Internationellt uppmärksammad hemslöjd

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2015-09-15

 | 

PUBLICERAD 

2015-09-15
Hemslöjdens nya identitet, skapad av Snask, vann pris utomlands i tävlingen Brand Impact Awards i London, som också nominerat företag som Beats by Dr Dre, Google, BBC och Puma. Att sammanfoga tradition och modernitet var den största utmaningen, enligt Snask.

Samarbetet mellan den ideella föreningen Hemslöjden och kreativa byrån Snask började redan 2012, med Hemslöjdens 100-årsjubileum. Organisationen består av runt 90 föreningar runt om i landet och de kände att de behövde ett gemensamt formspråk att samlas under, med en tagline som löd Med händerna formar vi framtiden. När Snask lämnade in sitt förslag på en form skapad för hand var saken klar.

– Vi gick så klart igång på att allt var gjort för hand – det är ju en väldigt viktigt del i verksamheten och vi kände att Snask hade hittat helt rätt. Däremot var inte allt klockrent när det kom till tekniker och färger så där fick vi användning för den stora kompetens vi har i organisationen, säger Per Björklund, kommunikatör på Hemslöjden.

Formgivarna på Snask fick därför gå på slöjdutbildning och tillsammans med fler slöjdare från de olika föreningarna under Hemslöjden skapade de den kampanjlogotyp som vi idag känner igen som Hemslöjds H:et.

– H:et är skapat för att kunna fungera platt men också för att det ska gå att till exempel byggas i trä, broderas eller återskapas på skärm, för att täcka in alla de olika hantverken under organisationens tak, berättar Fredrik Öst, creative director och medgrundare av Snask.

Efter det lyckade samarbetet med kampanjen kring 100-årsjubileet fortsatte samarbetet när det var dags att utveckla den nya visuella identiteten, men att kombinera traditionerna i alla olika slöjdhantverk och dessutom modernisera verksamhetens visuella språk var en utmaning.

– Rent formmässigt var det svåraste att hitta balansen mellan historia vs modern tid, handgjort vs digitalt och mossigt vs trendigt. Grundidén var en kul, kreativ och hantverksmässig form som skulle fungera i alla Hemslöjdens enheter. En annan aspekt var hur komplicerat H:et skulle vara. En mer komplex form och det hade blivit svårare att skapa det för hand, nu är formen enklare men fungerar på alla plan, säger Jens Nilsson, design director på Snask.

Hemslöjdens breda målgrupp var också något de behövde anpassa sig efter. Medlemmar som varit med i organisationen länge ska vara bekväma med identiteten, men den behöver också locka unga, framtida medlemmar.

– Färgerna togs fram genom att dels ta in Hemslöjdens historia men och dels att skapa en modern identitet som lockar nya medlemmar, förklarar Fredrik.

– Det ska finnas en förankring i slöjden utan att det känns mossigt. Vi använde oss av mycket beiga och bruna, naturliga färger, men det var också viktigt att använda kontrastfärger för att traditionen och det moderna ska spela bra ihop, fyller Jens i.

Kontrast var också viktigt i valet av typsnitt, berättar Snask. Jens menar att om de valt ett mjukare och rundare typsnitt så hade det blivit för likt den resterande formen, och därför valde de en mer klassisk stil på typsnitt som istället kompletterade den resterande profilen.

Den nya identiteten lanserades i början av 2014, och har blivit uppmärksammad internationellt. I tävlingen Brand Impact Awards i London har Hemslöjden och Snask blivit nominerade i kategorin public sector, där även BBC Newsbeat och Ungdomskirken Aarhus tävlar. Imorgon, den 16 september, avgörs tävlingen på Londons Grand Connaught Rooms.

UPPDATERING

Hemslöjden tog hem vinsten i kategorin public sector.

Vi på Hemslöjden känner oss väldigt stolta över vinsten och det är härligt att få en bekräftelse på att det varumärke som alla föreningar i organisationen samlas under är ett av världens bästa, säger Per Björklund.