Project Gemini är hyperfokuserat på illustratörer

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2018-10-19
Nya Project Gemini sammanför raster och vektor i en app där du kan måla med oljefärg eller vattenfärg precis som i verkligheten. Nästan.

Project Gemini är en nyhet som kommer bli tillgänglig under 2019 – kort sagt tecknings-app, som kombinerar raster-penslar, vektor-penslar och nya dynamiska penslar. Än så länge är Project Gemini utvecklat för Ipad Pro, men illustratören Kyle Webster och product manager för Photoshop Bryan O’Neil Hughes berättar att programvaran i framtiden kommer finnas tillgänglig för fler enheter.

– Vi vill finnas överallt där det finns en kraftfull stylus, säger Bryan O’Neil Hughes och berättar att projektet med Gemini startade för fyra år sedan.

– Vi vill stärka kreatörer i deras skapande och släppa lös deras kreativitet. Vi hade inte kunnat göra det utan den hårdvaruteknik som finns tillgänglig i dag.

Project Gemini föddes ur de tidigare apparna Adobe Sketch och Adobe Draw, teckningsapparna som var uppdelade efter raster eller vektor. Gemini blir det första programmet hos Adobe där de två grafiktyperna samspelar och enligt Bryan finns även 8k på horisonten.

– Det är egentligen bara hårdvaran som sätter begränsningarna för vad vi kan göra och den utvecklas hela tiden. Det är också grunden i styrkan hos Creative Cloud – kunskapen och kraften som finns samlad i att koppla samman alla dessa applikationer gör att vi kan göra mycket mer i dag. Mobiliteten är också en stor del i det.

Under vår intervju visar illustratören Kyle Webster, som har gjort mängder av Adobes Photoshop-penslar, mer av det han under Adobe Max första keynote visade på scen. Han börjar med att visa ett jobb han gjort någon vecka tidigare.

– Jag hade en kund, ett mikrobryggeri som jag gör etiketterna till, som behövde en ny bakgrund till deras etikett för körsbärsöl. Jag satt på flygplatsen när de ringde men kunde, i och med att Gemini finns på Ipad, snabbt rita upp en vektoriserad bakgrund fylld med körsbär och skicka över den så snart mitt plan landat.

Kyle tar sedan upp appen för att visa de nya penslarna som fick mängder av applåder under keynoten: oljefärger och vattenfärger. De nya penslarna som finns i Gemini uppför sig precis som sina analoga föregångare, med en viss skillnad. När Kyle visar hur oljefärgen går att bygga upp, hur det går att välja hur mycket färg som ska finnas på penseln och således hur mycket av kanvasen som ska synas igenom, så visar han också att den digitala oljefärgen så klart inte torkar och alltså kan arbetas vidare på i oändlighet. Samma sak gäller för vattenfärgen, där du utöver att kunna jobba med färger som smälter samman i det digitala vattnet, också kan arbeta med en pensel helt utan färg för att skapa större spridningseffekt, precis som i analog vattenfärg.

– Något du definitivt inte kan göra i vanligt vatten- eller oljefärg, som så klart är en fördel i digital version, är att ångra eller att sudda, säger Kyle och suddar bort en del i sin oljemålning för att skapa en accent.

Adobe Gemeni är, som Kyle uttrycker det, hyperfokuserad på illustratörer. I vektorpenslarna har de byggt in justerbar utjämning så att dina linjer och kurvor kan bli så jämna som möjligt, om du vill ha det så. Samma utjämningsjustering finns för rasterpenslarna.

Under en frågestund efter den första keynoten lyftes frågan kring Gemini om hur de ser på programmet i förhållande till hantverket att måla, om tekniken förminskar det hantverket eller inte. Jag ställer frågan till Kyle och Bryan.

– De följer med varandra, de går hand i hand. Många av de konstnärer vi pratat med i arbetet med Gemini berättar att för till exempel långa deadlines så skapar de fortfarande med riktigt oljefärg eller vattenfärg, men för korta deadlines är Gemini ett väldigt hjälpsamt verktyg, säger Bryan.

Vi kommer också in på någonting som lyfts flera gånger under konferensen, vilket är demokratiseringen av konst och design.

– Vi tror att program som Project Gemini uppmuntrar oräddhet. Du kan skapa vad som helst utan att behöva vara rädd för att ett felsteg ska leda till ett förstört konstverk. Dessutom kan du skapa billigare. Det är klart att det finns en kostnad i att köpa verktygen, men till skillnad från analoga färger och kanvas så är det ingenting som kan ta slut – du har alla färger och alla kanvas i hela världen, så du kan experimentera gränslöst. Det är samma revolution som när film blev digitalt och kostnaderna gick ner för att skapa om och om igen, avslutar Bryan.