Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Webbartiklar får mest uppmärksamhet

TEXT Torun Bjurman
Annons

Först ut i talarstolen på CAP&Design Live, som hölls på Östermalm i Stockholm i torsdags, var Lennart Strand, lektor i informationsdesign vid Mälardalens högskola. Han pratade om hur man ska presentera information för att den ska bli lätt att förstå.
– Vanan betyder oerhört mycket när det gäller form och vad vi tycker är lätt att läsa förändras. För fem år sedan hade det inte gått att göra en tidning i sanserifer, men det går kanske i dag, säger Lars Strand.

Han pekade på statistik som visar att svart text på vit bakgrund upplevs som mest behaglig att läsa, på både papper och skärm. Näst i turordningen kommer vit text på svart bakgrund och det gäller även på små skärmar som mobiltelefoner. En klar majoritet anser att det är trevligast att läsa texter i två spalter på tio centimeters bredd. Endast ett fåtal gillade tre spalter på 15 centimeter eller en spalt på fem centimeter. Och bredare eller smalare spalt än det tyckte ingen var behagligt att läsa. De flesta vill läsa texten i tio punkter. Inte så många gillar nio eller tolv punkter.

Näste man på tur var Tommy Strandvall. Han är training manager på Tobii Technology och arbetar med eyetracking, ögonspårning. Det handlar om att mäta hur folk beter sig när de tar till sig olika medieprodukter. Genom den här metoden går det att skapa kartor över det mest lästa på exempelvis en tidningssida.

Tommy Strandvall har samlat en hel hög med undersökningar som visar att det vi i turordning ser på en tidningssida är; bilder, grafik, rubriker, text i olika storlekar och sist designelement.
– Bilder fokuserar man på först eller åtminstone väldigt tidigt. Stora bilder får mest uppmärksamhet och folk kommer ihåg dem bättre än små, säger Tommy Strandvall och tillägger att man minns annonser med bild bättre än de som bara har text.
Efter bilder tittar läsaren på grafik och folk läser artiklar med grafik i större utsträckning än de utan.
– Läsare ägnar i genomsnitt 7,6 sekunder åt en artikel utan grafik och 19 sekunder åt en artikel med grafik.

Det är bara kortare artiklar som folk läser i sin helhet och artiklar på vänstersidan ser de mer på än artiklar till höger.
– Ingångspunkten är ofta till höger, men fler fixerar blicken på vänstersidan så annonser som ligger lite till vänster om mitten ses mer än andra, säger Tommy Strandvall.

Läsarna tittar på färg, men viktigare än själva färgen är kontraster. De lockar blickar till sig. Till skillnad från i papperstidningar så undviker besökare på webben allt vad bilder heter.
– De flesta irriterar sig på annonser på webben och undviker allt som ser färggrannt ut. Vana internetanvändare har egna rörelsemönster och undviker allt som liknar reklam.

Artiklar på nätet läses mer och djupare och fler läser hela artiklar. Troligtvis handlar det om att folk hittar artiklar de verkligen är intresserade av på nätet. På sidor där det finns rörliga och flashiga annonser läser besökaren texten långsammare och mer felaktigt. Finns det annonser stirrar folk mer intensivt på texten.

Sist ut bland talarna var Per Boström och Per-Emil Arvidsson. Under namnet Wonderboys formgav de det senaste numret av CAP&Design. Sedan dess har de startat ett nytt företag och kallar sig numera Oktavilla. De visade sina första skisser av CAP&Design och berättade om hur de arbetade sig fram till en ny form. Andra tidningar de arbetat med är Metro, Hem &hyra, Dagens Medicin och den helt nya Språktidningen.

Natasha Ehlén från kommunikationsbyrån Narva var en av besökarna på seminariet. Hon tyckte att det var en bra blandning av gammalt och nytt.
– Jag tycker att det är intressant med eyetracking. Det kom fram en del nya rön som motsade det jag lärt mig i skolan. Det var en del handfasta saker som till exempel var annonser bör placeras och hur de ska utformas. Det var också spännande att höra om hur man läser text på webben.

Från Veckans Affärer kom formgivaren Maria Källner.
– Skillnaden mellan tryck och webb var verkligen en aha-upplevelse. Jag visste inte att skillnaden var så stor och att folk aktivt undviker annonser på webben, säger hon.

En annan besökare var Claudio Pizzelli, art director på DraftFCB. Han tyckte att seminariet innehöll en hel del sådant som han redan visste.
– Men det är alltid intressant att höra saker man redan hört och det är skönt att vara ute lite.
Även han förundrades över den stora skillnaden mellan papperstidning och webb.
– Att folk ger mer uppmärksamhet på nätet och läser artiklar där mer ordentligt förvånade mig.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop