunder till varje pris

Abonnemangscheck, Tre. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Abonnemangscheck, Tre. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Kategori: Bästa användning av e-post och sms

Uppdragsgivare: Tre

Byrå: Tre

TRE

Lisa Björnskär, operations manager
Daniel Abrahamsson, automation specialist
Daniel Johansson, developer/content specialist
Björn Schöldström, content specialist
Cecilia Öfverström, project manager
Anna Dahlström, project manager
Fredrik Agmén, project manager
Håkan Kjellin, automation specialist
Malik Hammi, automation specialist
Jenny Ferm, DMP Specialist

Sammanfattning

Vi gör löpande en “abonnemangscheck” på våra befintliga privatkunder. Vi vill att kunderna till varje pris ska ha ett abonnemang som passar sina behov och uppskatta oss som teleoperatör.

Vi vill vinna våra kunders förtroende genom att inte låta dem betala för mycket och på så sätt få nöjdare kunder som stannar längre och engagerar sig mer i våra produkter och tjänster, vilket är lika med ökad lönsamhet för Tre!

Rent konkret innebär detta att vi utifrån data presenterar för varje kund hur det unika engagemanget ser ut och gör en rekommendation utifrån algoritmer.

Om en kund har lägre snittsurf i förhållande till sitt abonnemang, rekommenderar vi en billigare prisplan med mindre surf.

Om en kund köper kostsam extra surf eller har gjort av med sin surf tidigare i månaden rekommenderar vi en prisplan med mer surf, vilket också blir billigare för kunden.

Om en kund har många olika abonnemang rekommenderar vi att baka ihop dessa till ett mer lönsamt samla-/familjeabonnemang.

Juryns motivering

”Ibland behöver idéer inte vara så komplicerade, utan istället räcker det med att skapa rätt värde vid rätt tidpunkt för vid rätt tidpunkt till sina kunder. Och faktiskt lyckats visa att de offrar kortsiktiga intäkter för att göra sina kunder nöjdare i det långa loppet att ens kunder ska börja älska en. Det är precis det som Tre har lyckats med genom att dela med sig av rätt information.”

Vinnarfilm, Tre

GULD – Sense me – Sounds of Lust

Kategori: Bästa användning av sociala media

Sense me – Sounds of Lust, RFSU. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Sense me – Sounds of Lust, RFSU. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: RFSU

Byrå: Scream och House of Radon

RFSU

Anette Otterström, communication and brand manager Nordic
Christina Gjerulf Branting, Nordic marketing manager
Pelle Ullholm, sakkunnig
Paulina Dukovska, junior brand manager

Scream

Sofi Rönnerstrand, projektledare
Cecilia Nyström, social media specialist
Åsa Sohl, innovation
Nathalie Smeds, AVM specialist

House of Radon

Frida Karlsson, account director
Hampus Fernström, project manager
Nathalie Folkeryd, pr specialist
Sarah Turner, copywriter
Gustaf Anker Söderman, art director
Magnus Klang, creative director

Teaser

Kornél Kovacs, musik
Marcus Lundin, regissör
Agnes Ahlstedt, producent
Andreas Almkvist, dop
Daniel Kieth, gaffer
Leo Köhler, motion design
Petrus Lidbeck, edit and grade
Carl Åborg, kompositör/sound design
Gustaf Anker Söderman, art director
Agnes Ahlstedt, producent
Niklas Panthell, dop
Johanna Nordlander, Mua
Petrus Lidbeck, Edit and grade

Sammanfattning

RFSUs lustserie Sense Me skapades för att öka njutningen av sex, ett hett ämne av stort intresse för många, men också hårt blockerat på många medieplattformar.

Produkterna Sense Me väcker sinnen som smak, lukt, syn och känsel, men det sinnet som saknades var ljud. Vi tog reda på vilka ljud som väcker mest lust, ifrån knastrande brasor till V8 motorer och regn.

Kampanjens bas var korta filmer med ljuden som visades på i ett ljudbibliotek på www.soundfsoflust.com, sociala medier och Youtube.

För att skapa uppmärksamhet skapades ett soundtrack, Szenzus, tillsammans med DJn Kornel Kovacs som släpptes på Spotify med flera. Låten lyftes i media som Årets hetaste låt med 47 000 spelningar på Spotify.

ör att väcka engagemang skapades en AR-lins på Snapchat som hjälpte användarna få idéer om vilka ljud som väckte lusten för dem, och den blev mest delade och engagerande AR-linsen!

Målsättningen för kategorin är att växa ca 8% per år, vilket redan uppnåtts med +20% och en marknadsandel på 85%.

Juryns motivering

”Att våga testa nya saker, vidga sina sinnen och gå utanför ramarna. Det är lovvärt både i ett förhållande och i marknadsföring. Med lust och lekfullhet, känsla för både målgruppen och medietrender levererar kampanjen en upplevelse som sticker ut, skapar nyfikenhet och intresse och i slutänden konverteringar. Att välja att använda öronen som primär mottagare av kampanjen är i en visuellt mättad tid både insiktsfullt och vågat.”

Vinnarfilm, RFSU, Scream och House of Radon

GULD – SPECIALPRISER

GULD – Elitfönster League

Kategori: Bästa CRM- och lojalitetskampanj

Elitfönster League, Elitfönster. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Elitfönster League, Elitfönster. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Elitfönster

Byrå: DET

Elitfönster

Mariette Lindsjö, marketing and innovation director
Bon-Hee Jones Svensson, marknadschef

DET

Anna Sjöberg, projektledare
Christian Söderholm, art director
Kristian Luoma, art director
Daniel Åkerlund, copywriter
Marie Arvidsson, produktionsledare
Jessica Dorsander, produktionsledare
Mikael Sonnenberg, digital director
Stefan Mantere, content producer
Anna Nilsson, grafisk formgivare

Crisp Film

Ali Memarchi, Director

More

Digitalbyrå

Sammanfattning

Vi byter aktivt fönster i snitt 2 gånger i livet. Det är en produkt som oftast inte ligger top of mind hos konsumenterna och när det är dags att byta eller köpa nya är valet av rationell karaktär. Man lägger med varm hand valet i händerna på återförsäljarna, vilket gör dem till Elitfönsters viktigaste säljkanal.

Vi ville skapa en värdefull relation med återförsäljarna och komma bort från generiska säljaktiviteter. EFL (Elitfönster League) är ett lojalitetsprogram över två säsonger, baserat på lustfylld kunskap, kunskap som återförsäljarna känt att de saknat. Vi gjorde filmer med tv-snickaren Björn Christiernsson, gäster som Kajsa Bergqvist och experter.

Återförsäljarna kunde se filmerna och träna för att bli redo att tävla. Under två säsonger fick de testa sina kunskaper mot andra. 25 % av alla bygghandlare deltog, i säsong två ökade vi antalet tävlande med 175 % men framför allt har Elitfönster blivit den kunskapsdrivande kraften i byggvaruhandeln.

Juryns motivering

”I en sällanköpskategori utan direktkontakt med slutkund är utmaningarna sannerligen tilltagna. För att nå ut och skapa resultat behövdes därför både utbilda och engagera återförsäljarnas butikspersonal. När dessutom budgeten är begränsad ställer det extra höga krav på relevans och insikt. Denna prisvinnande kampanj visar prov på utmärkt förståelse för målgruppen genom stort engagemang och fina resultat. En bonus är att detta dessutom är en kampanj som kan leva vidare i flera år – för både företaget, återförsäljarnas och slutkundernas bästa.”

Vinnarfilm, Elitfönster och Det

GULD – Earn The Jersey

Kategori: Bästa CSR kampanj

Earn The Jersey, Adidas. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Earn The Jersey, Adidas. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Adidas

Byrå: M&C Saatchi

Adidas

Qaroline Nähl, Nordic brand communications manager – Football
Henrik Hallberg, Nordic senior pr and newsroom manager Nordics
Anders Goding, sports marketing manager
Karolina Lander, pr and content manager
Jack Sundell, key account manager
Annahita Mojarrad, brand communication manager

M&C Saatchi

Kristina Annehed, projektledare
Klara Eide, strategiansvarig
Linus Larsson, produktionsledare
Henrik Almqvist, creative director/art director
Linda Elers, creative director/copywriter
Anton Hååg, Alexander Hedlund, studio/final artist
Josefin Löfgren, Yrla Persson, social media manager
Arvid Klintberg, social media art director
Fanny Klefelt, social media copywriter

Sammanfattning

Som barn i kvarterslaget lärde vi oss inte bara att dribbla och göra mål. Vi lärde oss att fotboll handlar om respekt, att spela enligt reglerna och att vara en del av ett lag. Att våra olikheter gör oss starkare och att vi spelar tillsammans.

Men det verkar vissa vuxna ha glömt. De påstår att de älskar fotboll – eller att de är sanna supportrar. Men den typ av ”support” de ger, är allt annat än stöttande.

Det visar de senaste årens ökning av hat, rasism och våld runt fotbollen. När adidas och SvFF skulle lansera herrarnas landslagströja inför EM var det dags för en påminnelse om vad fotboll egentligen handlar om.

Vi insåg det paradoxala med att spelarna behöver förtjäna att bära landslagströjan, när alla andra kan köpa den och sedan uppföra sig hur som helst.

Därför bestämde vi oss för att alla som ville köpa och bära tröjan, skulle få gå med på ett antal villkor som handlar om att vara en sann supporter. Det var dags att älska Sveriges herrlandslag på riktigt – men inte villkorslöst.

Juryns motivering

”Kärleken övervinner alltid hatet. Att göra något rätt litet för att skapa en stor och högljudd signal är inte lätt. Fotboll är livet som sägs i Ted Lasso och när hatet sipprar in där väljer den här kampanjen att ta ställning och hjälpa människor att ta ställning. En smart och insiktsdriven kampanj som bygger delaktighet i en aktuell fråga. Earn the jersey är så mycket mer än en fotbollströja; det är stolthet och vilja till förändring paketerat i en spjutspets-kampanj.”

Vinnarfilm, Adidas och M&C Saatchi

GULD – Happy Commuter

Kategori: Bästa datainspirerande kampanj

Happy Commuter, Ramboll. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Happy Commuter, Ramboll. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Ramboll

Byrå: Garbergs och DVA

Ramboll

Linus Almqvist, kommunikationschef
Karin Nedersjö, varumärkes- och marknadsföringsansvarig
Mario Frost, web manager
Anna Nourani, content
Boel Bengtsson, pr/press
Viveca Nauckhoff Sylvan, internkommunikation
Carmen Wargborn, event
Sara Sundin, grafisk form

Garbergs

Joakim Landin, strateg/projektledare
Malin Boustedt, produktionsledare
Fredrik Sundqvist, copy
Ine Bryhn/Mattias Alfborger, art director
Lowe Steiner, designer
Maja Nylund, motion designer/designer

DVA

Johan Anstérus, producent
Anna Adamson, exekutiv producent
Marcus Wård, creative technologist
Gabriel Shock, foto/klipp

Growth Hackers

Linn Rane

Sammanfattning

Luftföroreningar i form av mikroskopiska partiklar och flyktiga gaser går inte att se med blotta ögat och det du inte kan se, kan du inte heller undvika.

För att stärka Rambolls varumärke i ögonen på uppdragsgivare, upphandlare och aspirerande ingenjörer bestämde vi oss för att visa den goda kraften i ingenjörsskap och utveckla ett digitalt verktyg som adresserade en av vår tids stora frågor – luften vi andas.

Happy Commuter är en teknisk innovation som i realtid för samman luftkvalitetsdata, meteorologiska data, satellitdata och trafikdata – och som översätter datan till ett luftkvalitetsindex som går att applicera hyperlokalt längs med vägrutter i Google Maps.

Vem som helst kan nu ta reda på vilken cykelväg eller promenadväg som har den renaste luften och därmed välja vad de andas.

Happy Commuter ökade Rambolls varumärkeskännedom med 430 000 personer på bara ett år. Det är en rekordökning motsvarande mer än 4% av hela svenska befolkningen.

Juryns motivering

”När insikt, kreativitet och teknisk kunskap går i takt skapas något bra. Nåt som ger nytta, nåt som ger känslan ”att man inte tänkt på det förut”. Självklart inspirerar det till att bli mer nyfiken på företaget bakom – och om man själv är lite lagd på samma håll: big data, tekniska lösningar och sånt – då lär det här bli inspiration till att leta efter lediga jobb. Kampanjen vinner på att våga arbeta med flera mål-lager: att bygga nytta för allmänheten, nyfikenhet hos målgruppen och visa på hur framtidens datadrivna utveckling kan te sig.”

Vinnarfilm, Ramboll, Garbergs och DVA

GULD – VISA Chatvertising

Kategori: Bästa martech-kampanj

Chatvertising, Visa. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Chatvertising, Visa. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: VISA

Byrå: Publicis Groupe Sweden

VISA Nordic

Elena Fadeeva, marknadsdirektör VISA Nordic
Paula Ståhlberg, senior brand manager VISA Nordic
Rikard Norman, senior brand manager VISA Nordic

Publicis Groupe Sweden

Jimmy Bolander, kundansvarig
Åsa Poltrago, client service manager Publicis Media
Mattias Franke, digital manager Publicis Media

Sammanfattning

Vi går mot ett kontantlöst samhälle. Fysiska betalningar kommer att flytta till mobilen och här behöver VISA ta snabba andelar.

Det finns dock en del hinder på vägen. Konsumentens oro för säkerhet samt okunskap om användning och fördelar jämfört med betal-/kreditkort är några exempel. För att nå VISA’s ambitiösa mål på nya användare behövde vi utbilda och få dem att känna sig trygga.

Att målgruppen var svårfångad och att vi hade ett komplext budskap som var svårt att få fram i en traditionell banner gjorde inte saken enklare.

Hur löste vi detta? VISA Chatvertising! En skräddarsydd annonslösning där vi integrerade en chatbot-lösning direkt i bannern. Här kunde vi snabbt utbilda och föra en dialog med konsumenten om användande och fördelar och få dem att känna sig trygga. En pratande banner helt enkelt.

Genom en enkel, innovativ lösning lyckades vi nå VISA:s målgrupp på deras villkor. VISA Chatvertising engagerade och utbildade målgruppen med fantastiska resultat i nya användare!

Juryns motivering

”En av juryn har en mugg där det står ”that zzzznoose-fest called Martech”. Att bygga ihop data, teknikstackar och en kreativ output är en utmaning som få lyckas med. Det är lätt att gå vilse i tekniken och glömma användaren. Vinnande kampanjen har lyckats att samla ihop allt det här och skapa något som ger användaren sömlös tillgång till både kunskap och svar; direkt och utan krusiduller. Valet att använda ett av de minst älskade formaten för digital marknadsföring och göra det till en öppning mellan företaget och publiken; det statiska till det dynamiska är smart och kreativt – och visar på insikt både om våra beteenden, teknikens möjligheter och mod att koppla ihop det med varandra.”

Vinnarfilm, Visa och Publicis

SILVER – BRANSCHKATEGORIER

SILVER – Triggered News

Kategori: Finans och försäkringar

Triggered News, Nordnet. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Triggered News, Nordnet. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Nordnet

Byrå: Remotion

Nordnet

Filip Erlandsson, marketing automation specialist
Jeanette Eliasson, head of marketing
Richard Meurlin, marketing owner customer engagement
Andreas Nielsen, content manager
Ida Lövaas, projektledare
Rasmus Järborg, chief product officer

Remotion

Jesper Molinder, requirements analyst and implementation lead
Per Willebrand, project manager
Hannes Bünger, business analyst
Julia Ridderstad Willebrand, content developer

Sammanfattning

På Nordnet har vi som mål att demokratisera sparandet och hjälpa våra kunder att alltid kunna ta sitt sparande till nästa nivå.

I genomsnitt publiceras 800 nyheter i timmen på Nordnets plattform. Vi identifierade att en stor utmaning för våra kunder är att sålla och förstå vilka nyheter som var relevanta för dom.

För att våra kunder ska ha de bästa förutsättningarna för att snabbt kunna ta informerade beslut om sina investeringar skapade vi Triggered News – en kostnadsfri och automatiserad nyhetstjänst.

Målgrupper tas fram för nyheter genom att matcha dom med kundens engagemang och intresse. Dessa skickas sedan till kunden via e-post i real-tid. E-posten berikas med bolagsdata som nyheten berör.

Resultatet är en aktivitet som nyttjar tekniken och förenar lönsamhet med kundnöjdhet.

Vinnarfilm, Nordnet och Remotion

SILVER – Omfamningen: En nära-kram-upplevelse från Hjärtat

Kategori: Hälsa och sjukvård

Omfamningen: En nära-kram-upplevelse från Hjärtat, Apotek Hjärtat. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Omfamningen: En nära-kram-upplevelse från Hjärtat, Apotek Hjärtat. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat

Byrå: Wenderfalck

Apotek Hjärtat

Isabella Rönnmark, pr-ansvarig

Wenderfalck

Ola Granfeldt, kundansvarig
Nils Nyebølle, produktionsledare
Tanja Peltoarvo, art director
Joel Klasén, designer
Daniela Westmark, copywriter
Anders Malm, copywriter
Nathalie Folkeryd, pr-kreatör
Frida Lind, pr-kreatör
Nina Johansson, pr-konsult
Sofi Viebke, pr-konsult
Emma Svensson, fotograf
Linus Larsson, filmproduktion
Carl Wachtmeister, ljudproduktion

Casting by Smile

Sammanfattning

Senaste året har varit ett svårt år på många sätt. Bland annat för att man inte fått lov att krama de man tycker om.

I en SIFO, vars data kampanjen sedan byggde på, uppgav hela 70 % av svenskarna att de saknade att krama nära och kära.

Med det i ryggen valde vi att inleda ett samarbete med en hjärnforskare och en ljuddesigner för att skapa världens mest coronasäkra kram – den digitala omfamningen!

Forskning visar nämligen att man kan lura hjärnan till att känna samma sak som vid en riktig kram genom att se eller höra en kram.

Så i samband med den internationella Kramdagen, 21 januari, tog Apotek Hjärtat fram en digital kram-upplevelse och uppmanade hela landet att omfamna varandra och sprida kärlek och värme.

Vinnarfilm, Apotek Hjärtat och Wenderfalck

SILVER – Avboka Alicante

Kategori: Resor, transporter & fordon

Avboka Alicante, KLM. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Avboka Alicante, KLM. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: KLM

Byrå: M&C Saatchi

Air France-KLM

Maria Hagelberg, marketing manager North Europe
Dan Hammarberg, brand manager, North Europe
Gauthier Le Masne de Chermont, commercial director North Europe
Carina Bergqvist, brand manager and pr
Nicolina Valente, marketing campaign coordinator

M&C Saatchi

Kristina Annehed, projektledare
Erika Fondin, strateg
Tove Sandström, produktionsledare
Alexander Elers, creative director/art director
Linda Elers, creative director/copywriter
Robin Wiman, art director
Anton Hååg, studio/final art
Desirée Larsson, social media manager
Arvid Klintberg, social media art director

Sammanfattning

Få branscher drabbades lika hårt av Covid19 som flygindustrin. I mars 2021 när kampanjen gick live var flygandet samt efterfrågan på resor historiskt lågt.

Målgruppen hade ett uppdämt resebehov, men rädslan för att boka en flygresa som man kanske skulle tvingas ställa in och riskera att förlora pengar, var större. Insikten låg alltså i att den största tröskeln var ekonomisk. Vi behövde få folk att våga drömma om att resa igen.

Därför sällade vi oss inte till mängden flygbolag som visade flygvärdinnor i munskydd, då det bara påminner om risker, virus och sjukdom och knappast väcker reslust. I stället valde vi att lägga fokus på KLMs helt öppna köp – marknadens schystaste avbokningspolicy.

Lösningen blev en kampanj som inte sålde resor, utan avbokningar. Givetvis med härligt inspirerande semesterbilder som fond för att just väcka reslusten. Tilltaget gav resultat. Plötsligt vågade vi frusna nordbor boka biljetter igen och försäljningen av sommarresor ökade +70% under kampanjperioden.

Vinnarfilm, KLM och M&C Saatchi

SILVER – Barn och cancer hör inte ihop

Kategori: Samhällsservice, utbildning och ideellt

Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Barncancerfonden

Byrå: Garbergs och Carat Sverige

Barncancerfonden

Michel Brygiewicz, marknadschef
Anne Bergsten, varumärkesansvarig
Johnny F Kroneld, enhetschef kampanj och event

Carat

Evelina Dahlman, client director
Petter Janbell, strategy director
Adam Kristiansson, Activation manager/digital Lead

Garbergs

Mehrnaz Bejne, projektledare
Mattias Dahlqvist, art Director
Fredrik Sundqvist, copywriter
Lowe Steiner, formgivare/designer
Rebecca Lundin, planner
Birgitta Bergström, produktionsledare

Garbergs Film

Annika Witkowska, byråproducent,
Anna Hugosson/Iris Rylander/Danielle Miltenberger, motion creative
Najeb Albakar, motion graphic creator

Fotograf och dop för Dela ordet filmer/stills

Anders Thessing, fotograf
Olof Johnsson, dop

Aspekt (produktionsbolag konceptfilmer ”Barn och cancer hör inte ihop”)

Linnéa Bergman, regissör
Linnea Bergman och Mårten Melinder, regissör julfilm
Kim Buisson och Liz Dussault, exekutiv producent
Eva Tempelman , producent
Jenny Ring, music supervisor

Sammanfattning

Ord kan vara vackra att se på, behagliga att lyssna till. De kan vara glada, få dig att le, kanske till och med locka fram ett skratt. De kan också berätta saker, informera, utbilda, få dig att öppna ögonen. Men alla ord är inte goda eller hjälpsamma.

Det finns de vi varken vill se, säga, höra eller tänka på, än mindre vara med om. Två ord som aldrig någonsin borde nått varandra är barn och cancer. Ändå bildar de den vanligaste dödsorsaken bland barn i Sverige idag. För att öka angelägenhetsgraden och samla in pengar till den livsviktiga barncancerforskningen bestämde vi oss för att dela ordet och bokstavligt talat hålla cancer borta från barn.

“Barn och cancer hör inte ihop” gav omedelbart effekt. Redan första veckan ökade insamlingen med 400% och sett över hela kampanjperioden ökade insamlingen med 78% i jämförelse med tidigare år. När kampanjen sammanfattades stod det klart att insamlingen slagit all time high.

Vinnarfilm, Barncancerfonden, Garbergs och Carat Sverige

SILVER – Hemligheten

Kategori: Samhällsservice, utbildning och ideellt

Hemligheten, Göteborgs Stadsmission. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Hemligheten, Göteborgs Stadsmission. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Göteborgs Stadsmission

Byrå: Dear Friends och Oddway Film Production

Göteborgs Stadsmission

Camilla Hall, ansvarig företagssamarbeten
Emma Anderberg, enhetschef
Frida Lundmark, kommunikatör och digital marknadsförare
Jennie Elheim, insamlingschef
Martin Watsfeldt, kampanjansvarig privata gåvogivare
Sofie Lindh, kommunikatör och kontaktperson för församlingar/pastorat

Dear Friends

Agnes Edin, copywriter
Calle Österberg, art director och creative director
Charlotte Liljesand, designer
Katarina Amneus, projektledare
Sarah Bengtsson, digital designer
Johan Westerlind, stillbildsfotograf

Oddway Film Production

Adam Södersten, b-foto
Anton Källrot, director
Bengt Grewin, gaffer
Karin Larsson, make/style
Kenneth Ishii, dop
Lars Bergbom, c-foto/grip
Martin Jönsson, set design
Petter Nilsson, sound
Richard Tsalikis, producer
Spike Jonzon, spark
Emma Lindberg, skådespelare
Catharina Gallon, skådespelare
Oliver Akyuz, skådespelare
Håkan Hellström, musiker
Björn Lindborg, Sound design, Woah Dad Sonner produktion

Sammanfattning

Under 2020 blev tusentals människor arbetslösa. Många av dem var unga föräldrar som plötsligt inte hade råd med mat på bordet.

Vårt uppdrag var att skapa en julkampanj som lyfte problemet och fick göteborgarna att skänka pengar till Stadsmissionen. De här familjerna skäms ofta över sin situation och både barn och vuxna lär sig snabbt att dölja fattigdomen. Det är en hemlighet som hela familjen gör allt för att inte avslöja. Men bara för att fattigdomen inte syns betyder det inte att den inte känns.

Välgörenhetsorganisationer har en tradition av att måla upp värsta tänkbara scenario. Genom att välja en annan väg kunde vi väcka igenkänning och sympati och samtidigt skapa känslan av att det här kan hända vem som helst, vilket det också kan.

Familjen i kampanjen bor inte på gatan. De bär inte trasiga kläder. De ser ut precis som du och jag och våra barn. Genom att visa en verklighet målgruppen inte sett förut, lyckades vi öka summan av gåvorna och antalet nya givare med 42 respektive 53 %.

Vinnarfilm, Göteborgs Stadsmission, Dear Friends och Oddway Film Production

SILVER – Från skval till aktivt val

Kategori: Underhållning, media och sport

Från skval till aktivt val, Sveriges Radio. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Från skval till aktivt val, Sveriges Radio. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Sveriges Radio

Byrå: The Amazing Society

Sveriges Radio

Olof Heijer, kommunikationspartner Play
Karin Petersson, creative director, kommunikationsenheten.

The Amazing Society

Christina Knight, executive creative director
Ena Catic, projektledare
Sara Hadgu, produktionsledare
Johanna Andersson, content specialist
Carin Stegen, motion designer/illustratör
Julia Bläckt, digital media specialist

Sammanfattning

Sveriges Radios har ett uppdrag; sänd radio i allmänhetens tjänst. Men radion har ändrat skepnad genom åren, från möbel till en app.

Och lyssnandet har följt med – vi väljer oftast det vi redan tycker om och lyssnar när vi vill.

Så hur kan SR verka i allmänhetens tjänst nu, när valmöjligheterna är oändliga? Jo, vi gjorde reklam av redaktionellt innehåll, hjälpte SR från skval till aktivt val och ökade app- nedladdningen med 54,75%!

Vinnarfilm, Sveriges Radio och The Amazing Society

SILVER – KANALKATEGORIER

SILVER – Triggered News

Kategori: Bästa användning av e-post och sms

Triggered News, Nordnet. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Triggered News, Nordnet. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Nordnet

Byrå: Remotion

Nordnet

Filip Erlandsson, marketing automation specialist
Jeanette Eliasson, head of marketing
Richard Meurlin, marketing owner customer engagement
Andreas Nielsen, content manager
Ida Lövaas, projektledare
Rasmus Järborg, chief product officer

Remotion

Jesper Molinder, requirements analyst and implementation lead
Per Willebrand, project manager
Hannes Bünger, business analyst
Julia Ridderstad Willebrand, content developer

Sammanfattning

På Nordnet har vi som mål att demokratisera sparandet och hjälpa våra kunder att alltid kunna ta sitt sparande till nästa nivå.

I genomsnitt publiceras 800 nyheter i timmen på Nordnets plattform. Vi identifierade att en stor utmaning för våra kunder är att sålla och förstå vilka nyheter som var relevanta för dom.

För att våra kunder ska ha de bästa förutsättningarna för att snabbt kunna ta informerade beslut om sina investeringar skapade vi Triggered News – en kostnadsfri och automatiserad nyhetstjänst.

Målgrupper tas fram för nyheter genom att matcha dom med kundens engagemang och intresse. Dessa skickas sedan till kunden via e-post i real-tid. E-posten berikas med bolagsdata som nyheten berör. Resultatet är en aktivitet som nyttjar tekniken och förenar lönsamhet med kundnöjdhet.

Vinnarfilm, Nordnet och Remotion

SILVER – Skogen

Kategori: Bästa användning av sociala media

Skogen, Liseberg. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Skogen, Liseberg. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Liseberg

Byrå: Welcom och Lucky Punk

Liseberg

Robert Arvidsson, head of marketing
Lisa Müller, marketing communications manager
Marcus Nylund, project manager
Ebba Källeskog, pr

Welcom

Andreas Larsson, art director
Niclas Hallgren, copywriter
Jonas Sjövall, creative director
Joakim Brinkenberg, account director
Monica N Persson, account manager
Julia Erlingsson, pr consultant
Adam Wladis, pr consultant

Lucky Punk

Dennis Petersen, commercial director
Pelle Roskvist, producer

Sammanfattning

En skräckfilm är inte läskig om innehållet avslöjats i förväg. Samma sak gäller för Halloween på Liseberg.

Hur berättar vi om årets skräcknyhet utan att avslöja det som väntar? Vi låter andra berätta som sina upplevelser.

Vi bjöd in 45 influencers till ett VIP-event och filmade deras upplevelser med go-pro kameror. Tillsammans med egna klipp före och efter besöket skapades starkt och lockande innehåll utan att avslöja vad som hände i attraktionen. Resultat: Besökare +27%, Omsättning +40%, PR-värde 58 500 000 kr.

Vinnarfilm, Liseberg, Welcom och Lucky Punk

SILVER – SPECIALPRISER

SILVER – Abonnemangscheck. Nöjda kunder till varje pris

Kategori: Bästa CRM- och lojalitetskampanj

Abonnemangscheck, Tre. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Abonnemangscheck, Tre. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Tre

Byrå: Tre

TRE

Lisa Björnskär, operations manager
Daniel Abrahamsson, automation specialist
Daniel Johansson, developer/content specialist
Björn Schöldström, content specialist
Cecilia Öfverström, project manager
Anna Dahlström, project manager
Fredrik Agmén, project manager
Håkan Kjellin, automation specialist
Malik Hammi, automation apecialist
Jenny Ferm, DMP specialist

Sammanfattning

Vi gör löpande en “abonnemangscheck” på våra befintliga privatkunder. Vi vill att kunderna till varje pris ska ha ett abonnemang som passar sina behov och uppskatta oss som teleoperatör.

Vi vill vinna våra kunders förtroende genom att inte låta dem betala för mycket och på så sätt få nöjdare kunder som stannar längre och engagerar sig mer i våra produkter och tjänster, vilket är lika med ökad lönsamhet för Tre!

Rent konkret innebär detta att vi utifrån data presenterar för varje kund hur det unika engagemanget ser ut och gör en rekommendation utifrån algoritmer.

Om en kund har lägre snittsurf i förhållande till sitt abonnemang, rekommenderar vi en billigare prisplan med mindre surf.

Om en kund köper kostsam extra surf eller har gjort av med sin surf tidigare i månaden rekommenderar vi en prisplan med mer surf, vilket också blir billigare för kunden.

Om en kund har många olika abonnemang rekommenderar vi att baka ihop dessa till ett mer lönsamt samla-/familjeabonnemang.

Vinnarfilm, Tre

SILVER – Happy Commuter

Kategori: Bästa CSR kampanj

Happy Commuter, Ramboll. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Happy Commuter, Ramboll. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Ramboll

Byrå: Garbergs och DVA

Ramboll

Linus Almqvist, kommunikationschef
Karin Nedersjö, varumärkes- och marknadsföringsansvarig

Mario Frost, web manager
Anna Nourani, content
Boel Bengtsson, pr/press
Viveca Nauckhoff Sylvan, internkommunikation
Carmen Wargborn, event
Sara Sundin, grafisk form

Garbergs

Joakim Landin, strateg/projektledare
Malin Boustedt, produktionsledare
Fredrik Sundqvist, copy
Ine Bryhn/Mattias Alfborger, art director
Lowe Steiner, designer
Maja Nylund, motion designer/designer

DVA

Johan Anstérus, producent
Anna Adamson, exekutiv producent
Marcus Wård, creative technologist
Gabriel Shock, foto/klipp

Growth Hackers

Linn Rane

Sammanfattning

Luftföroreningar i form av mikroskopiska partiklar och flyktiga gaser går inte att se med blotta ögat och det du inte kan se, kan du inte heller undvika.

För att stärka Rambolls varumärke i ögonen på uppdragsgivare, upphandlare och aspirerande ingenjörer bestämde vi oss för att visa den goda kraften i ingenjörsskap och utveckla ett digitalt verktyg som adresserade en av vår tids stora frågor – luften vi andas.

Happy Commuter är en teknisk innovation som i realtid för samman luftkvalitetsdata, meteorologiska data, satellitdata och trafikdata – och som översätter datan till ett luftkvalitetsindex som går att applicera hyperlokalt längs med vägrutter i Google Maps.

Vem som helst kan nu ta reda på vilken cykelväg eller promenadväg som har den renaste luften och därmed välja vad de andas.

Happy Commuter ökade Rambolls varumärkeskännedom med 430 000 personer på bara ett år. Det är en rekordökning motsvarande mer än 4% av hela svenska befolkningen.

Vinnarfilm, Ramboll, Garbergs och DVA

SILVER – Stoppa bostadskaoset

Kategori: Bästa datainspirerande kampanj

Stoppa bostadskaoset, Hyresgästföreningen. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Stoppa bostadskaoset, Hyresgästföreningen. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Hyresgästföreningen

Byrå: DET

Hyresgästföreningen Region Stockholm

Elisabeth Hammarberg, kommunikationschef
Carin Lindell, kommunikatör
Max Karlsson, kommunikatör
Emelie Gårdeler, grafisk formgivare och kommunikatör
Ola Palmgren, förbundsstyrelsen
Mikael Karlsson, press- och medieansvarig

DET

Anna Sjöberg, projektledare
Cajsa Correa, produktionsledare
Maja Bergsten, planner
Christian Söderholm, art director
Mats Gardmo, copywriter
Katarina Borgedahl, content manager
Stefan Mantere, content producer
Mikael Sonnenberg, digital director
Ninna Borg, produktionsledare
Stefan Hansius, grafisk formgivare

Agent Bauer

Anders Lindén, fotograf

Frank Agency

mediebyrå

Rippler

pr-byrå

Trickle

distribution

Sammanfattning

67 000 unga stockholmare bor hemma trots att de inte vill. I jakten efter ett eget boende möts man ofta av ocker, ovälkomna sexuella inviter, hot, svartkontrakt och undermåliga bostäder. Den verkligheten bekräftades av en undersökning och erfarenheter från Hyresgästföreningens kundtjänst.

I ett första skede dramatiserades detta för att få unga att dela med sig av sin bostadssituation. Allt för att få igång deras engagemang och visa att Hyresgästföreningen arbetar för en förändring.

Berättelserna strömmade in och blev ett självspelande piano, där varje vittnesmål genererade ännu fler. Under parollen Stoppa bostadskaoset lyckades vi vända de ungas hopplöshet till ett kollektivt engagemang genom att få tusentals unga att dela med sig av sina upplevelser av den kaotiska bostadsmarknaden.

Många valde även att bli medlemmar i Hyresgästföreningen. Och media snappade upp budskapet och tog det vidare hela vägen upp till maktens korridorer och ett samtal med bostadsministern.

Vinnarfilm, Hyresgästföreningen och Det

SILVER – Triggered News

Kategori: Bästa martech-kampanj

Triggered News, Nordnet. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Triggered News, Nordnet. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Nordnet

Byrå: Remotion

Nordnet

Filip Erlandsson, marketing automation specialist
Jeanette Eliasson, head of marketing
Richard Meurlin, marketing owner customer engagement
Andreas Nielsen, content manager
Ida Lövaas, projektledare
Rasmus Järborg, chief product officer

Remotion

Jesper Molinder, requirements analyst and implementation lead
Per Willebrand, project manager
Hannes Bünger, business analyst
Julia Ridderstad Willebrand, content developer

Sammanfattning

På Nordnet har vi som mål att demokratisera sparandet och hjälpa våra kunder att alltid kunna ta sitt sparande till nästa nivå. I genomsnitt publiceras 800 nyheter i timmen på Nordnets plattform.

Vi identifierade att en stor utmaning för våra kunder är att sålla och förstå vilka nyheter som var relevanta för dom. För att våra kunder ska ha de bästa förutsättningarna för att snabbt kunna ta informerade beslut om sina investeringar skapade vi Triggered News – en kostnadsfri och automatiserad nyhetstjänst.

Målgrupper tas fram för nyheter genom att matcha dom med kundens engagemang och intresse. Dessa skickas sedan till kunden via e-post i real-tid. E-posten berikas med bolagsdata som nyheten berör. Resultatet är en aktivitet som nyttjar tekniken och förenar lönsamhet med kundnöjdhet.

Vinnarfilm, Nordnet och Remotion

BRONS – BRANSCHKATEGORIER

BRONS – En irriterande livsstil

Kategori: Konsumtionsvaror och övriga tjänster

En irriterande livsstil, Nutrilett. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
En irriterande livsstil, Nutrilett. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Nutrilett

Byrå: M&C Saatchi

Nutrilett/Orkla Care Sverige

Kristina Lidvall, f.d. head of marketing
Charlotta Krusfeldt, brand manager
Johan Bassman, digital manager
Karl-Johan Rydberg, marketing manager Health and Wound

M&C Saatchi

Kristina Annehed, projektledare
Klara Eide, strategiansvarig
Mounes Zandi, strateg
Linda Norberg, produktionsledare
Henrik Almqvist, creative director/art director
Linda Elers, creative director/copywriter
Gustav Egerstedt, art director
Johan Holmström, copywriter
Anton Hååg, Alexander Hedlund, studio/final artist
Josefin Löfgren, social media manager
Arvid Klintberg, social media art director
Fanny Klefelt, social media copywriter

Sammanfattning

Vad händer när någon kickstartat sitt nya liv, lagt om livsstilen och plötsligt blivit en hälsosam person? Naturligtvis får det konsekvenser – men inte bara önskade sådana. Tack vare den insikten, utvecklade vi konceptet ”Rivstarta en ny irriterande livsstil” för en nylansering av Nutrilett.

Med hjälp av humor och igenkänning kunde vi vända uppfattningen om Nutrilett som en daterad, ineffektiv bantningsprodukt, och i stället fokusera på att på ett tydligt och direkt sätt visa att det verkligen fungerar.

En rivstart kan leda till den där omställningen av livsstilen som krävs för en långvarig viktminskning, och genom att visa de ”irriterande” människorna som redan har lyckats, ställde vi oss på målgruppens sida.

I en känslig kategori som inte direkt präglas av självdistans, lyckades vi med något som verkade näst intill omöjligt och skapade en otrolig försäljningsökning. Helt utan kroppshets och pekpinnar.

Vinnarfilm, Nutrilett och M&C Saatchi

BRONS – #Ensammatillsammans.

Kategori: Telekom, IT och energi

#Ensammatillsammans, Telia. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
#Ensammatillsammans, Telia. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Telia

Byrå: Forsman & Bodenfors

Telia

Gina Azaric, marknadschef
Cecilia Hedström, chef massmarknad
Julia Högfeldt, projektledare
Angelika Gertell, chef CVM
Negar Zaerzadeh, CVM-projektledare
Cecilia Hagertson, content
Cecilia Levin Destoup och Roija Rafii, pr

Forsman & Bodenfors

Jacob Nelson, copy
Tomas Granath, art director
Adam Ulvegärde, art director
Charlotte Nordling, projektledare
Karin Hubinette, projektledare
Sara Kling, produktionsledare
Jens Odelbring, byråproducent
Amat Levin, pr
Kalle Garmark, designer
Carl-Johan Schultz, planner

New Land

Johanna Nordahl, regissör
Dea Saracevic och Adam Holmström, producent

Sammanfattning

Våren 2020 sveper Corona-pandemin över världen och i Sverige rekommenderas alla över 70 år att begränsa sina kontakter.

Många äldre blir isolerade i sina hem. Utan att kunna träffa nära och kära, och det ville vi ändra på. Vi lanserade #ENSAMMATILLSAMMANS för att inge hopp och för att inspirera. Håll avståndet, men behåll kontakten.

Vi gav alla över 70 år och ett mobilabonnemang hos Telia 100 GB Extra surf utan kostnad. Idén stöttades med ett koncept genomsyrat av värme och kärlek mellan vår äldre generation och alla dess nära och kära.

Videosamtal som porträtterar när de sjunger “Så länge vi har varann” tillsammans. Vi följde även upp med kommunikation (print och digitalt) dör vi gav tips på sätt att hålla kontakt med omvärlden på säkra sätt. Allt från kommunikationsvis, hur näthandel går till, intro till BankID etc.

BRONS – Skogen

Kategori: Underhållning, media och sport

Skogen, Liseberg. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Skogen, Liseberg. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Liseberg

Byrå: Welcom och Lucky Punk

Liseberg

Robert Arvidsson, head of marketing
Lisa Müller, marketing communications manager
Marcus Nylund, project manager
Ebba Källeskog, pr

Welcom

Andreas Larsson, art director
Niclas Hallgren, copywriter
Jonas Sjövall, creative director
Joakim Brinkenberg, account director
Monica N Persson, account manager
Julia Erlingsson, pr consultant
Adam Wladis, pr consultant

Lucky Punk

Dennis Petersen, commercial director
Pelle Roskvist, producer

Sammanfattning

En skräckfilm är inte läskig om innehållet avslöjats i förväg. Samma sak gäller för Halloween på Liseberg.

Hur berättar vi om årets skräcknyhet utan att avslöja det som väntar? Vi låter andra berätta som sina upplevelser.

Vi bjöd in 45 influencers till ett VIP-event och filmade deras upplevelser med go-pro kameror. Tillsammans med egna klipp före och efter besöket skapades starkt och lockande innehåll utan att avslöja vad som hände i attraktionen. Resultat: Besökare +27%, Omsättning +40%, PR-värde 58 500 000 kr.

Vinnarfilm, Liseberg, Welcom och Lucky Punk

BRONS – SPECIALPRISER

BRONS – Mobilkörkortet

Mobilkörkortet, Telia. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Mobilkörkortet, Telia. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Kategori: Bästa CSR kampanj

Uppdragsgivare: Telia

Byrå: JMW Golin

Telia

Anna Augustsson, sustainability
Magnus Lindwall, sustainability
Lisa Alsterlund, marketing, project leader
Roija Rafii, pr and media lead
Cecilia levin Destoup, pr and media lead
Nathalie Carlsson, social media lead
Christer Andersson, site and content lead
Niklas Wallenberg, site and content lead
Angela Eldh, test development and design lead
Jonathan Högnelid, test development and design lead

JMWGolin

Samuel Garlöv, creative director
Janna Schibbye, projektledare
Björn Mellstrand, kundansvarig

Sammanfattning

Telia har samarbetat tillsammans med Friends för att motverka mobbing på nätet i många år.

Syftet är att göra nätet till en roligare, tryggare och mer inspirerande plats för barn och unga. Idag kopplar vi upp oss mer än någonsin, så även barnen.

Med en smartphone i handen öppnas en värld även möjligheter. Men det finns också baksidor. Som kränkningar och mobbing.

Idag har 40% av barn med en mobil i åldersgruppen 6-9 år utsatts för någon form av mobbing online. Telia genomförde även en undersökning som visade att 9 av 10 föräldrar oroade sig för baksidorna på nätet och att barnen ska råka illa ut. Den visade också att var fjärde förälder inte förberett sitt barn ordentligt för ett liv på nätet.

Telia och Friends skapade därför Mobilkörkortet. Ett stöttande verktyg främst för föräldrar med barn i åldern 6-9 år som tar upp olika ämnen, bland annat om hur man är en bra kompis – men även säkerhet, troll och virus, spel och sociala medier.

Vinnarfilm, Telia och JMW Golin

BRONS – Martech för förbättrad kundupplevelse som syns i resultatet

Kategori: Bästa martech-kampanj

Martech för förbättrad kundupplevelse som syns i resultatet, Musti Group. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.
Martech för förbättrad kundupplevelse som syns i resultatet, Musti Group. Guldnyckeln 2021. Foto: Pressbild.

Uppdragsgivare: Musti Group

Byrå: Remotion

Musti Group

Malin Nygren, chief customer officer
Emma Kennerö Wallin, head of customer experience and loyalty
Jakob Flygare, data scientist
Anh Nguyen, marketing automation specialist
Tuyen Nguyen, data analyst
Sarah Gustafsson, ecommerce manager
Marjaana Putro, head of data and customer solutions
Petri Luostarinen, IT solution manager
Tiina Korvenoja, business developer
Essi Kivelä, copywriter
Suvi-Tuuli Kiilunen, graphic designer

Remotion

Jesper Molinder, requirements analyst and implementation lead
Per Willebrand, project manager
Ina Inborr, business analyst and implementation lead
Hannes Bünger, business analyst
Julia Ridderstad Willebrand, content developer

Sammanfattning

Musti Group är den ledande pet retailern i Norden med verksamhet i Sverige, Finland och Norge. Musti stod inför utmaningen att bevara en positiv kundupplevelse genom en allt mer komplex kundresa, med både fysiska och digitala beröringspunkter. Nyckel fanns i att förbättra kundupplevelsen. Enkelt uttryckt: Musti behövde stärka relationen till varje kund genom att kommunicera med dem kring deras intressen och behov, istället för genom likriktade Black Friday-kampanjer. Musti behövde ny teknik för att realisera detta. Som bas i den nya Martech-stacken valdes en Data Lake, kompletterad med en Customer Data Platform och en Personalization Engine.

Under året har Musti med sin nya Martech-arkitektur kunnat skapa över 20 kundbearbetningsprogram med omnikanalupplevelse. Dessa har genererat intäkter på 3 MEUR på ett år, jämfört med kontrollgrupp. Resultatet är statistiskt säkerställt. Summan motsvarar ca 10 gånger licenskostnaderna.

Vinnarfilm, Musti Group och Remotion