Eva Wilsson är bokformgivare och lärare i typografi och grafisk design på Beckmans, Brobygrafiska och Medieinstitutet. Hon driver typografigalleriet A Typo Gallery vid St Eriksplan och musik- och typografiquizet A Typop Quiz.
Du har tagit fram typsnitt för massor av böcker, hur förbereder du dig inför ett sådant jobb?
– Jag tittar mycket på nya typsnitt som lanseras och försöker följa utvecklingen av nya foundrys, vilket blir svårare och svårare i takt med att branschen exploderar! Men typsnitten stannar kvar i bakhuvudet och när jag ska göra ett nytt bokomslag brukar det plinga till med typsnitt som har den känslan som jag vill förmedla, säger hon.
På CAP&Designs Typografievent på torsdag kommer Eva Wilsson att utifrån typsnitten på sina bokomslag prata om hur hon hittar nya typsnittsröster och tipsa om intressanta foundrys. Vi tittar även på tillgången på typsnitt på olika skriftspråk och varför typsnittsklassifikation har blivit ett brännande hett diskussionsämne. Men vad betyder det egentligen?
– Typsnittsklassifikation är hur typsnitten placeras i olika grupper utefter deras egenskaper. Som geometrisk sans serif, slab serif eller vertikalantikva. Det finns flera olika klassifikationssystem för detta, men inget är heltäckande och de flesta nya typsnitt hamnar mellan de klassiska grupperna. För att inte tala om typsnitt för andra skriftspråk än det latinska – där finns det inget heltäckande system alls. Så mycket jobb återstår för att kunna beskriva och jämföra typsnitt på ett sätt som är begripligt och logiskt för alla, säger Eva.
Jonas Berg och Sofia Frank Öberg är designers på byrån Silver. Genom sina många års erfarenhet av att jobba med stora kunder som Abba, ICA ID och Zeta kan de titulera sig experter inom varumärkesidentiteter och förpackningar. Nyligen tog de fram OBH Nordicas nya identitet som vi skrivit om här.
Vilken förpackningsdesign är ni som byrå mest stolta över?
– Svår fråga eftersom vi är stolta över flertalet av de förpackningsidentiteter som vi jobbat med. Men om vi tittar tillbaka på just det här året för att smalna av det lite har vi ett par exempel där vi tycker att vi landat rätt både i designuttryck men också i form av bra samarbete med kunden, vilket har bidragit till gott resultat med ökad försäljning och ett antal vunna designpriser. Ellen är ett exempel, men även Yipin som belönades med 100 wattaren vilket vi känner oss väldigt stolta över.
På Typografieventet kommer Jonas och Sofia att dela med sig av sin kunskap om hur man kan förstärka företags identitetselement för att bygga starkare branding och igenkänning. Esset i rockärmen är ”Distinctive Brand Assets” som de kommer att visa tillsammans med resten av arbetsmodellen som Silver jobbar efter. Som exempel kommer de att visa hur de använde metoden i ett projekt för Zeta.
Är det generellt roligare att jobba med mindre eller större kunder?
– Det spelar egentligen ingen roll hur stora eller små kunderna är för hur roliga uppdragen blir. Det handlar mer om vad det är för slags uppdrag, hur stort det är och vad man har för förutsättningar att jobba med.
Träffa Eva Wilsson, Jonas Berg och Sofia Frank Öberg tillsammans med resten av talarna 25 maj på Finlandshuset i Stockholm – nu till sista chansen-pris! Klicka här för biljetter och mer info. Vi ses!