Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ny utbildning slår ihop programmering och grafisk form

TEXT Camilla Buch

Mitt i Boden skapar Changemaker Educations en specialinriktad yrkesutbildning inom programmering, grafisk design och UX.

Annons
Vivienne Koh driver utbildningen hos Changemaker Educations i Boden.

Den nya utbildningen ska täcka behovet av utvecklare med gedigen kunskap inom grafisk design och UX som också förstår kundens affärsnytta. Ansvarig för att driva utbildningen är Vivienne Koh. Hon är en erfaren art director, designer och utvecklare med yrkeskunskap från både Singapore och Australien.

– Vi är djupt inne i den digitala eran. Oavsett om människor gillar det eller inte är det logiskt att interagera med, och lära sig mer om, förändringarna som sker i samhället. Nästan alla spenderar en majoritet av sin tid på webben i dag, så det är givet att man borde lära sig hur den fungerar. Det finns ett stort behov av nya webbdesigners och webbutvecklare med grafisk kunskap som grund för skapandet, säger Vivienne Koh.

Att nästan alla företag och organisationer behöver en närvaro på webben i dag innebär att det finns många arbetsmöjligheter för den som är skicklig, menar hon. Samtidigt är det enklare än någonsin att starta eget företag och antalet hemsidor som behöver byggas och underhållas växer hela tiden.

– Att använda sig av olika webbsidor och e-handel har blivit givna delar av livet. I dag ser vi hur stora utvecklingscenter etableras i bland annat Indien som jobbar på distans med hela världen. Men för företag finns en stor fördel med att ha lokala utvecklare eller designers som man kan prata med och som förstår det lokala kundbeteendet, fortsätter Vivienne Koh.

Målet är att driva en av världens bästa utbildningar, med hopp om att kunna skapa en större inkludering av nya identiteter inom design och utvecklingssektorn.

– Min förhoppning är att kunna bidra till nya kompetenser för att möta det växande behovet som finns av grafiska designers med kunskap inom utveckling och webbdesign. Visionen är att binda samman kunskap från olika industrier, identiteter och länder och på så sätt hjälpa de studerande att förstå hur olika branscher hänger ihop. På de sättet kommer de kunna bidra ännu mer i ett samhälle där kunskapsdelning står i centrum med en kunskap som rör alla inte bara några få.

Anna Möller, som är affärsutvecklare på Changemaker Educations, berättar att det för denna utbildning kommer finnas möjlighet att söka och tilldelas både Elisabeth Tegner-stipendiet som riktar sig till kvinnor inom spel och IT, samt att skolan kommer ha ett samarbete med Womengineer I Norrland och en tät dialog med Emelie Fågelstedt, grundare av Svenska Nomader och “Think coding”.

– Vi kommer se till att aktivt bedriva en kontinuerlig dialog kring inkludering med resten av branschen på en nationell och internationell nivå. Detta eftersom vi är övertygade om att branschen är i behov av andra personer än män för att kunna utvecklas åt rätt håll på ett modernt och nytänkande sätt som passar kunder och övriga målgrupper. Detta är inte bara en mission för oss, det är en passion att vara med och förändra branschen för designers och utvecklare som arbetar inom nya och traditionella medier, säger Anna Möller.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera