Från formgivare till utgivare

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-09-03
Jenny Franke började som grafisk formgivare men tog för två år sen steget in i förlagsbranschen. Hon startade det egna förlaget Mirando Bok med inriktning på bilderböcker. CAP&Design pratade lite med henne om hur och varför.
Jenny Franke med bilderboken Sabelles röda klänning av Marina Michaelido-Kadi (text) och Daniela Stamatiadi (bild). Alexandra Pascalidou har skrivit bokens förord.

Vad har du gjort innan?

– Jag är grafisk formgivare i botten – utbildad på bland annat Nyckelviksskolan och Beckmans – och under en ganska lång tid frilansade jag som bokformgivare. Men efter några års samarbeten med olika bokförlag började jag plugga förlags- och litteraturvetenskap. Jag längtade mycket efter att få jobba mer med texter, med skrivande och innehållsfrågor. Därefter har jag jobbat med både redaktörs- och formgivaruppdrag. Jag startade förlaget för knappt två år sedan, den första boken – Stjärnenatt av Jimmy Liao – utkom i slutet av 2013.

En av illustrationerna av Daniela Stamatiadi i Sabelles röda klänning.
En av illustrationerna av Daniela Stamatiadi i Sabelles röda klänning. Separata tryck ur Sabelles röda klänning och flera av de andra titlarna säljs via online-galleriet Ba.Bo.Ko – en plats för barnbokskonst.

Varför startade du bokförlaget?
– Drömmen om att jobba med boken som helhet, kunna styra urvalet och kompromisslöst satsa på kvalitet, har jag haft länge. Till sist kom jag till en punkt då jag hade så mycket idéer och erfarenhet av alla olika delar av bokbranschen, att jag bestämde mig för att ta risken att sjösätta förlagsprojektet Mirando Bok.

Varför just bilderböcker?
– Mitt intresse för illustration och bildberättande är jättestort och jag har samlat på mig högar av bilderböcker genom åren. För mig är bilderboken ett slags ”allkonstverk”; en sinnlig kombination av olika uttryck som bild, text, rörelse. Det finns också många otroligt spännande bilderboksillustratörer och bildberättare i Sverige just nu. Det tror jag bland annat beror på nya möjligheter att inrikta sig på bildberättande på till exempel HDK och Konstfack, medvetna bilderbokskritiker och allt fler illustratörer som prövar gränserna när det gäller tematik, manér och så vidare. Oändligt mycket finns också att inspireras av internationellt. Jag vill gärna medverka till att fler bildberättare som Beatrice Alemagna från Italien och Jimmy Liao från Taiwan utkommer på den svenska barnboksmarknaden.

Två illustrationer av Kristin Lidström till Helena Öbergs bok Din tur, Adrian.
Två illustrationer av Kristin Lidström till Helena Öbergs bok Din tur, Adrian.

Hur väljer du vilka böcker du publicerar?
– Dels tittar jag mycket på vad som ges ut internationellt. Jag har sökt upp utländska förlag med en likartad, kvalitetsinriktad utgivning och får inspiration och många konkreta tips och idéer på så sätt. Jag har också satt igång nya bokprojekt utifrån teman som jag tycker saknas på den svenska barnboksmarknaden och skapat arbetsgrupper med författare och illustratörer som jag helt enkelt varit nyfiken på att samarbeta med. Bilderboken/grafiska romanen Din tur, Adrian – som utkommer i september – är ett exempel på det. Helena Öberg (text) och Kristin Lidström (bild) har tillsammans skapat en fantastisk fin bildberättelse som kretsar kring den 10-årige Adrian som brottas med lässvårigheter, men som också har storslagna cirkusdrömmar och en klok, raggig varghund vid sin sida …

Vilka projekt är aktuella just nu?
– Just nu är det framförallt all planering inför Bokmässan i Göteborg som gäller! För första gången har Mirando Bok en egen monter och ett ganska fullspäckat program. Två nya bilderböcker utkommer i samband med Bokmässan, som pågår 24–27 september: Din tur, Adrian och Sabelles röda klänning. Den senare är en prisbelönad bilderbok om barn på flykt gjord av Marina Michaelido-Kadi (text) och av Daniela Stamatiadi, en av Greklands främsta illustratörer.