Pontus Ekström är juryordförande – ”En otrolig ära”

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2025-01-24
Guldägget utser varje år en respekterad kreatör som ska axla rollen som juryordförande för tävlingen. I år är det den flerfaldigt prisbelönta copywritern Pontus Ekström på King reklambyrå. Då juryarbetet snart drar igång tog vi en pratstund med honom för att bland annat få veta mer om hans bakgrund och uppdraget som juryordförande. 
Copywritern Pontus Ekström.

Valet av juryordförande utses av arrangören Komms styrelse, som ansvarar för att juryarbetet genomförs enligt tävlingens syfte och regler. Som tävlingens yttersta representant väljs posten ut med stor noggrannhet och kräver en person som är välmeriterad och av branschen respekterad med ledarförmåga. Juryordförande är även delaktig i juryuttagningen.

– Jag måste säga att bli vald till ordförande för Guldägget känns som en otrolig ära och lite av en summering och pris för allt jag gjort, säger Pontus, som förra året var kategoriordförande för tävlingen.

Läs också: Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Från reklamfilmen ”Farsta forever” för Lotto.

Pontus ligger bakom legendariska reklamfilmer som ”Farsta forever” för Lotto, ”Historiska felrekryteringar” för Poolia och runt 150 ICA-reklamfilmer, där humorn alltid står i centrum. Men han har även varit delaktig i projekt med lite allvarligare ton, som genom det långa samarbetet med Cancerfonden. Av de mängder av priser som han och King mottagit genom åren lyfter han fram de fyra Guldäggen de fått för just Cancerfonden som de allra mest betydelsefulla. 

– Det har alltid varit ett så fint samarbete mellan kund, byrå och produktionsbolag. Alla ger allt för att göra just denna film till den bästa någonsin. Att också veta att vårt arbete hjälper till att slå insamlingsrekord till cancerforskning, om och om igen, är en skön känsla, säger han. 

Pontus döttrar Mejan och Majken med ett guldägg. Vinsten 2020 var för Cancerfonden-filmen ”När livet vänder”, som handlar om två systrar, som de var med och spelade in.

”Att se varje inskick som unikt och bedöma det därefter”
Som juryordförande för Guldägget fungerar Pontus som en typ av guide för jurymedlemmarna, och är inte själv med och påverkar deras val eller bedömer bidragen. Däremot menar han att det alltid är idén bakom ett bidrag som väger tyngst i hans ögon.

– Mitt uppdrag är att påminna och uppmuntra jurymedlemmarna att se på alla bidrag på samma sätt. Att ge alla bidrag samma chans. Att påminna om att bedöma idéhöjd, relevans och hantverk. Att försöka bortse från vem eller vilken byrå som gjort inskicket och vad man personligen tycker om varumärket, dess bransch eller tidigare jobb. Man ska försöka se varje inskick som unikt och bedöma det därefter.

Gänget på King.

Det är just samarbetet med den övriga juryn som Pontus ser mest fram emot i arbetet – att höra hur resonemangen går i de olika juryrummen och skapa relationer.

– Det ska bli spännande att se hur olika roller och erfarenheterna spelar in när juryn tillsammans röstar fram det bästa av det bästa. Och självklart ser jag fram emot att träffa alla fantastiska människor i juryn och lära känna dem bättre. Jag är också såklart riktigt nyfiken på vad som kommer att vinna Guldägget i slutändan, säger han. 

Josephine Frigge, projektledare för Guldägget, menar att Pontus valdes ut mycket på grund av det imponerande jobb han gjorde som kategoriordförande för tävlingen 2023.

– Han är en otroligt rättvis person med stark integritet som kommer att leda det betydelsefulla juryarbetet framåt.

Från reklamfilmen ”Historiska felrekryteringar” för Poolia.

Relationen till Frank Hollingworth
King grundades år 2000 av Sunit Mehrotra och Frank Hollingworth. Frank är än idag kvar som byråns creative director och mottog 2010 det prestigefyllda Platinaägget – ett pris som Guldägget varje år tilldelar en kommunikatör som gjort särskilt avtryck i reklamhistorien. Sedan Pontus började på King 2006 lyfter han fram Frank som en stor inspirationskälla under de 19 åren de jobbat tillsammans. På frågan om vem i Platinaakademin som inspirerat honom mest behöver han därför inte fundera särskilt länge.  

– Frank Hollingworth. Han har en enkel reklam-filosofi: varumärken är som människor. Man gillar inte en skrytsam person, så det gäller att skryta snyggt, samtidigt som man bjuder på nåt. Vi stjäl folks tid med vår reklam och då måste vi göra det på ett underhållande och bussigt sätt. Det är vi skyldiga dem som tittar. Ta inte dig själv (varumärket) på för stort allvar. Svårare än så är det egentligen inte, menar Pontus. 

Från filmen ”Tillsammans igen” för Cancerfonden.

Fil kand i psykologi
Långt innan alla priser, utmärkelser och storslagna reklamkampanjer var Pontus inne på en helt annan bana. Som 23-åring hade han spenderat de senaste tre åren som psykologistudent på Lunds universitet. Men när examen närmade sig var det något som inte kändes helt rätt. 

– Jag älskar psykologi och tycker fortfarande att det är väldigt spännande. Men efter att ha skrivit min uppsats ställde jag mig frågan: ”Vad blir jag på det här då?”. Jag kände då att jag ville göra nåt mer kreativt än de jobb jag såg framför mig. 

Med en fil kand i psykologi i näven bestämde han sig för att återgå till skolbänken, men den här gången en kurs i media och kommunikation som test. När han där fick i uppgift att göra en fake-reklamkampanj blev han hooked.

– jag gick ”all in” och älskade det. Jag hade också just fått hem Berghs katalog och bestämde mig för att söka till deras copy-utbildning. Sen dess har jag inte ångrat mig en sekund.

Pontus Ekström med parhästen Adam Gäfvert.

På vilka sätt har du kunnat dra nytta av psykologiutbildningen i ditt arbete som copywriter? 

– Beteendevetenskap och reklam har väldigt mycket gemensamt. Båda drivs av en nyfikenhet av hur människor tänker, känner och beter sig helt enkelt. Så jag har säkert haft mycket mer användning av utbildningen än jag tror.

Slutligen, vad önskar du att du visste i början av karriären? 

– Att allt kommer ordna sig och att man inte behöver ta allt på så stort allvar.

Från en av alla reklamfilmer för ICA som Pontus Ekström gjort.

Fram tills den 4 februari kan man skicka in bidrag till årets tävling. För att komma direkt till inskick klicka här!

Viktiga datum för Guldägget 2025
4 februari – Deadline för inskick (kl. 17.00)
25 februari – Deadline Guldblick & Guldskrift
4 mars – Deadline Kycklingstipendiet
19 mars – Nomineringsvernissage
10 april – Guldäggsgalan