Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Webbartiklar får mest uppmärksamhet

TEXT Torun Bjurman
Annons

Först ut i talarstolen på CAP&Design Live, som hölls på Östermalm i Stockholm i torsdags, var Lennart Strand, lektor i informationsdesign vid Mälardalens högskola. Han pratade om hur man ska presentera information för att den ska bli lätt att förstå.
– Vanan betyder oerhört mycket när det gäller form och vad vi tycker är lätt att läsa förändras. För fem år sedan hade det inte gått att göra en tidning i sanserifer, men det går kanske i dag, säger Lars Strand.

Han pekade på statistik som visar att svart text på vit bakgrund upplevs som mest behaglig att läsa, på både papper och skärm. Näst i turordningen kommer vit text på svart bakgrund och det gäller även på små skärmar som mobiltelefoner. En klar majoritet anser att det är trevligast att läsa texter i två spalter på tio centimeters bredd. Endast ett fåtal gillade tre spalter på 15 centimeter eller en spalt på fem centimeter. Och bredare eller smalare spalt än det tyckte ingen var behagligt att läsa. De flesta vill läsa texten i tio punkter. Inte så många gillar nio eller tolv punkter.

Näste man på tur var Tommy Strandvall. Han är training manager på Tobii Technology och arbetar med eyetracking, ögonspårning. Det handlar om att mäta hur folk beter sig när de tar till sig olika medieprodukter. Genom den här metoden går det att skapa kartor över det mest lästa på exempelvis en tidningssida.

Tommy Strandvall har samlat en hel hög med undersökningar som visar att det vi i turordning ser på en tidningssida är; bilder, grafik, rubriker, text i olika storlekar och sist designelement.
– Bilder fokuserar man på först eller åtminstone väldigt tidigt. Stora bilder får mest uppmärksamhet och folk kommer ihåg dem bättre än små, säger Tommy Strandvall och tillägger att man minns annonser med bild bättre än de som bara har text.
Efter bilder tittar läsaren på grafik och folk läser artiklar med grafik i större utsträckning än de utan.
– Läsare ägnar i genomsnitt 7,6 sekunder åt en artikel utan grafik och 19 sekunder åt en artikel med grafik.

Det är bara kortare artiklar som folk läser i sin helhet och artiklar på vänstersidan ser de mer på än artiklar till höger.
– Ingångspunkten är ofta till höger, men fler fixerar blicken på vänstersidan så annonser som ligger lite till vänster om mitten ses mer än andra, säger Tommy Strandvall.

Läsarna tittar på färg, men viktigare än själva färgen är kontraster. De lockar blickar till sig. Till skillnad från i papperstidningar så undviker besökare på webben allt vad bilder heter.
– De flesta irriterar sig på annonser på webben och undviker allt som ser färggrannt ut. Vana internetanvändare har egna rörelsemönster och undviker allt som liknar reklam.

Artiklar på nätet läses mer och djupare och fler läser hela artiklar. Troligtvis handlar det om att folk hittar artiklar de verkligen är intresserade av på nätet. På sidor där det finns rörliga och flashiga annonser läser besökaren texten långsammare och mer felaktigt. Finns det annonser stirrar folk mer intensivt på texten.

Sist ut bland talarna var Per Boström och Per-Emil Arvidsson. Under namnet Wonderboys formgav de det senaste numret av CAP&Design. Sedan dess har de startat ett nytt företag och kallar sig numera Oktavilla. De visade sina första skisser av CAP&Design och berättade om hur de arbetade sig fram till en ny form. Andra tidningar de arbetat med är Metro, Hem &hyra, Dagens Medicin och den helt nya Språktidningen.

Natasha Ehlén från kommunikationsbyrån Narva var en av besökarna på seminariet. Hon tyckte att det var en bra blandning av gammalt och nytt.
– Jag tycker att det är intressant med eyetracking. Det kom fram en del nya rön som motsade det jag lärt mig i skolan. Det var en del handfasta saker som till exempel var annonser bör placeras och hur de ska utformas. Det var också spännande att höra om hur man läser text på webben.

Från Veckans Affärer kom formgivaren Maria Källner.
– Skillnaden mellan tryck och webb var verkligen en aha-upplevelse. Jag visste inte att skillnaden var så stor och att folk aktivt undviker annonser på webben, säger hon.

En annan besökare var Claudio Pizzelli, art director på DraftFCB. Han tyckte att seminariet innehöll en hel del sådant som han redan visste.
– Men det är alltid intressant att höra saker man redan hört och det är skönt att vara ute lite.
Även han förundrades över den stora skillnaden mellan papperstidning och webb.
– Att folk ger mer uppmärksamhet på nätet och läser artiklar där mer ordentligt förvånade mig.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera