Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Canon EOS 1D X Mark III – eftertänksamt bildmonster

TEXT Lamin Kivelä

Med nya EOS 1D X Mark III lovar Canon en spegelreflexkamera med upp till 12 bitars video i översamplad 4K, och 20 bilder i sekunden med bibehållen autofokus. Med dubbla kortplatser och EF-fäste för optiken, verkar kameratillverkaren också ha tänkt på mer än bara prestanda.

Annons
Canon EOS 1D X Mark III
Canon EOS 1D X Mark III. Foto: Canon, pressbild.

Den nu fyra år gamla 1D X Mark II klarar även den 4K video, men med betydligt lägre mängd data i den inspelade filen, cirka 800 megabit per sekund. Nya 1D X Mark III ska klara upp till 5,5K med 60 bilder i sekunden, internt. Upplösningen samplas sedan ner till 4K, som då innehåller cirka 2 600 megabit data per sekund. En hel del information att jobba med i redigeringen alltså. Att du dessutom kan spara det du filmar i raw eller Canon log ger ytterligare utrymme i postproduktion.

Förutom att tugga monstruöst mycket videodata, visar specifikationerna för 1D X Mark III också en mer eftertänksam sida. Jämfört med föregångaren har Canon faktiskt krympt sensorn något, från 20,2 megapixlar, till 20,1. Ingen större förändring på papperet, men ändå en riktning som vi tycker visar att Canon tänkt efter var prestandan behövs.

Med optisk sökare får du den direkthet till motivet som många fotografer uppskattar.
I det läget klarar kameran serier på upp till 16 bilder i sekunden. Föredrar du i stället Canons live view, som använder kamerans 3,2 tum stora TFT-skärm som sökare, kan du få ut upp till 20 bilder i sekunden. Bägge lägena kan hantera serier om 1000 bilder i följd om du sparar i raw. För jpeg är antalet bilder obegränsat, under förutsättning att du har tillräckligt lagringsutrymme.

Kameran har två platser för CFexpress minneskort. Den helt nya standarden är tänkt att ersätta både XQD och CFast, och är även bakåtkompatibel med dessa, i alla fall teoretiskt. Nikon har visat att det fungerar i och med den uppdatering av firmware de släppt så att deras spegellösa Z6 och Z7 ska klara CFexpress (de hanterar från början XQD).

Oavsett om du spelar in video eller tar stillbilder kan du spara olika typer av filformat samtidigt på de bägge korten. För stillbilder kan du till exempel fota raw till ett kort, och samtidigt spara ner samma bilder i heif eller jpeg på det andra kortet. För video är formaten också möjliga att kombinera på liknande vis.

Som avslutning måste vi nämna den helt nyutvecklade autofokusen som gått i monsterskola hos Canon. Den ska klara att följa snabba rörelser bättre än tidigare och med djup maskininlärning har autofokusen fått lära sig att känna igen och kan följa människors huvud och ansikte i en mängd olika situationer.

Ska vi nämna något åt det negativa hållet verkar inte bildskärmen vara vikbar. Och har du inte redan investerat i EF-objektiv som du vill fortsätta jobba med, är väl frågan ifall det kanske är bättre att börja köpa Canons nya RF-standard och ett hus som passar till dem? Men då får du förstås inget 1,2 kilos monster att hålla i handen då det hettar till på arenan.

Kameran ska finnas i butik från mitten av februari, och går att förbeställa nu, med ett 64 gigabyte CFexpress minneskort. Priset anges till 69 599 kronor för kamerahuset, plus moms.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop