Orden har huvudrollen i Barncancerfondens kommunikation

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2022-11-01
Efter en pitch i slutet av 2018 fick Garbergs huvudansvaret för Barncancerfondens kommunikation. Det nya konceptet ”Barn och cancer hör inte ihop” lanserades året därpå och har sedan dess rönt stora framgångar när det gäller såväl insamling som reklampriser.
Bild: Garbergs / Barncancerfonden.

Under flera år hade Barncancerfonden kommunicerat med den blå stolen i fokus och såväl kampanjmätningar som insamling visade starka siffror. Inom välgörenhetsorganisationen finns dock en outtröttlig vilja att göra mer för fler, att hela tiden utvecklas och nå nästa nivå.

Jag förstår Barncancerfondens inställning och strävan att utvecklas. Har man väl träffat de barn och familjer som lever med den här fruktansvärda sjukdomen känner man sig aldrig nöjd, det finns alltid mer att göra, säger Fredrik Sundqvist, copywriter på Garbergs.

Bild: Garbergs / Barncancerfonden.

Garbergs och Barncancerfonden startade sitt samarbete 2019, vilket vi tidigare skrivit om här. Sedan dess har de hela tiden arbetat nära varandra med det strategiska och kreativa kommunikationsarbetet.

Känslan är och har hela tiden varit att vi har samma syn på kommunikation och hur man skapar effekt med kommunikation, det underlättar det dagliga arbetet, säger Fredrik.

Det visuella är av stor vikt för att skapa en tydlig och stark röst i kommunikationen. Lowe Steiner är designer på Garbergs och har varit med sedan samarbetet startade.

Lowe Steiner, designer och Fredrik Sundqvist, copywriter på Garbergs.
Foto: Anna Hugosson.

Vi visste förstås hur starkt förankrad den blå stolen var, men valde ändå att låta orden ta över huvudrollen i och med lanseringen av nya konceptet. För att skapa en tydligare igenkänning och avsändaridentitet implementerade vi även den blå färgen och blå studion, det är ett visuellt uttryck som säkerställer att kommunikationen syns och får uppmärksamhet över tid, oavsett kanal och format”, berättar Lowe.

Under sommaren har identiteten uppdaterats. 

Vi har sett över och förfinat de viktigaste elementen för att ge Barncancerfonden en modern look. Vi valde att ha kvar den mörkblå färgen men uppdaterade komplementfärgerna. Även logotypen har fått en varsam uppdatering och så har vi introducerat ett helt nytt typsnitt som gör att vi kan fånga upp Barncancerfondens karaktär, även när bokstäverna ”BARN” och ”CANCER” inte är närvarande, säger Lowe.

Färgschemat för den nya identiteten. Bild: Garbergs / Barncancerfonden.

Under september lanserade även Garbergs och Barncancerfonden nya interaktiva tavlor som är integrerade med Swish. Tavlorna visar Maja som står mellan orden, då och då försöker hon knuffa bort ordet Cancer utan att lyckas. Det är först när någon ger en gåva via Swish som Maja lyckas dela ordet.

Vi försöker hela tiden hitta nya sätt att uppmärksamma barncancerfrågan och vikten av att privatpersoner bidrar till insamlingen. De interaktiva tavlorna bygger på en helt ny integration mellan varje enskild tavla och Swish. På det här sättet kan vi belöna varje enskild givare med en upplevelse som visar vad man är med och bidrar till, berättar Fredrik.

Barncancerfondens interaktiva talvla.
Bild: Garbergs / Barncancerfonden.

Konceptet ”Barn och cancer hör inte ihop” har skapat en stark effekt sedan lanseringen och det syns på insamlingen. Under 2021 spräckte Barncancerfonden för första gången den magiska halvmiljardersgränsen och samlade in 511 miljoner kronor till forskningen.

Arbetsgrupp: Garbergs, DVA Studio, Nuet Studios

Garbergs har använt sig av typsnittet Athletics i skapandet av identiteten. Bild: Garbergs / Barncancerfonden.
Bild: Garbergs / Barncancerfonden.