Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Canon EOS 1D X Mark III – eftertänksamt bildmonster

TEXT Lamin Kivelä

Med nya EOS 1D X Mark III lovar Canon en spegelreflexkamera med upp till 12 bitars video i översamplad 4K, och 20 bilder i sekunden med bibehållen autofokus. Med dubbla kortplatser och EF-fäste för optiken, verkar kameratillverkaren också ha tänkt på mer än bara prestanda.

Annons
Canon EOS 1D X Mark III
Canon EOS 1D X Mark III. Foto: Canon, pressbild.

Den nu fyra år gamla 1D X Mark II klarar även den 4K video, men med betydligt lägre mängd data i den inspelade filen, cirka 800 megabit per sekund. Nya 1D X Mark III ska klara upp till 5,5K med 60 bilder i sekunden, internt. Upplösningen samplas sedan ner till 4K, som då innehåller cirka 2 600 megabit data per sekund. En hel del information att jobba med i redigeringen alltså. Att du dessutom kan spara det du filmar i raw eller Canon log ger ytterligare utrymme i postproduktion.

Förutom att tugga monstruöst mycket videodata, visar specifikationerna för 1D X Mark III också en mer eftertänksam sida. Jämfört med föregångaren har Canon faktiskt krympt sensorn något, från 20,2 megapixlar, till 20,1. Ingen större förändring på pappret, men ändå en riktning som vi tycker visar att Canon tänkt efter var prestandan behövs.

Med optisk sökare får du den direkthet till motivet som många fotografer uppskattar.
I det läget klarar kameran serier på upp till 16 bilder i sekunden. Föredrar du i stället Canons live view, som använder kamerans 3.2 tum stora TFT-skärm som sökare, kan du få ut upp till 20 bilder i sekunden. Bägge lägena kan hantera serier om 1000 bilder i följd om du sparar i raw. För jpeg är antalet bilder obegränsat, under förutsättning att du har tillräckligt lagringsutrymme.

Kameran har två platser för CFexpress minneskort. Den helt nya standarden är tänkt att ersätta både XQD och CFast, och är även bakåtkompatibel med dessa, i alla fall teoretiskt. Nikon har visat att det fungerar i och med den uppdatering av firmware de släppt så att deras spegellösa Z6 och Z7 ska klara CFexpress (de hanterar från början XQD).

Oavsett om du spelar in video eller tar stillbilder kan du spara olika typer av filformat samtidigt på de bägge korten. För stillbilder kan du till exempel fota raw till ett kort, och samtidigt spara ner samma bilder i heif eller jpeg på det andra kortet. För video är formaten också möjliga att kombinera på liknande vis.

Som avslutning måste vi nämna den helt nyutvecklade autofokusen som gått i monsterskola hos Canon. Den ska klara att följa snabba rörelser bättre än tidigare och med djup maskininlärning har autofokusen fått lära sig att känna igen och kan följa människors huvud och ansikte i en mängd olika situationer.

Ska vi nämna något åt det negativa hållet verkar inte bildskärmen vara vikbar. Och har du inte redan investerat i EF-objektiv som du vill fortsätta jobba med, är väl frågan ifall det kanske är bättre att börja köpa Canons nya RF-standard och ett hus som passar till dem? Men då får du förstås inget 1,2 kilos monster att hålla i handen då det hettar till på arenan.

Kameran ska finnas i butik från mitten av februari, och går att förbeställa nu, med ett 64 gigabyte CFexpress minneskort. Priset anges till 69 599 kronor för kamerahuset, plus moms.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop