Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

Illustration
42903

Ett budskap i avfall

TEXT Camilla Buch

Malmö stads bussar drivs av biobränsle – ett faktum VA Syd, en del av Malmö Stad, vill göra fler medvetna om. Tillsammans med illustratören Rickard Grönkvist har byrån The fan club i Malmö tagit fram en ny kampanj som ska göra det tydligt precis vad som driver Malmös bussar framåt.

– Vårt samarbete har precis börjat och det här är den första kampanjen vi gör tillsammans. Känns jättekul! Det som är roligt med offentliga uppdragsgivare är att de behöver ofta informera den breda allmänheten, vilket ställer krav på tydlighet, och samtidigt har som oss alla behov av att bryta igenom reklambruset, vilket ställer krav på kreativ höjd i kommunikationen, säger Annika Frankel, creative hos The fan club.

– Eftersom vi redan samlar in 47 procent av allt matavfall så vill vi att våra kunder ska fortsätta att sortera ut sitt matavfall med glädje och tillfredsställelse. Vi vill också att kunderna ska känna till varför det är miljösmart att samla in matavfallet – att vi tillvaratar energin i matresterna bättre när vi omvandlar dem till biogas och biogödsel. Biogas används som drivmedel för bussar och bilar och biogödseln återför näringsämnena till våra åkrar och sluter kretsloppet. Kunderna ska känna att de gör skillnad och inse att de bidrar till en bättre miljö när de sorterar matavfall, säger Christina Rydholm, kommunikatör hos VA Syd.

– Bussarna som kör på det kommer faktiskt ganska långt på bara några kilo bananskal. Bussreklam var redan bokat när vi fick uppdraget. Där gäller det att vara rak och tydlig, så att man hinner förstå budskapet innan bussen åkt förbi, fortsätter Lina Brunzell, creative på The fan club.

Uppdraget att ta fram bilderna som ska komma att pryda Malmös bussar landade hos frilansande illustratören och grafiske formgivaren Rickard Grönkvist.

Hur gör du för att visualisera någon annans idé?

– Jag är lyhörd för vad de vill göra, så klart, och lyssnar på vilka idéer de har. Man vet ganska tidigt i uppdragen ungefär hur mycket fria händer man kommer ha. Ofta när jag får uppdrag så är det ju för att uppdragsgivaren sett vad jag gör och gillar den stilen, säger Rickard och fortsätter:

– Ibland kan jag vara ganska envis, och vela göra något drastiskt. Men jag har frilansat i åtta år och har blivit ganska intuitiv med vad kunden vill ha. I åtta fall av tio är det så att om jag är nöjd så är kunden också nöjd – den spontana reaktionen brukar vara samma som min.

Vilka var utmaningarna med just det här jobbet?

– Det är tur att Lina och Annika är så pass bra creatives – vissa stunder har jag kört fast och haft lite panik. Jag hade mindre än två veckor på mig när jag fick uppdraget så jag undrade ibland om jag tagit mig vatten över huvudet. Med bananskalen var det ganska rakt på sak, fiskrenset var lite knepigare. Svårast var att få till kaffesumpen. Där gjorde jag ett utkast som de inte gick igång på, där vi sedan kom fram till en annan lösning, säger Rickard.

Han berättar att det var viktigt med samspelet mellan illustration och budskap. När det står ”Jag drivs på kaffesump” blir det lättare för publiken att koppla till vad motivet är.

Jag frågar Rickard om de hade några tankar kring hur äckliga motiven fick bli.

– Det började faktiskt med att vi ökade på rejält när det kom till fiskrenset, mycket inälvor, blod och ångor. Jag minns att jag frågade om kunden verkligen skulle gå med på det här – och mycket riktigt blev vi ombedda att skala ner på det lite efter att kunden fått se resultatet. Det är ju ganska cartoony, så det blir ju inte lika farligt. Men jag gillar att VA Syd tagit ett så vågat grepp!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]