Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Youtube fara för kreatörer

TEXT Johan Wallén
Annons

Reklam- och designtidningen Creative Review har en artikel som handlar om ett antal fall där unga, oftast oetablerade filmare eller andra kreatörer som lägger upp verk på Youtube plötsligt får se hur delar av deras verk, eller idéer från dem, dyker upp i reklamfilmer för stora företag.

Den här utvecklingen har gått i olika riktningar. I vissa av fallen, som till exempel när regissören Mehdi Norowzian tyckte att reklambyrån Arks Ltd kopierad delar av hans kortfilm till en Guiness-reklam, har gått till domstol. Där förlorade dock Norowzian.


Plagiat eller inspiration? Reklam för chokladen Aero med bubblor till vänster, hobbyfilmen "Ballon bowl" till höger.

Andra fall har utvecklats mer positivt. I en reklam för Visa kan fans till bandet R2Dj känna igen idén från bandets video ”Work it out” med en man som hoppar på kryckor. Och det är inte så konstigt för Saatch & Saatchi som gjort reklamen anlitade helt enkelt skådespelaren och regissören från bandets video till att göra reklamen.

Problemet med vad som är plagiat, idéstöld eller inspiration har helt klart intensifierats med Youtube och det bombardemang av kreativa intryck som finns på Internet. Men samtidigt leder kanske det till att slutprodukten blir bättre, vilket måste vara det viktigaste. Förhoppningsvis blir det inte enbart de stora reklambyråerna som tjänar på det.

Läs hela artikeln hos Creative Review här

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop