– Vi tror att det finns ett stort behov av informationsgrafik , speciellt i dessa tider, säger Mikael Eriksson, en av illustratörerna på Rithuset.

Rithuset i Stockholm bidrar med kreativt och upplysande material mitt i coronapandemin. Olika temaserier med bilder är på gång veckorna framåt.
Mikael Eriksson berättar att anledningen till att de började med det här dels var att visa att de finns, dels att de vill tala om att de kan hjälpa till med olika typer av informationsgrafik.
De första bildserierna är redan släppta och fria för vem som helst att använda icke kommersiellt.
– Intresset har varit stort och vi har även svarat på den öppna briefen som WHO gjorde där man efterfrågade kreativt material till Covid 19-krisen.
Hur tänkte ni kring formgivningen?
– Tanken kring formen var att vi ville göra en serie så kallade Infographics kring olika teman runt det som händer nu, men med en mer dekorativ känsla. Man kan ladda ner och printa högupplösta och sätta upp på kontoret, hemmet, skolan dagiset etcetera.
Den första serien bilder handlar om att vi skall påminnas om att ”Tvätta händerna”.

Nästa tema har titeln ”Stay home” och släpptes 7 april. Serien syftar till att uppmana människor att i möjligaste mån hålla sig hemma för att minska smittspridningen av coronaviruset.

Det finns ett stort behov av informationsgrafik, speciellt i tider som dessa, tror Eriksson:
– Man når lättare fram med viktiga budskap, skalar bort oviktigt och belyser det mest väsentliga i bilden.
Rithuset representeras av ett antal svenska frilansillustratörer och animatörer. Alla är engagerade och delaktiga i skapandet av bilderna; Mikael S Eriksson, Stefan Hörberg, Tomas Lindell, Bo Lundberg och Adrian Wirén.
