– Vårt samarbete har precis börjat och det här är den första kampanjen vi gör tillsammans. Känns jättekul! Det som är roligt med offentliga uppdragsgivare är att de behöver ofta informera den breda allmänheten, vilket ställer krav på tydlighet, och samtidigt har som oss alla behov av att bryta igenom reklambruset, vilket ställer krav på kreativ höjd i kommunikationen, säger Annika Frankel, creative hos The fan club.
– Eftersom vi redan samlar in 47 procent av allt matavfall så vill vi att våra kunder ska fortsätta att sortera ut sitt matavfall med glädje och tillfredsställelse. Vi vill också att kunderna ska känna till varför det är miljösmart att samla in matavfallet – att vi tillvaratar energin i matresterna bättre när vi omvandlar dem till biogas och biogödsel. Biogas används som drivmedel för bussar och bilar och biogödseln återför näringsämnena till våra åkrar och sluter kretsloppet. Kunderna ska känna att de gör skillnad och inse att de bidrar till en bättre miljö när de sorterar matavfall, säger Christina Rydholm, kommunikatör hos VA Syd.
– Bussarna som kör på det kommer faktiskt ganska långt på bara några kilo bananskal. Bussreklam var redan bokat när vi fick uppdraget. Där gäller det att vara rak och tydlig, så att man hinner förstå budskapet innan bussen åkt förbi, fortsätter Lina Brunzell, creative på The fan club.
Uppdraget att ta fram bilderna som ska komma att pryda Malmös bussar landade hos frilansande illustratören och grafiske formgivaren Rickard Grönkvist.
Hur gör du för att visualisera någon annans idé?
– Jag är lyhörd för vad de vill göra, så klart, och lyssnar på vilka idéer de har. Man vet ganska tidigt i uppdragen ungefär hur mycket fria händer man kommer ha. Ofta när jag får uppdrag så är det ju för att uppdragsgivaren sett vad jag gör och gillar den stilen, säger Rickard och fortsätter:
– Ibland kan jag vara ganska envis, och vela göra något drastiskt. Men jag har frilansat i åtta år och har blivit ganska intuitiv med vad kunden vill ha. I åtta fall av tio är det så att om jag är nöjd så är kunden också nöjd – den spontana reaktionen brukar vara samma som min.
Vilka var utmaningarna med just det här jobbet?
– Det är tur att Lina och Annika är så pass bra creatives – vissa stunder har jag kört fast och haft lite panik. Jag hade mindre än två veckor på mig när jag fick uppdraget så jag undrade ibland om jag tagit mig vatten över huvudet. Med bananskalen var det ganska rakt på sak, fiskrenset var lite knepigare. Svårast var att få till kaffesumpen. Där gjorde jag ett utkast som de inte gick igång på, där vi sedan kom fram till en annan lösning, säger Rickard.
Han berättar att det var viktigt med samspelet mellan illustration och budskap. När det står ”Jag drivs på kaffesump” blir det lättare för publiken att koppla till vad motivet är.
Jag frågar Rickard om de hade några tankar kring hur äckliga motiven fick bli.
– Det började faktiskt med att vi ökade på rejält när det kom till fiskrenset, mycket inälvor, blod och ångor. Jag minns att jag frågade om kunden verkligen skulle gå med på det här – och mycket riktigt blev vi ombedda att skala ner på det lite efter att kunden fått se resultatet. Det är ju ganska cartoony, så det blir ju inte lika farligt. Men jag gillar att VA Syd tagit ett så vågat grepp!