Livet illustreras på Stockholmskrog

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2016-03-16

 | 

PUBLICERAD 

2016-03-16
Lobby Design har skapat den visuella identiteten till nyöppnade Stockholmsrestaurangen Österlånggatan 17.

Österlånggatan 17 är en del i restaurangkoncernen Bockholmengruppen, och inför öppnandet tog Lobby Design fram ett koncept med lekfulla illustrationer baserade på livet på restaurangen och personerna bakom den. Tanken var att förstärka och förtydliga restaurangens ambition att vara en modern kvarterskrog.

Identiteten skulle förmedla restaurangens lättsamma och anspråkslösa karaktär och samtidigt kännas modern. Uppdraget resulterade i ett illustrationsmanér som bygger på anekdoter och personer med koppling till restaurangen.

– Vi ville lyfta den personliga stämningen på Österlånggatan 17 med ett antal karaktäristiska illustrationer. Tanken är att de kontinuerligt ska utvecklas och skildra vad som händer på restaurangen. Det blir helt enkelt som en liten följetong som kretsar kring livet på Österlånggatan 17. Är man stammis ska man inte bli förvånad om man plötsligt dyker upp som en karaktär, säger Emma Tajiou, vd för Lobby Design.

Byrån har också tagit fram webbplats, trycksaker som menyer, nothållare, takeaway-material och visitkort samt fasaddekoren för restaurangen. Tillsammans med arkitekten Erika Carnbäck tog de också fram interiörkonceptet.

– Vi var ute efter en visuellt koncept som inte kändes för tillrättalagt och som förmedlade känslan av Österlånggatan 17 som en avslappnad och inbjudande mötesplats. När Lobby Design föreslog ett illustrationsmanér som berättade historien om restaurangen gick vi igång på det direkt, säger Peder Smith, delägare i Bockholmengruppen.