
[fakta id=”38109″]Julmarknaden skall innefatta försäljning av egendesignade produkter, café där intäkterna går till välgörenhet, totaldekor av hela huset enligt koncept, egenproducerade annonsenheter, marknadsföringsstrategier och sponsorarbete. I år var det cmyk som blev det vinnande konceptet.
– Vi bestämde oss tidigt för att inte sugas in i den brunrödgröna svenssonjulen. Vi ville fira jul i en explosion av kreativitet och färg. Vi inledde tankearbetet med att fram en stor mindmap på vad som är ”typiskt jul”, och sedan kryssade vi över allt. Vi ville tolka julen på vårt eget sätt. Vi ville ha färg, vi ville ha liv, vi ville ha att koncept som bjöd in besökarna till personlig upplevelse av vår kreativa och galna vardag här på skolan. Och där föll valet på cmyk – för ibland måste man helt enkelt tänka som en printer, säger Jacob Wandrell som var arbetsgruppens copywriter.
I samband med julmarknaden ordnades dessutom ett luciatåg – en spontan gerillakampanj. Under fredagen innan premiären tågade samtliga studenter vid två tillfällen under dagen genom södermalm i cmyk-färgade luciakläder, sjungandes och utdelandes flyers och pepparkakor till skrattande söderbor, beskriver Jacob Wandrell.