Här och där tittar morgonsolen upp från små, ljusa vattenpölar som ligger kvar och drar sig efter något tidigare regn. De torra höstlöven knastrar under kalla skosulor då vi närmar oss co-working spacet A house på Östermalmsgatan 26 i Stockholm.
Fram till 2015 låg Arkitekturskolan KTH i den grå betongkolossen – med sin karaktäristiska fasad av mestadels hålbetong – som följer oss in och gör sig synlig även i de innerväggar som står kvar sedan arkitekten Gunnar Henriksson ritade byggnaden, i samarbete med kollegan John Olsson i slutet av 1960-talet.
Det är den 5 november 2020 och vi har bestämt träff klockan 09.30 med Peder Westerberg, creative director och en av grundarna som fortfarande, efter mer än 15 år är kvar på Hummingbirds the Hybrid Agency.

Ett brett leende med glada ögon bakom de tunna pilotbågarna står redan vid kaffet. Snart har vi slagit oss ner, mitt emot varandra i ett av konferensrummen, precis innanför den kombinerade receptionen och mötesytan på A house.
Vi ska prata Ica, öl, grafisk form och hur en produkt kan sticka ut mer (och sälja bättre), tack vare att den blir mindre.
Hummingbirds arbetar med många livsmedelsbutiker och de har samarbetet sedan 2018 med Marcus och Anton Lindstrand, som äger och driver Ica Supermarket i Årsta.
Under våren fick Hummingbirds frågan om de kunde hjälpa butiken att ta fram en egen öl.

– För oss var det viktigt att inte bara göra en ”Ica-öl”, utan att ta fram ett koncept som var unikt, och som verkligen kunde generera intresse hos kunderna, berättar Peder Westerberg och fortsätter;
– Därför blev det naturligt att arbeta med stadsdelen Årsta som utgångspunkt, och med närliggande Gamla Enskede Bryggeri som partner. Vi visste att det skulle fungera bra, då Årsta – även om det inte är rikskänt – har en stark lokalpatriotism och eftersom delar av arbetsgruppen bor i Årsta blev engagemanget hos oss extra stort på byrån. Eftersom vi ville lyfta platsen bestämde vi oss ganska snart för att arbeta med ikoniska vyer.
Då Ica Supermarket i Årsta kollade siffror för andra butikers egenproducerade öl blev det tydligt att försäljningen inte alltid gick bra. De satte därför ribban lågt och första målet blev att sälja en pall innan bäst-före datumet gått ut.
– Ölen sålde slut på en vecka och Årsta ikoner har nu gått om den tidigare storsäljaren av en kändare sort.
För att hitta till kundens lojalitet valde Hummingbirds att krympa perspektivet och i själva verket göra produkten mindre stor och mer lokal i det grafiska uttrycket.

– Den stora utmaningen låg i att hitta ett manér som verkligen kändes lokalt och inte för ”ikoniskt” då vi från början inspirerades av klassiska affischer och foton på kända landmärken i Manhattan och Paris. Därför kände vi att vi verkligen hittade rätt när vi valde att gå till det lokala även i färgpaletten, som är plockad från husväggarna i området.

[fakta id=”48057″]Bland motiven märks delar ur skulpturgruppen ”Gycklarna” (1966) av konstnären Bror Marklund för Årsta torg, de geometriska formerna i fasaden på Folkets hus som invigdes på 1950-talet och andra uttryck som blivit kulturbärande för stadsdelen.

Typografin då?
– Eftersom vi ville låta färgskalan och illustrationerna ta plats var valet av typografi enkelt: en sparsmakad klassisk Brown tillsammans med Bell MT, förklarar Peder Westerberg.
Och copyn?
– När det kom till copyn ville vi hålla samma raka, enkla stil. Vi lade tonvikten på kärleken till Årsta, beskrev ölen som ”bärs med söderläge” och, som det passar sig för en Ica med ”hjärtat i Årsta” såg vi till att signera med ”hjärtliga hälsningar” från handlarna Anton och Marcus.
I en pressrelease kommenterar Marcus Lindstrand på Ica Supermarket i Årsta:
– Jag älskar området och vet att detsamma gäller många av våra kunder. När vi funderade på om vi kunde hylla Årsta på något sätt, kändes det extra kul att ta fram en egen öl.
Butiken lanserade den första Årsta ikoner våren 2020 och nu finns Folköl, Sommaröl och Alkoholfri öl på butikshyllan. Till jul kommer Årsta ikoner Julöl och under våren 2021 planerar butiken att släppa en Pale ale.
Den sistnämnda är enligt Peder Westerbergs erfarenheter svårsåld, men viktig för recensionerna.
