Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13756

Visualiserad musik med Google Street View

TEXT Camilla Buch
Annons

Amerikan-svenska musikern Alan AtKisson lanserar i samband med sin nya skiva sajten americantroubadour.com. Där har han förenat sin musik, som inspirerats av platser som Osaka, Yorkshire och Gotland, med Google Street View. Sajten låter lyssnaren uppleva platserna i samband med musiken.

– För mig kändes det naturligt när idén presenterades. Varje plats har sin historia och skivan är komponerad så att varje låt hör till en specifik plats. Det här blir ett sätt för mig att ta med lyssnaren på den resan och samtidigt erbjuda något utöver det vanliga. Det finns också en tanke bakom att vi använder just Street View: det känns fint att få visa platserna så ärligt som möjligt och inte försöka försköna dem, säger Alan AtKisson i ett pressmeddelande.

Skivan släpps med begränsad budget på eget bolag, därför ville Alan ha ett annorlunda grepp för att få nya lyssnare. Sajten är framtagen av pr-byrån FLB Europa i samarbete med Appsters.

– Efter att ha jobbat nära tillsammans med Alan så fick vi veta att alla låtar var tydligt kopplade till olika platser runtom i världen som Alan besökt och berörts av på olika sätt. Vi fastnade för det och ville låta lyssnaren uppleva dessa platser på något sätt. Och istället för en bok, som var första tanken, ville vi nå ut bredare så att Alan kan hitta en ny publik med sin musik, så därför blev en digital lösning ganska självklar, berättar Christian Hammar på FLB Europa i ett pressmeddelande.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop