För Martin ”Mander” Ander har det visuella varit ingången till musiken sedan barnsben. Redan på mellanstadiet fascinerades han av de upptryckta affischerna som hängde i skolans uppehållsrum för att locka folk till punkspelningar på den lokala fritidsgården.
– Jag visste inte vad det var, men det såg coolt ut och jag ville veta mer så jag gick på spelningarna. Som ung hade jag oftast sett en bild som jag fastnat för innan jag fick tag på musiken. Innan streaming och internet var det inte helt enkelt att komma över en skiva.
Som ett exempel tar han upp skivan Brick By Brick av Iggy Pop, som han köpte efter att endast ha sett reklamen för den i tunnelbanan.
– Skivomslaget var så tilldragande att jag tänkte att musiken måste vara minst lika bra – och det var den, fastslår han.
Några år senare började Manders kompisar starta band och så småningom även arrangera klubbar runt om i Stockholm. Eftersom han själv inte kunde spela något instrument, men ändå ville vara en del av scenen, blev den naturliga lösningen att börja illustrera skivomslag och affischer för olika spelningar och musikevent.
– Där är jag fortfarande 30 år senare. Jag har dragits till turnéaffischer för att jag tycker att det är det ultimata formatet. Det är en hel reklamkampanj eller historia komprimerat till en enda bild. Den bilden ska fånga betraktarens intresse, vara spännande att se på, och vara både informativ och dekorativ, säger han och lägger till:
– Man får jobba med allt: komposition, text och bild på samma gång. Man behöver sällan vara övertydlig, de som vet de vet och förstår ändå. Dessutom har artisten ju redan gjort halva jobbet – mitt jobb är bara att visualisera det.
Hysteri kring Pearl Jams poster
Under 2022 fick Mander i uppgift att göra en affisch inför Pearl Jams spelning på festivalen Lollapalooza. Som ersättning skulle han få 100 signerade och numrerade posters för att säljas via hans webbshop.
– Jag fick en varning av deras merchkille att fansen och affischsamlarna som köper endast för att sälja vidare kunde vara ganska intensiva. Rådet var att hålla dem kort och bara sälja ett exemplar till varje köpare, säger han.
När fansen fått nys om att det var just Mander som gjort affischen utbröt total kalabalik. Han berättar om hur folk från hela världen kontaktade honom på alla tänkbara sätt för att till varje pris lyckas lägga vantarna på ett ex.
– När vi väl la ut dem sålde de slut på några minuter. Sen försökte folk lura till sig extra genom att påstå att leveransen inte kommit eller varit skadad och liknande. Ett exempel var en amerikan som skickade bilder på en skadad poster och bedyrade vilket stort fan av min konst han var, så till slut skickade jag en ny. En vecka senare låg den på e-bay för 3700:-. Misstänker att det var såna som honom jag blev varnad för.
Hur Mander skapar sina turnéposters
Även om varje poster har sin egen unika process (med tillhörande utmaningar) beroende på sådant som önskemål från kund, utgångsläge och format har Mander en grundläggande skapandeprocess han utgår ifrån i sitt posterskapande.
– Först tar jag reda på vad affischen ska innehålla. Hur mycket text det ska vara, vad det finns för material att jobba med, storlekar och tryckteknik.
Något han menar har ändrats med tiden är just formaten, som gått från att oftast bara omfatta affisch och flyer till att nu även innefatta en massa olika format för sociala medier och gärna dessutom gå att animera.
– Det är sällan man kan rita en hel poster som en bild längre vilket är lite trist. Får jag ingen idé brukar jag intervjua kunden lite tills jag kommer på något. Gör en snabb skiss eller beskriver idén för godkännande.
I nästa steg gör han en liten skiss som han filar på tills kompositionen sitter för att sedan skissa upp den i större skala.
– Här brukar jag behöva tänka om lite så detaljnivån funkar att tuscha. Om affischen inte är heldigital ritar jag konturerna i tusch och fyller alla svarta ytor för att sedan rita in detaljer, strukturer, toningar och dylikt. I nästa steg scannar jag originalet i 600-800 dpi och drar upp kontrasterna. Sen färglägger jag det digitalt på det sätt som passar bäst för trycktekniken. Om den ska screentryckas färgseparerar jag den och gör överlappningar för att undvika misspass i tryckprocessen.
Affischtips
För dig som är ny på området har Mander fyra grundläggande tips att utgå ifrån för att få till en riktigt bra affisch.
1. Skissa för hand först.
På så sätt får du en idé om kompositionen innan du sätter igång. Försök att få in så mycket handgjort i postern som möjligt. Rita, skriv, gör collage och skanna. En bra poster ska vara organisk och personlig.
2. Ha i åtanke var och hur affischen ska hängas upp. Betraktaren står oftast ett par meter ifrån postern, så våga ta i med linjebredd och skarpa konturer.
3. Tänk på marginaler.
Affischer tejpas oftast upp, och du vill inte ha text bakom tejpen. Stå på dig när kunden säger ”loggan måste vara större” och ”texten måste vara större”.
4. Håll affischens informationstext kortfattad.
Lita inte på att den färdiga copyn du får är den slutgiltiga, så spara ett par exemplar i arkivet.
Fyra affischer och storyn bakom
Mander uppskattar att han skapat ett par hundra affischer i sin karriär. Nedan tar vi en närmre titt på några av de han gjort under det senaste året.
José González – A Tiger in Paradise
Filmaffisch och grafisk profil till José González och Mikel Cee Karlssons dokumentärfilm. 50×70 cm. Ritad digitalt i ett flertal olika tekniker, 2023.
José González är en svensk artist som nått stora internationella framgångar. Tillsammans med regissören Mikel Cee Karlsson har de skapat dokumentärfilmen A Tiger in Paradise. Projektet startade med att Mander fick se en förhandskopia av filmen ackompanjerat av stillbilder och pressfoton att utgå ifrån.
– Filmen innehåller en hel del färgglada drömsekvenser som bryter av det mer nedtonade i de dokumentära delarna. Jag tänkte att det är det som är mest visuellt tilltalande.
Mander noterade en hawaiiskjorta som José hade på sig i flera av scenerna som han valde att plocka upp mönstret från.
– Idén jag hade var att köra ett hawaiiskjorta-mönster inspirerat av de abstrakta sekvenserna och låta José ha en sån skjorta på en ganska seriös bild av honom. Jag ville verkligen fånga hela filmen i en bild.
Resultatet blev så lyckat att filmens produktionsbolag började tillverka skjortorna med Manders mönster på som de sålde som merch.
– De vita glänsen i Josés hår är också små detaljer som återkommer i filmen. Även måsarna i bakgrunden och färgskalan är från filmen. I detta fall blir det nästan som att man förstår affischen bättre efter att man sett filmen.
Daniel Savio X Mander
Konsttryck, 50×70 cm. Tusch på papper ritad i 100% skala och färglagt digitalt, 2023.
Mander berättar att han och electromusikern Daniel Savio känt varandra länge och delar samma artistiska uttryck – men Mander genom sin bildkonst och Daniel genom sin musik. När artisten ville att Mander skulle illustrera omslaget till hans nya skiva Soda Popp Kidd blev det med andra ord en match made in heaven.
– Skivomslaget blev mycket uppskattat. När det var dags för releasefest kände jag att jag inte riktigt var klar med detta jobbet, så jag gjorde en poster på eget bevåg där jag gick all-in på referenser till oss och den historia Daniel och jag har. Detta var verkligen ett passionsprojekt, så långt ifrån kommersiellt man kan komma. Men jag är mycket nöjd med affischen, det blir ofta så när jag ritar den för hand. Man får mer förståelse för helheten och det känns så personligt.
Även här ledde Manders illustration till merchproduktion. Den gröna läsken som syns som tema i postern och på skivomslaget bryggdes och gavs ut på releasen. Mander valde att endast trycka upp tio exemplar av affischen – som ”ett konsttryck till de riktiga fansen”, säger han.
Pixies – North America 2023
Turnéaffish, 18×24 inch (amerikanskt posterformat). Blandteknik, papper, penna och digitalt. Screentryckt, 2023.
Som konstaterat har Mander en lång karriär av samarbeten med stora världsartister – något han menar alltid är kul även om det kanske inte alltid är hans personliga musiksmak. Så var dock inte fallet när han fick förfrågan om att göra en turnéposter till Pixies USA-turné. Som stort fan av rockbandet krävdes ingen betänketid alls.
– Jag körde på den första idén jag fick, vilket gick hem hos bandet. Jag började med att rita själva typsnittet som ”Pixies” är skrivet i för att visa vad jag kunde. Jag visste att den resterande texten skulle behöva ändras flera gånger, som det alltid är på turnéer.
Bokstäverna han tagit fram placerades på ett blått sopberg – som bara växte och fick ett allt mer detaljerat innehåll.
– Jag tog mig helt vatten över huvudet. Från början hade jag bara en örn, men det kändes tomt och för symmetriskt så jag la in lite fler örnar. Denna poster screentryckets i 6 färger och såldes som merch på alla spelningar, säger han.
Michael Rother
Konsertaffisch, 50×70 cm. Handritad digitalt, 2024.
Att se sin skapelse när man går runt i sin hemstad beskriver Mander som något av det bästa som finns. När han via kulturproducenterna i Kollektivet Livet fick frågan om att göra konsertaffischen till deras bokning Michael Rother hoppade han därför snabbt på tåget.
– Jag visste redan vem han var: en riktig legendar som spelat med banbrytande band som Kraftwerk, NEU! och Harmonia. Jag visste att jag skulle kunna göra något riktigt bra av det.
Efter att först ha gjort research om Michael Rother valde Mander att placera musikern i ett centralperspektiv i en retrofuturistisk miljö. Detta som en visuell tolkning av artistens framtidsinfluerade musikstil från 70-talet.
– Jag ville få in både ny och gammal stil i det. Bilden jag valde att utgå ifrån fick mig att tänka på gamla propagandaaffischer där någon blickar in i framtiden. Jag var också noga med att fråga om jag fick använda mig av den karaktäristiska NEU!-loggan i bilden för att få med något som folk känner igen.
För att ge utseendet av ett screentryck valde Mander att jobba i en begränsad färgskala.
– Det är utmanande men blir ofta snyggare. Eftersom det är så mycket som händer i mina bilder så blir det lätt rörigt om man fläskar på med 1000 färger också. Michael Rother kommenterade att han såg för ung ut på bilden men godkände den ändå. Vi har även tryckt upp en upplaga av denna som kommer säljas på spelningen, avslutar Mander.
Mander är ständigt uppe i nya coola projekt – häng med i hans värld på @manderoid!