Magiska illustrationer i föränderliga uttryck

TEXT 

Katarina Andersson Millby

ÄNDRAD 

2023-06-13

 | 

PUBLICERAD 

2023-06-09
Från lek med proportioner och magiska världar till stilrent minimalistiskt – och tillbaka igen! Anna Pers Bräcke är illustratören som gärna hoppar på de mest skilda uppdrag och gör det med briljans. Ett av de senaste projekten är illustrationer för Cancerfondens informationsmaterial till sfi.

Emma Andersen, som Anna tidigare jobbat med, var redan inkopplad som projektets AD. Nu behövdes en illustratör och valet föll på Anna. I uppdraget ingick att använda Cancerfondens kommunikativa illustrationer, men att jobba med dem i en mer sammansatt miljö.

Anna med sitt jobb för Hemglass.

– Anledningen till att de kontaktade mig är att de hade fått upp ögonen för det sätt jag bygger upp världar på: lite halvsurrealistiskt och lek med proportioner. Manéret som Cancerfonden har är väldigt enkelt och minimalistiskt. Nu ville de kombinera detta med min bildvärld och se om det gick att översätta till deras språk för att få det lite mer organiskt och levande.

I det första kapitlet, ”Din hälsa”, spånade man fram ord att utgå ifrån. Det var ord som kost, rörelse och aktivitet, där Annas del av jobbet var att få till en rörelse i bilderna med alla delar. Illustrationerna var också avsedda som stöd för att lättare förstå innehållet i texten. 

– Jag hoppas att projektet ska resultera i att man får större vetskap om cancer och att man inte ska vara rädd för att ta kontakt. Förhoppningsvis kan materialet även agera stöd i att lära sig svenska och beskriva hur det fungerar att söka vård, säger Anna. 

Inför jobbet med Cancerfonden fick Anna och Emma i en brief information om vilka ord man ville förmedla, vad som skulle prioriteras och vilka delar man ville ha i illustrationerna. Därefter tog Anna fram fyra illustrationer för varje. 

– Det kunde till exempel vara ”grönsaker” eller ”ett mikroskop”. Skisserna skickades iväg och det återkopplades om det var tydligt nog eller inte. Behövde det vara mer Cancerfonden, eller något annat vi behöver ändra? Vi fick också kolla igenom deras bildbank och gjorde ytterligare research för att förstå vilka Cancerfonden är, säger Anna och lägger till:

– Jag tycker att samarbetet har fungerat superbra, med tydlig och enkel feedback. Den största utmaningen som också var lärorik var att kunna anamma deras manér och få det att kännas som Cancerfonden.

Både tvivel och bekräftelse
I jobbet för Cancerfonden skissade Anna till stor del med iPad Procreate med illustrationsarbetet i Illustrator, annars jobbar hon uteslutande i Photoshop. 

– Att jobba digitalt ger mycket möjligheter och sparar otroligt mycket tid. Det händer att jag jobbar analogt men jag är ganska otålig, mina bilder tar rätt så lång tid och då är det skönt att jobba digitalt. Min process är väldigt upp och ner – ibland börjar jag tvivla på mig själv, men det blir oftast bra i slutändan, säger hon.

Anna berättar vidare att hon ofta kan känna oro över att inspiration och idéer ska lysa med sin frånvaro, även om det sällan blir så i slutändan. Å andra sidan beskriver hon ett lyckat projekt med en rolig arbetsgång och där alla parter är nöjda som den bästa bekräftelsen som finns – något som stämde bra överens med jobbet för Cancerfonden.

– De var väldigt nöjda och kände att det passade deras uttryck, då har man gått i mål. Mitt jobb är att möta kundens vision med min stil så de får det som de vill ha. Jag försöker ha en bredd och tycker det är utvecklande att jobba med olika typer av kunder och projekt. Som i det här fallet, där det var väldigt roligt att kombinera min värld med avskalade linjebilder.

Vi pratade även med Lisa Olofson som är ansvarig för design- och varumärkesupplevelse hos Cancerfonden. Hon berättar att uppdraget och syftet med illustrationerna var att visa bredden av innehåll inom de olika kapitlen och förstärka innehållet.

 – Samtidigt ville vi låta illustrationsmiljöerna skapa nyfikenhet hos elever och lärare. Nyfikenhet att vilja lära sig mer även om ämnet cancer ibland kan vara svårt. Vi har med miljöerna velat visa både fakta och det mer psykosociala behovet av stöd. Till exempel hur det kan vara för en närstående att finnas där för någon som drabbats av en allvarlig sjukdom. Hela materialet har tagits väldigt väl emot och det vi tryckt upp har tagit slut fort. Genom att jobba med våra befintliga kommunikativa illustrationer mer sammansatt i miljöer, som vi gjort här, breddar vi användandet. Vi kommer absolut göra det i andra sammanhang i framtiden, säger Lisa. 

Anna och inspirationen
– Jag blir väldigt inspirerad av naturen. Det har bara blivit så att jag tycker om att göra saker som inte riktigt finns i verkligheten. Jag bygger upp mina egna världar med annorlunda proportioner, som en sko som är mycket större än ett träd. Jag hittar också mycket inspiration från musiken. När jag ska somna kommer ofta många bilder till mig, som jag då skriver ner som stödord i telefonen. Sedan är jag intresserad av andra människors perspektiv – att kunna se från andra håll och sätta på mig olika glasögon, säger Anna.

Men ibland kör man ju fast. Anna berättar att hon precis haft en riktig kris och då tvingade sig själv att rita saker analogt. Vad spelade ingen roll, då bara hon själv skulle se det. Hon har också börjat meditera och tycker att det varit jättebra. 

– Egentligen ritar jag sju dagar i veckan, men ibland är det bra att göra något helt annat. Det kan vara musik, filmer eller att prata med min sambo som alltid har bra idéer. Att bolla med andra och ta promenader är också bra. 

Vad gör du för att utvecklas som illustratör?

– Jag gör mycket personliga projekt. Vid lugnare perioder eller när jag väntar på feedback jobbar jag på något eget, och jag har nyligen börjat lära mig att animera. Nu för tiden är det bra att kunna rörligt även som illustratör, men det tar lång tid och man får jobba med tålamodet. Genom min agentur har vi olika projekt som blir som marknadsföring för en själv där vi just nu har fokus på etiketter. Det blir ett sätt att underhålla sig själv, utvecklas och lösa saker, säger hon.

Hur stor del av att bli en bra illustratör eller konstnär handlar egentligen om talang kontra övning? Anna menar att det viktigaste är att ha ett intresse, även om utbildning kan vara en bra hjälp på vägen. 

T.h. Annas illustration blev utnämnd till Årets kort i Swish-appen efter att ha swishats 1,7 miljoner gånger.

– Det är en ganska tuff bransch och det finns många illustratörer. Så länge man aldrig ger upp, har drivet och tycker det är så kul att man fortsätter att utvecklas kommer det att gå bra. För mig är det mer en livsstil än ett jobb. Det finns grymma illustratörer som inte har någon utbildning. Samtidigt får man genom en utbildning fler sidor och uppslag i samspelet med andra elever och lärare. Illustration för mig är att förmedla ett budskap, och något jag tror att alla kan lära sig bara man brinner för det. Det handlar om att man måste göra det mycket för att kunna bli bra – det finns ingen elitidrottare som föds världsmästare.

Ett annat tips från Anna är att göra många personliga projekt. 

– Det är väldigt lärorikt och gör att potentiella kunder kan se hur de kan använda dig och vad du kan göra. Då fortsätter du att utvecklas, bli bättre och våga – även om det kan kännas läskigt i början. Svackor kommer alltid, den lilla rösten att man kanske inte är tillräckligt bra, men är något man får lära sig att hantera. Det är också bra att analysera och se tillbaka på vad man har gjort för att utvecklas. 

Annas universum.

Framtiden då?
En tjuvkik på Annas Instagram visar en aldrig sinande ström av sprudlande och färgrika kreationer. Ännu fler hittar man på FFS Gallery. Det har också blivit utställningar, inte minst med illustrationer till boken Fett fett, en bok om kroppen och skam, ett projekt i Ung Svensk Form.  

Läs också: Annas konst har swishats 1,7 miljoner gånger

Anna ingår också i agenturen Closer&Closer och berättar om hur hon nu hamnat i sällskap med illustratörer hon länge sett upp till. Hon har också fått äran att göra jobb för både Adobe Live och Washington Post. Dessutom en GIF för Viture VR-glasögon som visades i deras so me.

Illustration för The Washington Post om Thanksgiving

– Jag hoppas kunna fortsätta att försörja mig som illustratör och det vore jättekul att jobba med fler större kunder. Det är häftigt när man får se sina saker i verkligheten, i fysiskt format, på en billboard eller i en butik. Drömjobb hade varit för New York Post, Disney, Nike eller Spotify. Jag är öppen för det mesta och älskar att lära mig nya saker.

– Jag älskar att vara frilansare och jobba hemifrån, men också att vara i team och jobba tillsammans som omväxling. Jag vet att det jag gör nu är det jag ska hålla på med. Trots att jag inte har varit så länge i branschen är jag mycket mer säker i mina bilder nu. Jag älskar mitt jobb, det har blivit en drivkraft och något jag mår bra av att hålla på med det. Det är därför jag kan hålla på sju dagar i veckan och bara vilja fortsätta!

Länkar:
För att se mer av Anna Pers Bräcke, besök hennes sajt eller Instagram.

För att se Cancerfondens informationsblad i sin helhet finns PDF:en att ladda ned här.

Alla illustrationer i artikeln är av Anna Pers Bräcke.

Fett Fett – Annas vinnande bidrag till Ung Svensk Form 2018.