Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Kreatörer auktionerar i Musikhjälpen

TEXT Camilla Buch

Musikhjälpen är i full gång, och flera kreatörer auktionerar ut tjänster och verk. I skrivande stund har drygt 14 miljoner kronor totalt samlats in under temat ”Barn i krig har rätt att gå i skolan”.

Annons

berghs-dsk

Två av de mängder bidrag som auktioneras ut till förmån för Musikhjälpen står Berghs och illustratören Mattias Käll för. Berghs digitala strateger och digitala kreatörer väljer att bidra till Musikhjälpen genom att låta företag buda på deras kunskap.

– I Sverige ser vi utbildningen som en självklarhet. Vi hoppas på att kunna kunna använda det vi har lärt oss för att hjälpa andra, säger Jennifer Bergsman som studerar digital strateg på Berghs.

Det vinnande företaget får ge studenterna ett kommunikationsuppdrag där klassen sedan presenterar sina idéer och lösningar. Hela vinstsumman går oavkortat till insamlingen för Musikhjälpen 2016. Förra året samlades det in över 31 miljoner kronor och klassen hoppas vara med och bidra till ett nytt rekord.

– Jag önskar att företag ser möjligheten att bidra med ekonomisk hjälp som i slutändan ger barn en chans till utbildning och samtidigt ger oss en utmaning att bita i, säger Filippa Keerberg, digital kreatör.

plankor-med-olika-saker-kvadrat

Mattias Käll, i sin tur, är en illustratör som vanligtvis tecknar åt reklambyråer och contentbyråer, men till förmån för Musikhjälpen har han nu tillsammans med elever på SFI skapat konstprints som ska auktioneras ut.

Mattias fru Elin Käll, som arbetar på SFI, bad eleverna skriva ner sin berättelse på sitt nya språk, svenska. Eleverna har olika skolbakgrund och olika lång tid i Sverige är texterna väldigt skiftande, men alla är skrivna med ett stort hjärta, enligt Mattias Käll.

– Det här har verkligen berört mig stort. Att teckna för någonting så här viktigt där modiga människor som har erfarenhet från skola i krig berättar, det har varit starkt, säger Mattias.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop