I ett nytt kommunikationssamarbete med Nya Carnegiebryggeriet kommer överblivet surdegsbröd från Fotografiskas restaurang och café användas i bryggningen av ett cirkulärt öl. Spillet från ölframställningen kommer sedan i sin tur att återanvänds i brödbaket på Fotografiska. [fakta id=”45568″]
”Öl och bröd samverkar i ett cirkulärt kretslopp, där frågan var brödet börjar och ölet slutar inte längre har någon betydelse. Resultatet är Echo – en belgisk blond som både gör och smakar gott. Namnet Echo anspelar både på att råvarorna humle och malt är ekologiska och att bryggresterna, likt ett eko, kommer tillbaka som råvara till nytt bröd”, skriver Reklam-och designbyrån WDW Creative i ett pressmeddelande.
För konceptet, som går under ”brewing bread and baking beer”, har WDW arbetat med visualisering och kommunikation för Echo. Lekfulla bildlösningar, ordlekar och allitterationer ska visa på samspelet mellan öl och bröd.
– I bildlösningarna ville vi leka med uttrycket och känslan av att du faktiskt nu äter din öl och dricker ditt bröd… Sedan att det är Fotografiska som är avsändaren sätter ju extra krav på det fotografiska uttrycket, som jag tycker fotografen Matilda Lindeblad verkligen lyckats med, säger Jon Bergsman kreativ chef på WDW Creative.