Billy fyllde kyrka med oljemålade demoner

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2024-02-16

 | 

PUBLICERAD 

2023-03-30
Inför släppet av spelet Diablo 4 anlitades Billy och två andra målare för ett projekt i episk skala. Spelbolaget Blizzards vision för trailern var att den skulle utspela sig i ett ”sixtinskt kapell” med motiven från spelet: demoner, djävular och medeltida vapen – allt i detaljerad, oljemålad barockstil. Teamet hade bara 30 dagar på sig att färdigställa det enorma projektet och tackla alla utmaningar längs vägen.

Billy Norrby är en svensk konstnär och illustratör, nyss hemkommen från USA där han bott i drygt 15 år och även utbildat sig inom traditionsenligt måleri. Han har ställt ut på en mängd olika gallerier, främst i Kalifornien, men gör numera mest illustrationer till bokomslag, spelkort, album och liknande.

Billy Norrby.

Men i höstas fick han ett telefonsamtal från vännen och konstnären Adam Miller med ett uppdrag som inte liknade något han tidigare gjort. Spelföretaget Blizzard skulle Inför lanseringen av Diablo 4 i sommar ta fram en trailer för spelet. Deras vision var att den skulle utspela sig i ett ”Sixtinskt kapell” med ett invändigt tema bestående av spelets scener och figurer – allt i italiensk barock- och renässansstil. De var därför på jakt efter konstnärer som hade erfarenhet av att måla i just den stilen, och som också kunde måla i stort format. 

– Det är bara en handfull målare som har den specifika profilen. Men jobbet var alldeles för stort för en person så Adam behövde någon med hyfsat kompatibel målarstil, och vars sällskap han trivdes med, säger Billy Norrby.

Grunden för motiven
Det kreativa arbetet började med att Adam, i samarbete med reklambyråerna, designade simpla 3D-figurer i olika poser och kompositioner. Billy gick sedan in och ritade ovanpå modellerna för att få dem att se ut som figurerna i spelet – något som skulle visa sig vara en aning komplicerat eftersom de inte hade tillgång till Blizzards figurer. Initialt hade han bara studions teckningar att gå efter och fick justera mycket längs vägen.

– Jag fick rita om en hel del rustningar! Vår kompis Voyder, en engelsk väggmålare, målade bottenlagret med sprayfärg så att vi inte behövde starta helt från vit duk. Sen gick vi in ovanpå hans pudriga och mjuka skuggor och sprayade former med oljefärg. Därefter skapade vi alla detaljer, anatomi och bakgrunder.

Chappele des Jésuites
Att hitta en lämplig plats att förverkliga Blizzards vision på var inte helt lätt. Det visade sig att få kyrkor var sugna på att få en extreme home makeover med djävuls- och demontema. Samtidigt var det viktigt för Blizzard att hitta ett riktigt europeiskt kapell för att få en genuin och medeltida känsla. Det var också skälet till att de ville göra ett fysiskt projekt istället för att göra allt digitalt. 

– Att göra det ”på riktigt” var en stor del av tjusningen, men det var en jakt på lämpliga platser. Dagarna innan jag for visste jag inte vilket land jag skulle till, eller hur länge jag skulle vara borta.

Läs också: Deras loggor vann plats i svenskutvecklat spel

Till slut föll valet på det historiska kapellet Chappele des Jésuites i franska Cambrai, som inte längre används som religiös samlingsplats. Den något udda ”målarduken” från 1600-talet sträckte sig över ett 50 meter långt takvalv, en 9,5 meter hög vägg och en stor himmelskupol – där varenda centimeter skulle fyllas med detaljerat oljemåleri.

– Det var väldigt riskabelt. Det fanns liten kunskap i hur man faktiskt  klarar logistiken av att fylla ett 15 meter högt tak med konkava kurvor. Särskilt som man inte heller får borra in i en historisk byggnad. Snickarna, arkitekten och producenterna var under intensiv press att lösa de många problem som uppstod längs vägen, säger Billy och lägger till: 

– En tidig ide var att vi faktiskt skulle måla som Michelangelo: liggandes på rygg uppe vid taket. Men att fylla hela innanmätet med en stor ställning skulle ta för lång tid.

”Man fick en del adrenalin!” 
Och tid – det var något de inte hade generöst av. Deadline för mastodontprojektet var 30 dagar, vilket satte stor press på teamet. Billy berättar att det krävdes att de jobbade systematiskt i kombination med en medvetenhet kring hur de utformade motiven. De fick klättra på ställningar och använda liftar för att komma åt högst upp i kapellet, och hissa upp målardukar med hjälp av kranar. För att hinna var de tvungna att slutföra en av de totalt 20 tak- trianglarna om dagen.

– Man skall komma ihåg att bilderna hänger dryga 15 meter upp i luften. Så vi jobbade med stora former, mycket kontrast och skalade av onödiga detaljer. Vi studerade klassiska målningar av Reubens och Tiepolo för att se hur de beskrev så mycket information så ekonomiskt som möjligt. Det var bara att attackera bilderna aggressivt och köra. Man fick en del adrenalin!

Det första Diablo-spelet lanserades -96. Sedan släppet av Diablo 3 har fansen väntat i 11 år på efterföljaren Diablo 4.

Popkultur och klassikt måleri
I en månads tid målade Billy och Adam från 9 på morgonen till långt in på småtimmarna i den ouppvärmda byggnaden. Någon rast fanns det inte utrymme för. Trots det gjorde glädjen i skapandet att de hittade styrkan och drivet att få projektet i land.

– Jag somnade med mössa och handskar på flera nätter. Som tur var hade vi målare det väldigt kul också, det är ju den sortens uppdrag man drömmer om. Så utöver den rena utmattningen var vi på glatt humör hela vägen. Oljemålare är generellt ett tålmodigt yrke. Jag tror att en del av producenterna från reklambyrån hade förväntat sig att vi skulle vara svåra konst-typer, men det var vi som stod för friden.

Med en befolkning på 33 000 är Camprai kanske inte händelsernas centrum. Därför tyckte invånarna att det var spännande med ett så stort internationellt spektakel, trots att nästan ingen pratade engelska.

– Vi träffade borgmästaren flera gånger. Hela byns kök stod dessutom till förfogande, så det var lustiga måltider: sniglar, musslor och gott vin uppe på byggnadsställningar 2 på natten.

Slutligen hoppas Billy på att projektet kan inspirera fler företag att använda konstnärer och formgivare i sin kommunikation. 

– Vi kombinerade popkultur med klassikt måleri, och jag är stolt över hur mycket vi skapade på så kort tid. Kan en liten grupp hantverkare göra ett ”Sixtinskt kapell” för en reklamkampanj, så finns inga begränsningar för vad man kan hitta på. Låt fantasin flöda!

Alla bilder är tagna av Victor Georgel.

På frågan om huruvida Billy själv spelar tv-spel svarar han:
 – Jag spelade en del Starcraft när det begav sig, så jag var väl medveten om Blizzard. Idag har jag inte tid att spela så värst mycket, blir mest att man plockar fram något gammalt retrospel från 16-bitars eran för att koppla av.

Billy och Adam fick klättra på ställningar och använda liftar för att komma åt högst upp i kapellet och hissa upp målardukar med hjälp av kranar.