Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Illustration
30267

Illustrerad natur

TEXT Camilla Buch

Andreas Egenaes har arbetat med sin illustrationsserie Nordiska djur i mer än ett år och fortsätter att arbeta med serien Afrikanska djur. Vi pratade med honom om vad som gör polygoner så intressanta.

Annons

Du har jobbat länge med det projektet – vad är det som gör det så roligt?
– Jag tror det beror på att det är en utmaning, sen ser jag det lite som avslappning, ”att hitta formerna” blir lite som meditation. Ett avbrott från omvärlden.

Hur ser processen ut när du gör dina djurillustrationer? Vilket steg kommer först?
– Först och främst så gäller det att hitta en bra referensbild att utgå ifrån. Det är a och o, sen sätter jag mig ner och bygger ett triangelmönster över bilder som matchar färgerna och skuggningar. Därefter fyller jag trianglarna med motsvarande färg. Efter detta är det oftast en del färgkorrigering kvar sen så är jag klar.

Andreas Egenaes

Arbetar som grafisk formgivare på paf.com och frilansar som kreatör inom bland annat illustration och grafisk form.
Inspirationen får han från livets goda: god mat, en god öl och sin familj.
Se mer av hans verk på boete.se.

Vad är det som lockar med polygon-formerna?
– För mig är det enkelheten som ändå kan visa slutformen, att en bild kan brytas upp i enklare former fortfarande kan visa ett sammanhang. Sen gillar jag att det är svårt.

Vad är svårast?
– Det svåraste för mig har varit att lära mig hitta trianglarna, att se var de ska läggas utan att ta för lite plats och inte ha en mening, men samtidigt så vill jag inte att trianglarna ska blir för stora så att de plockar bort detaljer ur bilden.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop