Kreatörer auktionerar i Musikhjälpen

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2016-12-16
Musikhjälpen är i full gång, och flera kreatörer auktionerar ut tjänster och verk. I skrivande stund har drygt 14 miljoner kronor totalt samlats in under temat ”Barn i krig har rätt att gå i skolan”.

berghs-dsk

Två av de mängder bidrag som auktioneras ut till förmån för Musikhjälpen står Berghs och illustratören Mattias Käll för. Berghs digitala strateger och digitala kreatörer väljer att bidra till Musikhjälpen genom att låta företag buda på deras kunskap.

– I Sverige ser vi utbildningen som en självklarhet. Vi hoppas på att kunna kunna använda det vi har lärt oss för att hjälpa andra, säger Jennifer Bergsman som studerar digital strateg på Berghs.

Det vinnande företaget får ge studenterna ett kommunikationsuppdrag där klassen sedan presenterar sina idéer och lösningar. Hela vinstsumman går oavkortat till insamlingen för Musikhjälpen 2016. Förra året samlades det in över 31 miljoner kronor och klassen hoppas vara med och bidra till ett nytt rekord.

– Jag önskar att företag ser möjligheten att bidra med ekonomisk hjälp som i slutändan ger barn en chans till utbildning och samtidigt ger oss en utmaning att bita i, säger Filippa Keerberg, digital kreatör.

plankor-med-olika-saker-kvadrat

Mattias Käll, i sin tur, är en illustratör som vanligtvis tecknar åt reklambyråer och contentbyråer, men till förmån för Musikhjälpen har han nu tillsammans med elever på SFI skapat konstprints som ska auktioneras ut.

Mattias fru Elin Käll, som arbetar på SFI, bad eleverna skriva ner sin berättelse på sitt nya språk, svenska. Eleverna har olika skolbakgrund och olika lång tid i Sverige är texterna väldigt skiftande, men alla är skrivna med ett stort hjärta, enligt Mattias Käll.

– Det här har verkligen berört mig stort. Att teckna för någonting så här viktigt där modiga människor som har erfarenhet från skola i krig berättar, det har varit starkt, säger Mattias.