Ny förpackningsdesign för Ridderheims

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2025-01-14
Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. – Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten, säger Niklas Dahl.   

För att vidareutveckla varumärket Ridderheims och skapa större tydlighet och relevans beslutade matföretaget Atria att göra om förpackningsdesignen på hela produktlinjen. Uppdraget landades hos byrån Identity Works, som jobbat med att förnya varumärkesplattformen, stärka varumärkesberättelsen och ta fram en tydlig budskapsplattform. Utifrån detta skapades en ny visuell identitet med en tillhörande flexibel verktygslåda, som även applicerades på förpackningsdesignen.

– Designkonceptet bygger på glädjen och kreativiteten i att mixa och matcha, vilket återspeglas i färgspelet och de lekfulla formerna, säger Niklas Dahl, client director och senior strategist på Identity Works, och lägger till:

– Förpackningens design är viktig, särskilt idag när sociala medier spelar en viktig roll i hur vi inspireras och att vi delar matupplevelser. Designen behöver spegla både inspiration och kvalitet. För denna typ av social food, som ofta presenteras vid sociala tillfällen, blir förpackningen en naturlig förlängning av produkten och varumärket – en visuell representation av dess värde.

En utmaning att ta i beaktning när det kommer till butik är att produkterna exponeras på olika sätt i olika butiker. I det här fallet saknar Ridderheims produkter en fast hylla och är dessutom fysiskt väldigt små i storlek, vilket sätter extra krav på en design som tar för sig.

– Vår ambition har varit att skapa en visuell identitet och förpackningsdesign som förstärker produkternas närvaro på hyllan. Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten, säger Niklas.   

Färgmässigt har byrån utgått från den befintliga gröna färgen i Ridderheims logotyp som sedan byggts på med klara färger och lekfulla former som ska samspela med typografin. Den nya designen har en tydlig färgkodning som håller ihop hela sortimentet och gör det enkelt för konsumenten att hitta.

– Typsnittet valdes för att kännas både unikt, matigt och en aning lekfullt med möjligheter att växla ut samma manér i symboler och illustrationer. Detta skapar en enhetlig och stark visuell identitet som enkelt kan appliceras på olika kommunikationskanaler.

Läs också: Allt om Bedows gigantiska designsystem för Coop

Alla bilder: Atria.