Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

Project Gemini är hyperfokuserat på illustratörer

TEXT Camilla Buch

Nya Project Gemini sammanför raster och vektor i en app där du kan måla med oljefärg eller vattenfärg precis som i verkligheten. Nästan.

Project Gemini är en nyhet som kommer bli tillgänglig under 2019 – kort sagt tecknings-app, som kombinerar raster-penslar, vektor-penslar och nya dynamiska penslar. Än så länge är Project Gemini utvecklat för Ipad Pro, men illustratören Kyle Webster och product manager för Photoshop Bryan O’Neil Hughes berättar att programvaran i framtiden kommer finnas tillgänglig för fler enheter.

– Vi vill finnas överallt där det finns en kraftfull stylus, säger Bryan O’Neil Hughes och berättar att projektet med Gemini startade för fyra år sedan.

– Vi vill stärka kreatörer i deras skapande och släppa lös deras kreativitet. Vi hade inte kunnat göra det utan den hårdvaruteknik som finns tillgänglig i dag.

Project Gemini föddes ur de tidigare apparna Adobe Sketch och Adobe Draw, teckningsapparna som var uppdelade efter raster eller vektor. Gemini blir det första programmet hos Adobe där de två grafiktyperna samspelar och enligt Bryan finns även 8k på horisonten.

– Det är egentligen bara hårdvaran som sätter begränsningarna för vad vi kan göra och den utvecklas hela tiden. Det är också grunden i styrkan hos Creative Cloud – kunskapen och kraften som finns samlad i att koppla samman alla dessa applikationer gör att vi kan göra mycket mer i dag. Mobiliteten är också en stor del i det.

Under vår intervju visar illustratören Kyle Webster, som har gjort mängder av Adobes Photoshop-penslar, mer av det han under Adobe Max första keynote visade på scen. Han börjar med att visa ett jobb han gjort någon vecka tidigare.

– Jag hade en kund, ett mikrobryggeri som jag gör etiketterna till, som behövde en ny bakgrund till deras etikett för körsbärsöl. Jag satt på flygplatsen när de ringde men kunde, i och med att Gemini finns på Ipad, snabbt rita upp en vektoriserad bakgrund fylld med körsbär och skicka över den så snart mitt plan landat.

Kyle tar sedan upp appen för att visa de nya penslarna som fick mängder av applåder under keynoten: oljefärger och vattenfärger. De nya penslarna som finns i Gemini uppför sig precis som sina analoga föregångare, med en viss skillnad. När Kyle visar hur oljefärgen går att bygga upp, hur det går att välja hur mycket färg som ska finnas på penseln och således hur mycket av kanvasen som ska synas igenom, så visar han också att den digitala oljefärgen så klart inte torkar och alltså kan arbetas vidare på i oändlighet. Samma sak gäller för vattenfärgen, där du utöver att kunna jobba med färger som smälter samman i det digitala vattnet, också kan arbeta med en pensel helt utan färg för att skapa större spridningseffekt, precis som i analog vattenfärg.

– Något du definitivt inte kan göra i vanligt vatten- eller oljefärg, som så klart är en fördel i digital version, är att ångra eller att sudda, säger Kyle och suddar bort en del i sin oljemålning för att skapa en accent.

Adobe Gemeni är, som Kyle uttrycker det, hyperfokuserad på illustratörer. I vektorpenslarna har de byggt in justerbar utjämning så att dina linjer och kurvor kan bli så jämna som möjligt, om du vill ha det så. Samma utjämningsjustering finns för rasterpenslarna.

Under en frågestund efter den första keynoten lyftes frågan kring Gemini om hur de ser på programmet i förhållande till hantverket att måla, om tekniken förminskar det hantverket eller inte. Jag ställer frågan till Kyle och Bryan.

– De följer med varandra, de går hand i hand. Många av de konstnärer vi pratat med i arbetet med Gemini berättar att för till exempel långa deadlines så skapar de fortfarande med riktigt oljefärg eller vattenfärg, men för korta deadlines är Gemini ett väldigt hjälpsamt verktyg, säger Bryan.

Vi kommer också in på någonting som lyfts flera gånger under konferensen, vilket är demokratiseringen av konst och design.

– Vi tror att program som Project Gemini uppmuntrar oräddhet. Du kan skapa vad som helst utan att behöva vara rädd för att ett felsteg ska leda till ett förstört konstverk. Dessutom kan du skapa billigare. Det är klart att det finns en kostnad i att köpa verktygen, men till skillnad från analoga färger och kanvas så är det ingenting som kan ta slut – du har alla färger och alla kanvas i hela världen, så du kan experimentera gränslöst. Det är samma revolution som när film blev digitalt och kostnaderna gick ner för att skapa om och om igen, avslutar Bryan.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera