[prenumerera]
För att komma in på de tolv veckor långa utbildningarna måste du alltså redan ha en del erfarenhet – tanken är att du ska kunna skifta karriär till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens. Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef på Berghs, berättar att det interna initiativet kom från en vilja att ta ett större grepp kring kompetensutveckling och karriärbyte.
– Vi har länge vidareutbildat kommunikationsbranschen med våra deltidskurser på dag- och kvällstid samt på distans. Det vi ville göra med Berghs upgrade var att ge möjlighet till redan yrkesverksamma att gå en heltidsutbildning och addera kompetens för att kunna söka de nya tjänster som eftersöks i dag.
I höstas genomfördes den första utbildningen inom Berghs upgrade, Digital design. Enligt Linn har majoriteten av deltagarna kunnat gå vidare på ett nytt karriärspår efter kursen.
– När vi har intervjuat våra tidigare deltagare har vi sett att vårt kundlöfte har infriats och det känns ju helt fantastiskt, då det är en stor investering för de som har gått utbildningen, både för dem själva och/eller för deras arbetsgivare.
– Många har en önskan om att byta inriktning och livslångt lärande är idag högt upp på agendan i och med digitalisering och automatisering. Nya kompetenser eftersöks i allt snabbare takt. Vi vill kunna erbjuda lite mer för de som vill vidareutbilda sig, vi vill kunna ge dem verktyg och kompetens de kan använda direkt. För många som vill göra ett karriärsbyte kan det vara svårt att starta en längre högskoleutbildning. Det är svårt att vara borta från sitt arbete och utan försörjning under en längre tid. Därför har vi gjort kortare utbildningar på tre månader, säger Linn.
I höst öppnar de för tre nya utbildningar utöver den befintliga Digital design.
Digital producer, där deltagarna ska lära sig att tänka strategiskt och taktiskt kring digital produktion och få förståelse för datadriven kommunikation.
Processledare, som fokuserar på hur du själv agerar i ett processtyrt sammanhang (processledning), om hur innovation skapar fördelar (innovation) och hur du kan ta en idé från bordet till verklig produkt (affärsmässighet).
Content manager, som kommer lära ut hur du tänker strategiskt och taktiskt kring redaktionell marknadsföring, så kallad content marketing.