Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events

3 snabba inför CAP&Design Live Typografi

TEXT Lamin Kivelä
ÄNDRAD 2021-11-25 | PUBLICERAD 2021-11-25

Det första eventet vi kört på länge, men i december 2021 är det dags. CAP&Design Live Typografi i Stockholm. I januari 2022 tar vi Göteborg. Vi har klämt lite på talarna och påstod dessutom att bra typografi är svårt.

Annons
Keynote-talare på CAP&Design Live Typografi i Stockholm 2021 och Göteborg 2022. Uppifrån t.v. – Nina Ulmaja, Noel Pretorius, Snask och duon Banker Wessel. Bilden är ett montage. Foto: Selfie, My Matson, Bild Gates, Sanna Lindberg.

Gammelhuset tryckeri, mingel och gott fika hade räckt för massa trevligt i timmar på CAP&Design Live Typografi.

Men det vore inte CAP&Design Live utan keynote-talare, med mer kunskap. Mer inspiration.

Lineupen tål att upprepas – designern och art directorn Nina Ulmaja, typsnittsformgivaren Noel Pretorius, varumärkes- och kommunikationsbyrån Snask och designduon Banker Wessel.

Vi klämde lite på dem.

Såhär svarade de.

Nina Ulmaja

Om vi säger att bra typografi är svårt, vad säger du då?

– Bra typografi är inte svårt, men många saknar baskunskaper i ämnet vilket gör att det finns mycket ogenomtänkt typografi omkring oss. Kunskapsbrister i vad som är ”god” läsbarhet och när läsbarhet är det primära, eller när uppmärksamhetsvärde är det viktigaste.

Varför är typografi viktigt för dig?

– För att det handlar om kommunikation. Visuell kommunikation. Typografin är den ”palett” jag arbetar med. Mitt kommunikationsmedel.

Vad tycker du att publiken ska ta med sig från dagen?

– Inspiration att tänka ett steg till, inte nöja sig med det första idé eller uttryck som dyker upp, och att försöka hitta det där som stillar ens egen nyfikenhet oavsett hur uppdraget ser ut.

Noel Pretorius

Om vi säger att bra typografi är svårt, vad säger du då?

– Jag håller med. Det är som med alla hantverk, att det kräver kunskap och tid för att det ska bli bra. Jag tycker att designers gör rätt i att ta typsnittsvalet på allvar eftersom det är en så viktig del av uttrycket. Och inom branding är typsnittet ett av de kraftfullaste verktygen. Men man ska inte låta sig skrämmas av det, man måste våga testa sig fram för att hitta rätt känsla för den design man gör. Det ska vara kul med typsnitt, och den typografiska designen och hur texten arrangeras bidrar också till intrycket.

Varför är typografi viktigt för dig?

– Jag upptäckte möjligheterna med typsnitt när jag jobbade som grafisk designer på en tidningsredaktion och blev förälskad direkt, ju mer jag lärde mig desto mer ville jag veta. Typografi är hur vi kommunicerar med varandra i skriftspråk, så det är relevant för alla skulle jag säga. Formen på våra ord och texter påverkar hur vi känner för det vi tar del av. Och som typsnittsdesigner är det spännande att hitta nya former att paketera i ett typsnitt för att sen se hur andra designers tar det vidare i sin design.

Vad tycker du att publiken ska ta med sig från dagen?

– Att ett unikt typsnitt måste växa fram utifrån varumärkets identitet. Och för att få ut så mycket värde som möjligt och äga sitt eget brand space är det viktigt att veta varför man väljer det typsnitt man gör. Jag kommer att dela med mig av min process när jag designar ett typsnitt, och tips att tänka på för att landa rätt i typsnittsvalet för ett varumärke.

Snask, grundaren Fredrik Öst

Om vi säger att bra typografi är svårt, vad säger du då?

– Ja, oerhört. Det tog mig många år att inse och förstå. Att ens växa intresset för typografi tog lång tid. Att sen lära sig se kerning och så vidare, tog många år för mig. Det är som andra yrken, 10 000 timmar.

Varför är typografi viktigt för dig?

– För att man målar med typografi och ord. Det är vackert och bidrar till kommunikation.

Vad tycker du att publiken ska ta med sig från dagen?

– Inspiration, glädje och kärlek!

Banker Wessel, grundarna Jonas Banker och Ida Wessel

Om vi säger att bra typografi är svårt, vad säger ni då?

– Det kan vara svårt eftersom bra typografi alltid går hand i hand med innehållet. För att det ska bli en helhetsupplevelse utöver det vanliga så måste de två verka åt samma håll. Och då blir det ju lite mer komplext. En dålig titel är alltid en dålig titel hur fint den än är satt! Samma sak med en längre text. En bra läsupplevelse är beroende av både och, som två sidor av samma mynt.

Varför är typografi viktigt för er?

– Ord är ju en typ av symbol eller i alla fall en representation av något! Och en text kan ju i sin helhet nästan bli som en bild. Och det är ju det vi tycker är så spännande att jobba med. Hur får man till exempel ett företagsnamn att bli originellt och bärare av något unikt utan att bokstäverna övergår i något annat? När slutar så att säga ett ”A” att vara ett ”A”? Eller hur skapar man en läsupplevelse som ger något mer än om texten skulle lästs direkt från ett råmanus?

Vad tycker ni att publiken ska ta med sig från dagen?

– Att börja se ord mer som bild men också förstå att det är viktigt att skilja på rubrik-snitt som ska fungera i större grader och typografi för längre texter som ska bära läsaren framåt. Det är två helt olika saker. Vi vill inspirera till att tillåta sig mer frihet i utformandet av rubrik-snitten men också uppmana till utökat samarbete mellan copywriters och formgivare för att få till en bra helhet.

Det finns fortfarande platser kvar till CAP&Design Live Typografi i Stockholm den 8 december 2021 och du kan redan nu lägga vantarna på biljetter till Göteborg i den 20 januari 2022.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop